Interne Hardisk niet toegankelijk na electrische ontlading (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2026, 21:23 (1 uur en 58 minuten geleden) @ BenM
Gewijzigd door soundman2, 10-03-2026, 21:29

Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar feitelijk moet je tijdens het werken aan dergelijke toestanden een metalen polsbandje hebben dat met het framee van het apparaat verbonden is, om statische lading af te voeren alvorens er wat stekers en dergelijke worden los genomen, Eigenlijk gaat het altijd goed zonder, maar af en toe gaat het dus mis.
In het snoertje van een goed polsbandje zit dan ook weer een weerstandje voor de electrische veiigheid.
De IT'ers van het bedrijf waar ik ooit heb gewerkt, droegen bij werken aan computers altijd zo'n polsbandje.
In de computerruimtes lagen voor zover ik weet ook nog geleidende vloerbedekking, om statische lading zoveel mogelijk te vermijden.
Ik weet het, je bent er niet mee geholpen, maar wellicht iets voor de volgende keer.
Moet de ROM overgezet worden en is het niet voldoende als je de complete print (van een werkend exemplaar) over zet. of staat er op de HD zelf ook nog ergens een code van de originele print, zodat een andere print niet meer compatibel is.
Als dat het geval is, is de print wellicht om te programmeren. Het uitwissselen van een smd ic is ook niet zonder gevaar.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks