MC-voorversterker (Toestel of techniek)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 03-04-2026, 15:32 (2 dagen geleden)
Gewijzigd door Ted Mooren, 03-04-2026, 15:45

Kent iemand deze (Chinese) Head-Amp (MC-voorversterker) en kan gegevens verstrekken over bijv. weerstand, impedantie, versterkingsfactor en kwaliteit.

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Ted.

[image]

[image]

[image]

MC-voorversterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-04-2026, 15:47 (1 dag en 23 uur geleden) @ Ted Mooren

Ik zie staan FARNELL dat kan inhouden dat deze verkocht is via de electronica site FARNELL

Jammer ik heb die oude FARNELL onderdelen boeken niet mee sinds verhuizing bedrijf.
Vroeger bestelde je via dat boek, kon ook via de site maar was je dagen bezig met zoeken.

Ik zou dus proberen via archief FARNELL of mensen nog met een onderdelenboek
of je wat wijzer wordt.

Gezien de discrete opbouw, geen ICs of opamps te vinden.
Denk ik een heel gemiddelde .

Zal best aan basis eisen voldoen.

Er is een verschil tussen
MM- en één voor MC-elementen (Moving Magnet en Moving Coil)

Deze zijn significant anders tov elkaar.
Je kunt ze beslist niet uitwisselen.

Dus of je hebt een MM element en dito RIAA-voorversterker
Of een MC RIAA-voorversterker.
MC-element heeft een lagere uitgangsspanning.

MC-voorversterker

door Hersteller @, Haarlem, 03-04-2026, 16:40 (1 dag en 22 uur geleden) @ Ted Mooren

Met twee transistoren per kanaal vermoed ik, dat dit een eenvoudige MM element voorversterker is met RIAA correctie. Meestal 47K ohm ingangsweerstand en 40dB versterking naar 0,5V.

MC-voorversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 03-04-2026, 22:09 (1 dag en 17 uur geleden) @ Ted Mooren

Inderdaad dit lijkt op een MM-Riaa versterker.
Bij een moving-coil voorversterker kan je vaak de ingangs-weerstand van de versterker aanpassen op het gebruikte element.
Meestal met dipswitches ,jumpers, externe weerstanden in tulppluggen, of luxe met een draaischakelaar.
Wel element wil je hierop aansluiten, Ted?

--
Cees PA1DBA

MC-voorversterker

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-04-2026, 14:47 (1 dag en 0 uur geleden) @ Goldline

Je bedoelt zoiets?
Wat de dipswitches voor functie hebben zal vermoedelijk wel in de handleiding staan.
Overigens een wat andere prijsklasse als de getoonde versterker van ts.
[image]

MC-voorversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 04-04-2026, 19:47 (19 uur en 44 minuten geleden) @ doktordirk

Tja Dirk, dat zijn van die extremen, zo te zien konden er niet eens een paar behoorlijke tulp chassisdelen van afvoor die 25K.
Een moving coil element heeft een juiste afsluitweerstand nodig, bijvoorbeeld 100 ohm voor Denon , of 300 ohm voor Ortofon.
Zelf ben ik geen fan van deze elementen, omdat de draadjes van de spoel moeten mee rammelen met de naald bewegingen.
Ideaal is een MM (moving magnet element) met een lage zelfinductie, dus weinig wikkelingen.
Dus 100 ohm ipv. 47 kilo ohm.
de spanningsafgifte is dan ook net zo laag als van een MC element.
De kabelcapaciteit van het aansluitsnoer heeft dan ook geen enkele invloed meer.
Het verhaal gaat dat van der Hul hier mee heeft geëxperimenteerd en dat het beter presteerde
Dan zijn parade paartjes de MC elementen.
Vandaar dat hij er nooit 1 heeft uitgebracht.
Stanton wel onder de noemer LO-Z ,en dat zijn mijn favorieten elementen.

--
Cees PA1DBA

MC-voorversterker

door Ted Mooren @, Amsterdam, 04-04-2026, 20:25 (19 uur en 7 minuten geleden) @ Goldline

Dank voor jullie reacties!
Ik ben ondeskundig maar wèl eigenwijs...

Dit onderwerp hoort in feite op een audioforum thuis (weet ik als moderator op het 'andere' forum maar al te goed...). Het ging mij om het evt. ‘herkennen’.

Ik vond deze aanpassing/head amp in de kringloop en kon hem voor luttele euro’s niet laten liggen (puur uit nieuwsgierigheid).

Toch nog een vraag en enige antwoorden op jullie vragen:

- Duiden de tulp in- en uitgangen niet eerder op MC-element naar MM-ingang. Ingangen voor keramische elementen waren toch veelal ‘anders’?

- Normaal gebruik ik een Lentec head amp t.b.v. het Lentec Entré MC-element (zie afb.) in de Ortofon AS212-II arm op mijn Telefunken S500.

Op dit moment kan ik helaas niet aan het ‘uitvinden’ slaan.

Ted.

[image]

[image]

[image]

N.B. Aangezien Lentec de meesten niets zal zeggen:

https://fromvinyltoplastic.com/lentek-entre-1-phono-cartridge-history/

MC-voorversterker

door Hersteller @, Haarlem, 04-04-2026, 20:49 (18 uur en 43 minuten geleden) @ Ted Mooren
Gewijzigd door Hersteller, 04-04-2026, 20:51

Ik heb nooit een verband gezien tussen RCA aansluitingen en MC, tevens worden deze MM voorversterkers (van basiskwaliteit) tegenwoordig aangeboden omdat veel moderne versterkers geen draaitafel (phono) ingang hebben. BTW cantilever staat een beetje scheef.

