Oscillatorspoelen Visserij en Kort (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-04-2026, 13:50 (6 uur en 28 minuten geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 03-04-2026, 14:04

Voor verdere proeven rond EnkelZijBand-ontvangst wil ik een oscillator maken die de Visserijgolf en de Korte golf bestrijkt. Een soort ongemoduleerde zender die de draaggolf van een EZB uitzending vervangt.
Daarvoor zou ik de oscillatorspoelen van een afgedankte radio willen gebruiken. In ieder geval de Visserijgolfspoel, maar heel mooi als de Kortegolfspoel er ook bij is. Een afstemcondensator heb ik zelf nog wel maar aanwezigheid daarvan kan geen kwaad natuurlijk.
Iemand die een slopertje heeft liggen of geschikte spoelen daaruit? Als het kan een transistorradio waar een schema van is...

Oscillatorspoelen Visserij en Kort

door PA2JAN @, Marknesse, 03-04-2026, 16:51 (3 uur en 27 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,
Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan: een oscillator op de middenfrequentie is toch veel stabieler?
Als je een oscillator maakt die loopt van 440 tot 480 KHz met een variabele condensator, en dan met een kleine variabele condensator parallel aan de grote voor de fijafstemming, heb je alle verschillende middenfrequenties afgedekt.
Als je een voorbeeld wilt: de Grundig SSB Zusatz die je wel kent.
Groet, Jan

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 03-04-2026, 17:17 (3 uur en 1 minuten geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 03-04-2026, 17:26

Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan:

Het antwoord zit in de eerste drie woorden van mijn bericht: Voor verdere proeven.

Als je een oscillator maakt die loopt van 440 tot 480 KHz met een variabele condensator, en dan met een kleine variabele condensator parallel aan de grote voor de fijafstemming, heb je alle verschillende middenfrequenties afgedekt.

Zeker is mij dat wel bekend, ik heb zoiets wel eens ingebouwd in een ontvanger en er goeie resultaten mee behaald.

Maar inmiddels heb ik hier een aardig rijtje ontvangers met visserijband staan, en ik wil niet in elk toestel gaan knutselen om er ssb mee te horen. Vandaar mijn doel: een externe BFO, dus een kastje wat je naast je radio kunt zetten en “van buitenaf” ssb mogelijkheid toevoegt. Een kastje dat op de MF werkt heb ik al in elkaar geknutseld, project Toekan, en ik heb daar ook al een paar heel leuke dingen mee ontvangen.
Die Toekan straalt het BFO signaal van buitenaf de detector in, of via de antenne-ingang. Je voegt daarmee een behoorlijk sterk signaal in de antennekring toe en dat geeft extra mengproducten.

Nou ben jij vast wel bekend met de “twee ontvanger” methode, waarbij je een hulptoestel gebruikt waarmee je de locale oscillator afstemt op het ssb signaal. Beschrijving op mijn website. Dat werkt eigenlijk ook heel grandioos, vaak zelfs beter dan de Toekan, mits je de frequentie van die hulposcillator soepel en superprecies kan regelen, en liefst de sterkte ook.
Mijn nieuwe proef wordt alleen een losse oscillator. Eigenlijk dus terugvallen op de twee ontvanger methode, maar dan van die hulpradio alles weglaten wat je niet nodig hebt. En superprecies regelbaar met een klein trimmertje met een reuzenknop.

door PA2JAN @, Marknesse, 03-04-2026, 17:53 (2 uur en 24 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Ik begrijp wat je wilt, Gerard. Het gaat om het experiment, en natuurlijk kan het op die manier zoals jij het voor je ziet.
Beide manieren hebben voor- en nadelen. Bij de Grundig Satellit heb je de RF versterkings regelaar, met een zelfstandige BFO-VFO is de koppeling te regelen door de afstand tussen de apparaten te wijzigen en dus tot optimale verstaanbaarheid te komen.
Leuk experiment!
Groet, Jan