National Panasonic cassettedeck reparatieverslag (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-04-2026, 12:34 (3 uur en 40 minuten geleden)
Gewijzigd door Leo Snoeren, 12-04-2026, 12:41

Beste forumlezer,

Enige tijd geleden nam in van Hessel een cassettedeck over. Meestal heb ik Philips op de werkbank liggen, maar het leek me leuk eens een uitstapje te wagen naar een Aziatisch apparaat.

Zoals Hessel in zijn vraag al aangaf brandde de lampjes wel, maar er draaide niets. Dat was een correcte constatering. Zo ziet het binnen werk eruit aan de bovenzijde:

[image]

En aan de onderzijde:

[image]

Ik heb eerst maar eens in de buurt van de motor gekeken of daar iets mis was:

[image]

De elektronica leek in orde, maar de motor zat gewoon vast. Na demontage:

[image]

Er was geen beweging in te krijgen. Blijkbaar was het smeermiddel uitgedroogd. Voorzichtig een druppel olie toedienen had geen effect, er was meer nodig. Er bleek in de motorbehuizing een motor met behuizing te wonen:

[image]

Waarschijnlijk om (vonk)storingen te onderdrukken en om motortrillingen te reduceren. Het was geheel in rubber ingepakt.

Na uitpakken kreeg ik de motor te zien:

[image]

Deze was gelukkig niet dichtgeklonken, maar gewoon met schroefjes dichtgemaakt. Na demontage en verwijdering van de rotor kon ik de lagers en as schoonmaken. De lagers zijn sinterbrons lagers, dus na schoonmaken hebben deze in een badje met dunne olie gelegen om zich weer vol te kunnen zuigen met olie. De motor liep hierna als een zonnetje.

De snaren van het deck waren, zoals te verwachten, niet meer op spanning en moesten dus worden vervangen. Ook de drukrol was behoorlijk hard geworden. Voor een soepel bandtransport is een goede aandrukrol noodzakelijk. Gelukkig had ik deze liggen, net als de snaren.

Na vervanging werkte het deck mechanisch weer, op de automatische stop na. Aan het eind van de cassetteband moet de recorder uitschakelen, dat deed hij niet.

Een tandwieltje wat op de capstan as hoorde te klemmen was gebarsten en slipte.

[image]

Ik had in het verleden bij Alibaba eens een zak tandwieltjes gekocht toen ik wat grotere nodig had. In die zak zat ook een precies passend tandwiel voor dit deck, alleen was het asgat te klein. Dit heb ik voorzichtig groter gemaakt en zo dat het tandwiel op de as klemt:

[image]

Op de foto hierboven het nieuwe tandwiel op de as en het oude tandwiel op de voorgrond. Je kan het barstje in het tandwiel zien.

Klaar? Nee dus. Het deck werkte weer, dat was fijn, maar alles kraakte en er viel regelmatig 1 kanaal uit. Na controle van een aantal elco's bleek dat er nogal wat slechte exemplaren tussen zaten (hoewel er ook elco's in zaten die nog perfect aan de spec's waren). Toch maar besloten deze te vervangen.

Hierna werkte beide kanalen weer, zij het nog steeds met gekraak. De instel potmeters waren dusdanig geoxideerd dat deze geen betrouwbaar contact meer maakten, dus ook vervangen.

Het deck werkte weer en de kraakstoringen waren grotendeels weg. Tot ik aan de opname schakelaar kwam. Drama.... Gelukkig kon deze worden gedemonteerd en kon ik deze inwendig schoonmaken:

[image]

Na terugplaatsen was ook dit probleem opgelost.

[image]

Ook de beide schuifpotmeters zijn uit elkaar geweest en schoongemaakt.

Dit is de "score":

[image]

Zoals wel vaker bij audio apparaten zat er een netsteker aan die wel overal in past, maar gewoon lelijk is. Daarnaast is het apparaat niet geaard en wek je met zo'n steker de suggestie dat het toestel geaard is. Ik heb er een nieuw snoer met aangegoten steker in gezet. Daarbij kwam ik nog een condensator tegen die over de schakelaar zat als bluscondensator. Om problemen met een 50 jaar oude condensator te voorkomen heb ik deze vervangen door een moderne Y2 condensator:

[image]

Hessel zocht de documentatie. Die had ik inmiddels gevonden en afgedrukt:

[image]

Het deck speelt inmiddels perfect!

[image]

Grappig detail is het schuifje aan de voorkant waarachter de aansluitingen voor hoofdtelefoon en microfoon zijn verborgen:

[image]

Daarnaast is het deck voorzien van zowel tulp als Din aansluitingen:

[image]

Al met al was het best veel werk, maar zeker de moeite waard. Hessel bedankt!

[image]

Wat ik erg bijzonder vind is dat de schuifregelaars niet alleen voor opname worden gebruikt, maar ook bij weergave het volume regelen. Dit heb ik tot op heden nog bij geen enkel cassettedeck gezien. Ik weet ook niet wat de gedachte hierachter is (of was) van de fabrikant.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

National Panasonic cassettedeck reparatieverslag

door ffeilers @, Breda, 12-04-2026, 12:50 (3 uur en 24 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Leo, mooie verslag en mooi resultaat, bedankt voor de beschrijving en de foto s.
groet
Frans

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 12-04-2026, 12:54 (3 uur en 21 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag Leo :) met veel geduld en niet opgeven een mooi resultaat.
Groet, Ben

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-04-2026, 14:57 (1 uur en 17 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Goed bezig geweest! Ik vind het al zo knapom een apparaat zo grondig te demonteren en dan alles weer in elkaar te krijgen.

Net deze week ben ik aan een National Panasonic gaan werken en ik herken de bouw met zware metalen chassisdelen.
Waar heb je het schema gevonden? Misschien hebben ze voor mij ook wat (Model T-430, vierbands transistorportable)!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-04-2026, 15:20 (54 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Mooi verslag en zie wat een deck, stevig metaal.
Bovenlader uit 1973
Detail van dat schuif klepje.

Men maakte toch mooie spullen.
Deck zelf ziet er ook nog onberispelijk uit.

Was wel gebruikelijk een tijd lang om uitgangssignaal te kunnen regelen.
Wel inderdaad bijzonder met een gecombineerd potmeter.