Sony BVH-1100A aanwinst. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2026, 16:09 (7 uur en 2 minuten geleden)

Hallo forumlezers,

Al langer op mijn verlanglijstje staand en toch op mijn pad gekomen een overigens met 2 man al haast niet te tillen SONY BVH-1100A 1 inch tape videorecorder die niet zo'n mooi plaatje geeft als je telefoon maar goed, leuk voor de vintage broadcast video verzamelaar als ik en er overigens geen meerdere van hoef te hebben want ik heb houten vloeren:-D

Uit het oosten des lands opgehaald en in delen gedemonteerd en thuis weer gemonteerd want is in drie delen uit elkaar te halen met de nodige kabelboom stekkers los te nemen.

Alles is verder ontdaan van stof, zeker bij de ventilatorroosters.

[image]
Afbeelding: labguysworld.com

De mechanische bak, bak met elektronica en de onderbak met eveneens elektronica, voeding en bediening.

[image]
Foto mijn gehele machine draaiend met er onder de TBC unit.

Het kabinet op wielen heb ik zelf vervaardigd op maat en zwart geschilderd en voorzien van wielen die ik rood heb gespoten.

[image]
Binnenkant van het mechanische deel van de machine, let bovenin tussen de spindelmotoren op het board met 16 stuks(!) relais.

Alles zonder snaren direct aangedreven en het zal duidelijk zijn dat iedere motor zijn eigen besturings board heeft.

[image]
Achterkant van de open geklapte bak met 2 rijen boards (andere kant).
Waar die te lange gebundelde grijze kabel voor dient is mij een raadsel maar wie het weet mag het zeggen.

[image]
2 kasten met elektronica geopend. De lege plaatsen zijn waarschijnlijk voor custom uitbreidings mogelijkheden, er staat veelal ook niets bij waarvoor.

[image]
Zomaar een board en deze voor de capstan servo.

En met deze naar schatting 150 kilogram zware recorder ben je er nog niet wat er hoort nog een met 2 man (vier handvasten) te tillen TBC corrector bij.

[image]

[image]
Ook weer vele printplaten als deze onder afgebeeld.

[image]
Ultiem jaren 70 techniek met ontelbare IC's als deze.

[image]
Achterkant TBC met voeding uit geklapt met 'n enorme grote ronde trafo.

[image]
Aansluitingen achterop voor het ophalen gefotografeerd.

Het plaatje wat er uit komt is nog niet je dat want je kijkt door grijze luxaflex heen, verder ziet het beeld door de digitale camera van mijn telefoon er raar uit (met moire) maar in het echt verder strak.

[image]

De machine (loopwerk) en de koppen zullen verder nog worden gereinigd.

Zomaar weer even wat ik wilde delen.

--
Hans van Kampen

Sony BVH-1100A aanwinst.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-04-2026, 16:37 (6 uur en 35 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Gefeliciteerd met weer een mooie aanwinst Hans. Ik heb jouw voortreffelijke collectie zelf mogen aanschouwen en ik was behoorlijk onder de indruk. Ook over alles wat je er over kon vertellen.

hartelijke groet, Mans

Sony BVH-1100A aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2026, 17:09 (6 uur en 3 minuten geleden) @ Mans Veldman

Dank je wel Mans.

Volgend jaar neem ik deel aan de tentoonstelling 50 jaar. NVHR met grote studiocamera maar deze recorder laat ik thuis :-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sony BVH-1100A aanwinst

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 11-04-2026, 19:11 (4 uur en 1 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Blijft gaaf die professionele broadcastspullen!

Tjerk

Sony BVH-1100A aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2026, 20:09 (3 uur en 3 minuten geleden) @ PE9ZZ

Zeker Tjerk, en zeer degelijk gemaakt. Ik heb vernomen dat er aan die recorder eind jaren 70 een prijskaartje hing in die richting van de 185.000,-- Gulden.

Eigenlijk onvoorstelbaar met wat voor kwaliteit je tegenwoordig op neemt met hardware die voor het oog weinig meer voor stelt. Iets wat mogelijk is geworden door de microchip waarvan er in deze recorder niet een in zit trouwens.

Ik heb zo maar 2 van de 36 steekprinten afgebeeld en je ziet het, allemaal nog van die oude DIL IC's maar wel indrukwekkend !!

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sony BVH-1100A aanwinst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-04-2026, 20:34 (2 uur en 37 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Mooie aanwinst ware 1 inch recorder die er wezen mag.
Ook de TBC er bij, die is echt wel nodig met die oude tapes.

Is groot, ja maar is een genot om naar te kijken en te realiseren wat men er voor heeft moeten doen om zo'n mooi plaatje er uit te krijgen.

Inderdaad, nu is makkelijk, maar goed komt ergens vandaan.

Maar eens een mooie opname maken met een van je camera's.

De banden zijn wel te vinden met beetje zoeken.
Meeste die ze hebben liggen hebben de recorder er niet voor.
Dus ga niet direct af op de prijs van Ebay of zo.

Sony BVH-1100A aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2026, 20:55 (2 uur en 17 minuten geleden) @ Maurice

Hans,

Mooie aanwinst ware 1 inch recorder die er wezen mag.
Ook de TBC er bij, die is echt wel nodig met die oude tapes.

Zeker Maurice, er staat wat en die TBC alleen al is niet te tillen met 4 handvaten, een hele diepe kast.

Is groot, ja maar is een genot om naar te kijken en te realiseren wat men er voor heeft moeten doen om zo'n mooi plaatje er uit te krijgen.

Zeker, een veel jongere vriend, eigenlijk kennis van 26 jaar die heeft geholpen met tillen kon zich niet voorstellen dat je hier alleen beeld en geluid mee op nam.

Inderdaad, nu is makkelijk, maar goed komt ergens vandaan.

Maar eens een mooie opname maken met een van je camera's.

Ga ik over 14 dagen eens doen met de bloemencorso alhier.

De banden zijn wel te vinden met beetje zoeken.
Meeste die ze hebben liggen hebben de recorder er niet voor.
Dus ga niet direct af op de prijs van Ebay of zo.

eBay zowiezo duur, alleen al invoerrechten en transport, zeker uit de USA.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sony BVH-1100A aanwinst.

door DirkHartland @, Rhoon, 11-04-2026, 22:25 (47 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Heel gaaf apparaat.
Gefeliciteerd en geniet ervan. :) :-)
Groet, Dirk