Philips tapedeck tandwielperikelen (D6350&D6450) (Toestel of techniek)

door pieter @, 16-03-2026, 21:01 (6 uur en 41 minuten geleden)
Gewijzigd door pieter, 16-03-2026, 21:03

Beste Allemaal,

In navolging op mijn eerdere topic over de D6350 graag jullie advies over de tandwielen.

Via MFBFreaks een setje besteld voor de D6350. Hier blijkt echter maar één v/d drie tandwielen te passen. Nr 510 en 511 uit het SM krijg ik niet passend.

(Link naar service manual (pagina 12 voor exploded view):
https://archive.org/details/manual_D6350_SM_PHILIPS_EN/page/n11/mode/2up)

Omdat de opvolging vanuit MFBfreaks erg lang op zich laat wachten ben ik zelf aan de slag gegaan en diverse setjes via Ali laten overkomen. Ook hier hetzelfde issue.

Het as-gat in beide tandwielen is 0,5mm te klein. De tandwielen zelf zijn ook dikker dan de originele exemplaren. Dit is mechanisch niet goed te krijgen.

Op Ali staan enorm veel sets voor verschillende Philips loopwerken alleen niet degene die ik zoek. Weet iemand welke tapedecks dezelfde loopwerken gebruiken als de D6350 en D6450?

In onderstaande link worden diverse modellen aangehaald maar ik durf niet te zeggen of deze hetzelfde loopwerk hebben.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002051698325.html?gatewayAdapt=glo2nld

Link naar eerder topic over de D6350:
https://transistorforum.nl/forum/index.php?id=91557

Philips tapedeck tandwielperikelen (D6350&D6450)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-03-2026, 22:57 (4 uur en 45 minuten geleden) @ pieter

Kennelijk is dan ooit een keer Tape-Deck lijst van de tandwieldjes foutief benoemd.

Zoals je manual laat zien , zou het gaan op loopwerk RT21 zie pag 4 (of RT1 versie)

Kan zomaar ook zijn dat de bekende lijst van tandwieltjes dus niet horen bij jouw recorder.

Belangrijk is dan elkaar te helpen met vinden van juiste tandwiel set in relatie tot loopwerk.
Anders zit volgende met zelfde verhaal.

Probeer uit te vinden welke recorders dit RT1 (of21) loopwerkje hebben.

Een volgende zit anders met zelfde problemen.

Had in okt vorig jaar iets gelijkwaardig met nwe tandwielen.
N2234 met RM7C-Loopwerk.

Op toonas net iets te strak.
En laatste flinke tik op op de plek te krijgen schoot er iets naast de steun onder vliegwieltje
en hub asje krom.

Gelukkig hoor je niet, maar flinke wiebel in vliegwiel

Of zelf aan de slag gaan kan ook.
Tekenprogramma's zijn div gratis te vinden op internet.
Dan zelf tandwieltje tekenen.
3D print bestandje maken en een 3D printer vinden.

Ander idee is met laser technieken.
Zie hier Reproducing Philips gear, part no. 482240340117
Is ook een idee.

N2234-tandwieltje iets te strak.
[image]

door henk vdb @, Breda, 16-03-2026, 23:05 (4 uur en 37 minuten geleden) @ pieter
Gewijzigd door henk vdb, 16-03-2026, 23:07

Via MFBFreaks een setje besteld voor de D6350. Hier blijkt echter maar één v/d drie tandwielen te passen. Nr 510 en 511 uit het SM krijg ik niet passend.

MFBFreaks hebben voor zover ik weet een eigen forum met een categorie bandrecorders en cassettedeks. Waarschijnlijk kan je beter daar je vragen stellen als je daar tandwielen hebt gekocht. Voordeel van daar bestellen is dat de kans redelijk is dat ze je helpen bij problemen.

Als je op de chinese goedkope sites koopt sta je alleen en neem je de gok en is de kans groot dat het (ook?) niet past. Zelfs als iemand passende tandwielen heeft gehad van zo'n site is dat ZEKER geen garantie dat je hetzelfde krijgt als je daar besteld.

Sommige cassetterecorders/decks van Philips hebben in de loop van de productie ook in het loopwerk wijzigingen gekregen, bijvoorbeeld van rechte naar schuine tanden op sommige tandwielen en dus zijn er niet zomaar overzichten te maken van welke loopwerken in welk deck gebruikt zijn. Je zult op zoek moeten gaan naar servicedocs en zelf e.e.a. dienen uit te zoeken. Of dat je tijd, moeite en geld waard is zal je zelf moeten uitmaken.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-03-2026, 23:07 (4 uur en 36 minuten geleden) @ pieter

Ik heb goede ervaring met grijze Poolse tandwieltjes. Laatst voor een RE-deck (DCC) een idler besteld en die van Ali pakte niet goed. De Poolse uit 2 delen (net als het origineel) loopt als een zonnetje.

Let wel, ik heb begrepen dat de soepele, rode versie ook wel goed past maar dat die in de loop van de tijd wat krimpt. De grijze zijn uit hard plastic en doen het waarschijnlijk tot in de lengte der dagen. Maken echter wel iets meer herrie.