In welke Elektuur nummers staan artikelen: Zwevende Kogel (Gezocht)

door Cornelisjan @, Lunteren, 06-03-2026, 13:02 (54 dagen geleden)

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar publicaties in Elektuur van: "De zwevende kogel" en "De magnetische zwever"

Ik heb wel een publicatie gevonden van "De zwaartekracht-oplichter (elektuur dec. 1976).

Via diverse zoekkanalen krijg ik wel de info dat zij een en ander gevonden hebben en geven de jaargang en de maand aan, maar als ik dan ga kijken in het betreffende nummer staat het artikel er niet in.

Misschien heeft iemand van jullie wel de goede info.

Groet,

Cornelisjan

In welke Elektuur nummers staan artikelen: Zwevende Kogel

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 09-03-2026, 08:46 (51 dagen geleden) @ Cornelisjan

De zoekfunctie op de Elektor website meldt een artikel met de titel "Volledig gewichtsloos" in nummer 537/538 van juli 2008 op pagina 122.Is dat 'm niet?

--
M.v.g
Ben

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-03-2026, 11:25 (51 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door Cornelisjan, 09-03-2026, 11:45

Hallo Ben,

Bedankt voor je reactie.

De zoekfunctie op de Elektor website meldt een artikel met de titel "Volledig gewichtsloos" in nummer 537/538 van juli 2008 op pagina 122.Is dat 'm niet?

Dit is inderdaad ook een uitvoering waar ik mogelijk wat mee kan gaan doen.
Ik heb het nog niet volledig gelezen want ik ben geen lid van Elektor.

Via mail heb ik ook nog een reactie gekregen.

De lijst met gevonden artikelen is nu als volgt:

Zwaartekracht-oplichter: elektuur dec. 1976 (werkt met lichtsluis met gloeilampje)
Volledig gewichtsloos: elektor july. 2008 (werkt met IR lichtsluis ?)
Magnetische Levitatie: elektor july 2022 (werkt met Hall sensor)

Om een compleet beeld te krijgen zoek ik nog de publicatiedata van de 3 artikelen:

Zwevende kogel
Magnetische zwever
De zwevende globe

Uiteindelijk zoek ik het best werkende ontwerp uitgerust met een IR lichtsluis aangezien de ontwerpen met een Hall sensor alleen magneetjes kunnen laten zweven en een beperkt vangbereik hebben.
Het voordeel van deze laatstgenoemde is wel dat het met enkele onderdelen te maken is en ook nog heel aardig werkt, dus deze ga ik zeker ook bouwen.

Heeft iemand nog aanvullende info dan hou ik mij aanbevolen.

Bij voorbaat dank.

Cor

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 09-03-2026, 14:40 (51 dagen geleden) @ Cornelisjan

Je hoeft geen lid van Elektor te zijn om hun zoekmachine op https://www.elektormagazine.nl/ te kunnen gebruiken. Je kunt met die machine zelf naar die artikelen zoeken en ze eventueel voor 5 Euro p.s. in pdf kopen. Als je wel lid bent kun je ze gratis downloaden.

Zoek op wat je nodig hebt, dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

--
M.v.g
Ben

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-03-2026, 17:25 (51 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Ben ik stuur je op korte termijn een mail.
Dan heb ik nog even de tijd om te zoeken.

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-03-2026, 17:16 (51 dagen geleden) @ Cornelisjan

moet het een elektuur artikel zijn? heb wel een schema van een zwevende kogel schakeling uit een oud OP-AMP boek. (met lichtsluis).

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-03-2026, 17:41 (51 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

De schakeling hoeft niet uit elektuur te komen maar moet werken met een infrarood lichtsluis.

De schakeling genaamd "Zwaartekracht-oplichter" uit elektuur van dec. 1976 werkt ook met een lichtsluis maar deze laatste bevat een gloeilampje en een fototransistor.

In principe is alles welkom want ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er behoorlijk wat varianten zijn:-)

Groet,

Cor

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-03-2026, 00:29 (50 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ook de schakeling uit het op-amp boek doet het met een lampje en een fototransistor. maar niks belet je een IR ledje te gebruiken met een IR filter voor de TOR..

ga het boek even opsnorren, nu enkel hopen dat het op zijn plaatst staat. :-)

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-03-2026, 09:44 (50 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ik vond het boekje terug, even snel een foto gemaakt van het schema, krijg je een idee. er zit niks exotisch in kwa componenten.

Laat even weten of het dit is wat je zoekt, dan scan ik het volledige artikel. btw, komt uit het boek operationele versterker van Martin Zirpel.

[image]

door Cornelisjan @, Lunteren, 10-03-2026, 11:13 (50 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 10-03-2026, 11:15

Dit is precies wat ik zoek en het heeft wat minder componenten dan het schema van de zwaartekracht-oplichter uit elektuur dec. 1976.

Bovendien, zoals je al zei, kan deze schakeling redelijk eenvoudig aangepast worden zodat een IR lichtsluis ontstaat.

Uiteraard ben ik geïnteresseerd in het volledige artikel.

Bedankt alvast voor de moeite.

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-03-2026, 00:22 (49 dagen geleden) @ Cornelisjan

Beste Cor,

ondertussen heb ik je het artikel in kwestie doorgemaild.

De schakeling maakt nog gebruik van de welgekende 741 opamp. 50 jaar later bestaat er veel "betere" opamps. Dikwijls wordt het advies gegeven over te gaan naar een moderne vervanger.

Let daar mee op, moderne opamps zijn zo snel dat het boeltje graag gaat oscilleren zonder de juist maatregelen , die overigens niet voorzien zijn in dit schema.

beter dus de 741 gebruiken, zeker in het begin. (die is nog vlot te verkrijgen)

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-03-2026, 00:39 (49 dagen geleden) @ kris

Hartelijk bedankt Kris.

Ziet er goed uit en ga morgen even goed lezen.

Volgens mij heb ik nog een aantal exemplaren 741 liggen dus dat komt helemaal goed.

Kan even duren maar het resultaat zal ik jullie t.z.t. laten zien.

Groet,

Cor