MC-voorversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 04-04-2026, 21:47 (17 uur en 44 minuten geleden) @ Ted Mooren
Gewijzigd door Goldline, 04-04-2026, 21:48

Hoi Ted,
Zowel MM als MC voorversterkers zijn meestal uitgerust met tulpchassisdelen.
Din pluggen kom je niet meer tegen op hedendaags spul.
In de hi-end wereld zijn er nu symmetrische platenspeler voorversterkers, die de platenspeler aansluiten met XLR pluggen. dan heb je voor stereo dus 4 gelijke versterker trappen nodig ipv. 2.
@Dirk, het kan ook al voor miderer dan 100€ :-D
[image]

--
Cees PA1DBA

MC-voorversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 04-04-2026, 22:09 (17 uur en 23 minuten geleden) @ Goldline

Schema Lentect mc pre amp.
Batterij gevoed dus bromvrij op de voeding !
[image]

--
Cees PA1DBA

MC-voorversterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-04-2026, 00:30 (15 uur en 2 minuten geleden) @ Goldline

Vreemd die BFX85 zou verwachten dat je transistors gebruikt uit gelijke productie met gelijke cijfers.
bv de BC441 (NPN) welke de complementare is van de BC461(PNP)

Zal wel werken zo kennelijk.
En met batterij dan inderdaad weinig kans op brom.
Voorkomt de prijs verhogende goede voeding.

[image]
[image]

MC-voorversterker

door Hersteller @, Haarlem, 05-04-2026, 01:09 (14 uur en 22 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Hersteller, 05-04-2026, 01:12

Bijzonder, een balansversterker op dit lage signaalniveau. Vaak worden veel torren of opamps parallel gebruikt om een laag ruisniveau te krijgen.

MC-voorversterker

door electron @, eindhoven, 05-04-2026, 03:19 (12 uur en 12 minuten geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door electron, 05-04-2026, 03:48

Nee- is geen gewone balanstrap. kijk maar naar de emitters.
Heb ergens een 'damn fast buffer' van 100MHz liggen (HOS-??? zoiets.) met zelfde soort circuit.
Deze configuratie voorkomt het hole-storage effect.

Is wel mooie schakeling.
Maar ik verkies echte complementaire tors met zelfde beta. als bc550 /560.
Heb even gesimuleerd met LTSPICE. Kon niet zo snel betreffende tors implementeren.
Vindt wel goed zo- ga wat anders doen.;-)
Groet, Ben@

PS. In deze schakeling werken ZE continu +EN-. Bij balanstrap werken ze om helf-ten. +OF-.

[image]

MC-voorversterker

door MarcelvdG @, 05-04-2026, 07:49 (7 uur en 43 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door MarcelvdG, 05-04-2026, 08:13

De weerstanden zijn een beetje aan de hoge kant; die 100 ohm serietegenkoppelweerstand produceert in zijn eentje al 1,26 nV/√Hz aan ruisspanning en de transistoren staan wat zuiniger ingesteld dan ruisoptimaal is voor elektrodynamische (MC-) elementen. Desalniettemin zal de plaatruis wel overheersen. Het zal wel een compromis tussen ruis en batterijlevensduur zijn.

MC-voorversterker

door MarcelvdG @, 05-04-2026, 08:12 (7 uur en 20 minuten geleden) @ Goldline

Eigenlijk is de afsluiting veel kritischer voor magnetodynamische (MM-) dan voor elektrodynamische (MC-) elementen, aangezien de elektrische resonantie in het hoorbare gebied ligt. Bijna elk magnetodynamisch element is bedoeld voor een afsluitweerstand van 47 kohm, maar de capaciteit die daaraan parallel moet staan is bij elk element anders, en met de verkeerde waarde kun je flinke afwijkingen in de frequentiekarakteristiek boven de 10 kHz krijgen.

MC-voorversterker

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-04-2026, 09:25 (6 uur en 7 minuten geleden) @ Goldline

Hoi Cees, ik kwam dit filmpje toevallig tegen.
Als je wat verder zoekt blijkt deze van Mend it Mark, een prima monteur met heel veel kennis en apparatuur/onderdelen, kort er na van het net gehaald te zijn in opdracht van de maker/ontwerper.
Deze vond blijkbaar dat Mark wat te negatief was over het apparaat, en een zelf getekend schema liet zien om dat een echt schema niet te vinden was.
Ook was van veel onderdelen de codering weggeslepen.
Mijn Engels is wat roestig, maar ik begreep dat deze Mark het toestel van de fabrikant ter reparatie kreeg aangeboden.
Blijkbaar is het filmpje later weer on line gezet, anders had ik het van de week niet kunnen zien.
De gehele opbouw van deze voorversterker ziet er wat chaotisch uit, en ook de kunststof afstandshouders en de behuizing waren niet bestand tegen het tegenwoordige verzendsysteem.
Verder is alles in deze versterker dubbel uitgevoerd incl de voedingen voor ieder trapje.
De reden van de (niet te vinden??) storing was een kapotte tantaal, redelijk snel te vinden met een warmtebeeld camera.