Antistatische verpakking (Toestel of techniek)
Beste lezers.
Ik heb zo mijn bedenkingen over een levering van enkele LOCMOS Ic'tjes. De onderdelen in kwestie 2 stuks "Quad decade-counter/miltiplexer type GZF1201" werden geleverd op een plakje foam.
Na een test bleek er 1 nieuw geleverd IC'tje defect te zijn.
![[image]](images/uploaded/2026032212422169bfe3ad5156a.jpg)
De verkoper beweerd dat dieze foam wel degelijk antistatisch is maar heb mijn twijfels hierover. Bovendien zaten de IC'tjes los in een kartonnen verpakking.
Heeft iemend hier een andere mening over . . . .graag wil ik dit dan horen.
Antistatische verpakking
er bestaat kennelijk ook een GZF1201P. De P zou voor protected kunnen staan.Dan zitten er protectiediodes in.
Ik weet niet of de serie vergelijkbaar is met de ic's uit de HEF serie van Philips. Daarvan heb ik er nimmer een stuk gehad oner degrte aantallen die ik gebruikt heb.
Antistatische verpakking
Of jou materiaal antistatisch is, weet ik niet. Maar antistatische verpakking voor halfgeleiders wordt al lang in allerlei kleuren gebruikt.
Piet
![[image]](images/uploaded/2026032215071869c005a6c7d92.jpg)
Antistatische verpakking
Die GZF1201 moet wel iets bijzonders zijn- kan er niets! over vinden.
Ja- die HEF 4000 series kunnen wel wat hebben.
Dat zwarte antistatische schuim kan wat mij betreft- gestolen worden.
Wordt hard en brokkelig- of KLEVERIG! en blijft aan de ic-pootjes vastzitten.
Heb wel eens doorzichtig metallisch grijs folie gemeten bij 500V
met differentiaal voltmeter en kwam uit op meer dan 200 Giga-Ohm weerstand.
Ben@
Antistatische verpakking
Zijn het geen ECL IC's? Die zijn niet echt statisch gevoelig.
[EDIT: Correctie: volgens TeardownOZ2CPU zou het IC equivalent kunnen zijn met een HEF4737 dus toch CMOS]
Kun je eens foto's van de IC's zelf plaatsen? Roze schuim is vaak van de Chinees. Niet altijd, maar toch. Dan is er natuurlijk ook een kansje dat het valse of uitgesoldeerde IC's zijn.
Ik denk dat het niet geleidend is zoals het zwarte, maar wel antistatisch.
Antistatische verpakking
Dag Maarten,
Of deze LOCMOS IC's gevoelig zijn aan statische elektriciteit weet ik niet zeker
maar het zijn geen gewone CMOS uitvoeringen. Het IC werd dikwijls gebruikt in
PHILIPS Counters en dit was hier dus ook het geval. De counter was defect en heb een aantal IC's moeten vervangen waaronder 2 stuks van deze "GSF1201P". De Counters waarin deze IC's zitten hebben nogal eens de reputatie dat ze defect gaan, vervangen is de enige optie.
Het is ook zo dat er zelden of niets over terug is te vinden op het internet en met een klein beetje geluk heeft één of andere verkoper ze nog liggen tussen hun nieuwe oude stock en dat was ook hier het geval, productie hiervan is al heel lang geleden stop gezet.
Ik heb ook de foam even getest met mijn megger op 1000V, geen ohmse waarden meetbaar. Deze rooskleurig foam is volgens mij dan ook niet statisch bestendig voor halfgeleiders.
Volgende foto's tonen ook de IC's in kwestie en de foam waarop deze verstuurd wereden.
![[image]](images/uploaded/2026032219100569c03e8dc9625.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026032219103369c03ea9deef9.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026032219104669c03eb62bfef.jpg)
Met vriendelijke groeten . .
Ludo
Antistatische verpakking
@Ludo- als dat blokschema 22-03-2026, 20:11 van GZF1201 is.
Dan is HEF4737 prima geschikt. Maarten heeft gelijk! Ben je voorzien- of WAT?
Ben@
![[image]](images/uploaded/2026032219474069c0475c81443.jpg)
Antistatische verpakking
Hoi Maarten- Leuk dat je Thomas Scherrer gevonden hebt- toffe en leerzame kerel.
Zijn hoofd doet mij aan Humpty Dumpty denken- is als PaasEi! Ending OffTopic Here!
Ben@
Antistatische verpakking
HALLO?
Inderdaad het IC "GZF1201P" lijkt wat betreft pinout en werking als twee druppels water op
het IC HEF4737 maar er is wel een verschil in voedingsspanning.
Mijn Philips counter PM6664 was defect maar door beide GZF1201P IC's te vervangen en nog enkele
andere IC's is de counter weer terug in orde en perfect werkende.
Wat mij opvalt is dat voedingspinnen van de GZF1201P met een afwijkende voedingsspanning verbonden zijn.
PIN 10: VDD is hier 6.4V, niks om zorgen over te maken zou ik zeggen.
PIN 1: VSS is verbonden met een neg. voedingsspanning van -2.1V.
De uitgangspuls getoont op de oscilloscoop zijn dan in hoge toestand "positief in spanning" en in lage toestand "negatief".
Bij het IC HEF4737 is de PIN "VSS" rechtstreeks verbonden met de ground.
Het is dus niet zeker of beide IC's zomaar uitwisselbaar zijn, misschien is ombouw wel mogelijk
maar dit is niet altijd zeker.
Bovendien is de HEF4737 erg duur, de GZF1201P daarentegen heb ik kunnen aankopen voor nog geen 3 euro/stuk, de keuze voor het oude type is dan vlug gemaakt hé.
Met vriendelijk groeten.
Ludo