FM zender met bluetooth (Gezocht)

door Gert Wouters @, 08-03-2026, 10:16 (1 dag en 11 uur geleden)

Sinds een tijdje in het bezit van een mooi F9X38 radiomeubel.
Ik wil het zo origineel mogelijk houden, dus heb geen zin om er bluetooth ontvangers enz gaan in te bouwen.

Soms zou het wel eens leuk zijn om er muziek uit diens tijd op af te spelen en niet alles heb ik op LP of band.

Nu vind je bij Ali en Amazon 100.000den FM transmitters die gekoppeld kunnen worden met bluetooth. Zoiets in huis zetten zou wel fijn zijn. Zeker om ook andere (oude) radio's van hetzelfde signaal te voorzien.

Nu pols ik hier even naar ervaringen. Er zitten hier in het Mechelse (België) nog redelijk wat FM zenders in de ether, dus de zender zal sterk genoeg moeten zijn om die signalen weg te drukken. Ondanks ons huis vrij goed geïsoleerd is en er redelijk wat zenders sterk ruisen.
Veel van die te koop staande zenders zijn ook bedoeld om in de auto te gebruiken, wat een zwakkere zender impliceert.

Is er hier iemand die dergelijke zender in huis in gebruik heeft?

Ik hoor graag ervaringen!

bedankt
Gert

FM zender met bluetooth

door maarten1 @, 08-03-2026, 11:34 (1 dag en 10 uur geleden) @ Gert Wouters

hoi...

ik heb hetzelfde gedaan....oude radio via TM trans.bluetooth ...

ik heb geen antenne op de radio aangesloten.!..
de zender ligt er dicht bij..geen probleem..

wat ruis betreft, er komt veel ruis binnen via alles in en rondom het huis.,

maar als er geen antenne aangesloten is op de radio valt het mee..

ik gebruik een simpel dingetje wat inderdaad voor in de auto bedoeld is...

m.v.g. maarten

FM zender met bluetooth

door Gert Wouters @, 08-03-2026, 16:10 (1 dag en 5 uur geleden) @ maarten1

Ik heb nog eens rondgeneusd op Ali. Er is toch een zendertje wat erg vaak terugkomt. Je hebt het voordeel van het zendvermogen te kunnen regelen en uiteindelijk was dat de enige waar je ook muziek via Bluetooth kon naartoe sturen. Bovendien werd het aangeboden in een pakket incl. Antenne en adapter. Het risico maar genomen. We gaan het zien…

Het toestelletje staat bekend onder GD-2015 op Ali.

Wel spannend, want ik heb nog nooit zoveel uitgegeven aan een aankoop op dat platform…:-D

FM zender met bluetooth

door MarcelvdG @, 08-03-2026, 16:33 (1 dag en 5 uur geleden) @ Gert Wouters
Gewijzigd door MarcelvdG, 08-03-2026, 16:35

De FM-zenders die in sommige landen legaal zijn zonder zendvergunning, hebben uiteraard een zeer laag zendvermogen. Ik geloof dat het ruim onder de microwatt ligt. Ik heb op mijn toenmalige werk wel eens een deel van zo'n ding ontworpen, maar heb er verder geen ervaring mee.

Als ze voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn, hebben ze 75 μs pre-emfase en krijg je op een Europese radio wat te veel hoog, ongeveer 3,5 dB te veel.

Zijn er geen frequenties waarop je niets ontvangt, zodat je ook niets hoeft weg te drukken?

FM zender met bluetooth

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 08-03-2026, 16:59 (1 dag en 4 uur geleden) @ Gert Wouters

En dan ben je nog niet klaar want de douane komt nog collecteren.
Waarschijnlijk ben je in totaal het dubbele bedrag kwijt.
Ben benieuwd of het ook aan de verwachtingen voldoet.
Groet, Ben

FM zender met bluetooth

door Goldline @, Oranjedorp, 08-03-2026, 18:12 (1 dag en 3 uur geleden) @ Gert Wouters

Wel veel vermogen, als je daar een dipoolantenne aanhangt ipv. een dummyload, kan het hele dorp
meegenieten van je muziek.
Een milliwatt of 20 is meer dan genoeg rond het huis.
Bij een hoog en goed antennesysteem is elke mW een KM ;-)

--
Cees PA1DBA

FM zender met bluetooth

door MarcelvdG @, 08-03-2026, 22:25 (23 uur en 28 minuten geleden) @ Gert Wouters

Ik heb nog eens rondgeneusd op Ali. Er is toch een zendertje wat erg vaak terugkomt. Je hebt het voordeel van het zendvermogen te kunnen regelen en uiteindelijk was dat de enige waar je ook muziek via Bluetooth kon naartoe sturen. Bovendien werd het aangeboden in een pakket incl. Antenne en adapter. Het risico maar genomen. We gaan het zien…

Het toestelletje staat bekend onder GD-2015 op Ali.

Wel spannend, want ik heb nog nooit zoveel uitgegeven aan een aankoop op dat platform…:-D

Het wordt pas echt spannend als je straks wordt uitgepeild door de autoriteiten: kun je je illegale zender op tijd verstoppen of wordt 'ie in beslag genomen?

Het is een zender van 15 W; vroeger gebruikten we 20 W om heel Haarlem van lokale omroep te voorzien...

FM zender met bluetooth

door electron @, eindhoven, 09-03-2026, 00:28 (21 uur en 26 minuten geleden) @ Gert Wouters
Gewijzigd door electron, 09-03-2026, 00:30

Is echt een slecht idee om met geweld andere zenders weg te drukken.:no :ng Stuur dat ding terug! :no
20mW zendertje is voldoende! AM heeft de voorkeur boven FM (te druk!).

OF!...- een draadloze koptelefoon zender en enkele koptelefoon ontvangers.;-)
Werkt op UHF rond de 900MHz. Beter dan WiFi- en tot 80m bereik. Stereo. Uitgang naar je F9X38...
Storingsvrij omdat de meesten BT of WiFi koptelefoons gebruiken. Genoeg te vinden op Marktplaats.

Was iemand op MP destijds die tientallen van die ontvangers aanbood voor weinig.
Waren gebruikt in een klaslokaal voor taal lessen met '1' koptelefoon-zender.

Ben@

FM zender met bluetooth

door Gert Wouters @, 09-03-2026, 08:02 (13 uur en 51 minuten geleden) @ MarcelvdG

Niet te snel panikeren jongens :th (maar wel top dat jullie hier nog eens de aandacht op vestigen)

Er zijn frequenties te vinden waar er niks op uitgezonden wordt. Die ga ik tzt natuurlijk eerst even uitzoeken en zal sowieso het toestel daarop instellen.

Vervolgens is onder mijn woning een dikke betonnen kelder. Amper bereik van gsm, FM van buiten komt er langs geen kanten binnen.
Mijn idee was om het zendertje op zijn minimum in te stellen (0,5 watt dacht ik). Dan in de kelder geplaatst en natuurlijk enkel ingeschakeld als ik de oude radio ga gebruiken.

Ik zal dan wel buiten gaan staan om na te kijken hoever het signaal precies gaat.

Het enige waar ik bang voor ben is de vraag of het toestel überhaupt tot hier gaat geraken. Als je de nodige documentaires op televisie volgt is een partij coke geen probleem, maar een FM zender, ho maar :-D

(Ik koos voor FM en niet AM omdat de kwaliteit van FM toch een stuk beter is. Stereo en die dingen is ook altijd leuk)

FM zender met bluetooth

door leemhuis01 @, Coevorden, 09-03-2026, 08:18 (13 uur en 36 minuten geleden) @ Gert Wouters

Om dit te realiseren, zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden.
Zo heb ik op het andere forum hier ook een oplossing voor geplaatst.

Bluetooth stekker

En ook is hier al eens een mooi apparaat geplaatst.
Daar zit AM en FM op.
En ook nog eens een aantal extra opties.

AM/FM modulator

Maar, een zendertje van Aliexpress kan natuurlijk ook altijd.
Daar heb ik zelf ook wel eens FM zendertjes weg gehad.

--
Met vriendelijke groet,
Nick Leemhuis

FM zender met bluetooth

door Goldline @, Oranjedorp, 09-03-2026, 09:56 (11 uur en 57 minuten geleden) @ Gert Wouters

Ik denk dat je buiten deze zender nog een stereocoder nodig hebt.
Deze zender lijkt deze niet ingebouwd te hebben.
https://display-elektronica.nl/Diverse-Printen

--
Cees PA1DBA

FM zender met bluetooth

door Armand @, België, 09-03-2026, 10:30 (11 uur en 24 minuten geleden) @ Goldline

Volgens de handleiding is keuze mono/stereo voorzien evenals pre-emphasis 50µ/75µs.
GD-2015 FM transmitter.
https://docs.ebay.com/document/d74a8a13-82c5-46e2-a2c7-aba515aa7964
[image]
Bij mijn FMuser is dit ook.
[image]

Groeten, Armand