Wo. 8 april: LC-Kring - Mini, Micro en Nano versterkers (online) (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-03-2026, 10:37 (10 uur en 50 minuten geleden) @ Forumbeheer

Beste Radiovrienden,

De Leren- en Contact-Kring praat je in april bij over kleine versterkers, tot vrijwel onzichtbare aan toe! De bespreking is online en gratis en voor ieder toegankelijk. Vragen of info over versterkers kun je van tevoren naar mij mailen.

Tijd: Woensdag 8 april 2026 om 19.30
Waar: Jitsi https://meet.jit.si/LerenenContactKring
Dia's: https://gerardtel.nl/Pres/MiMiNaVer.pptx
Taal: Nederlands
LCK mei: Energie besparen
LCK juni: Aristona SA3133A
LCK juli: Bandspreiding

Mini, Micro en Nano versterkers:
Hoe klein kun je een versterker maken? Klassieke Hifi-versterkers worden veel gebruikt, het zijn flinke zwarte apparaten die wel 40 tot 80W per box kunnen afgeven. Met mijn stelling dat je al die Watts niet nodig hebt, trap ik wel op wat gevoelige teentjes, daarom zal ik dit extra goed onderbouwen (met historische gegevens en metingen). Een veel lichtere versterker ("mini versterker"), die je bijvoorbeeld uit PC-boxjes kunt slopen, is al veel kleiner en gebruikt maar een tiende van de stroom. Dat laatste is natuurlijk heel fijn nu we, volgens het IEA, voor de grootste energiecrisis ooit staan.
Dan bekijken we de relatie tussen voedingsspanning en maximaal haalbaar vermogen voor de Single Ended Push Pull en voor de brugversterker. De brugversterker, zoals bv de TDA7297, kan al genoeg vermogen doorgeven met een voeding van 5V, als van een USB opladertje.
Om de versterkers nog kleiner te maken moet het koellichaam eraf, daarvoor is een ontwerp nodig dat vrijwel geen warmte genereert en dat is de klasse D versterker. Voor het IEA (en je energierekening) is het fijn dat het verbruik met nog een factor tien wordt teruggebracht. De PAM8403 ("micro versterker") kun je al bijna niet meer zien, en het grootste deel van de punaise-versterker bestaat uit de volumeregelaar en de aansluitingen.
Die grote onderdelen kunnen vervallen als de versterker wordt opgenomen in een geïntegreerd ontwerp zoals de Bluetooth/FM/Versterker ("nano versterker") modules.
Aan de slag! Je krijgt tips om lekker te knutselen en zulke versterkers zelf te maken en uit te proberen.

Ik hoop je te zien op de LC-Kring!
Gerard.

[image]

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks