JVC versus SONY monitor. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-04-2026, 17:13 (16 uur en 43 minuten geleden)

Hallo forumleden,

Ik heb vanmiddag een JVC monitor gekregen (14 Inch) en heb daar een testbeeld generator op aangesloten en wat meteen op viel was dat het 4 en eveneens 5 mHz blok werkelijk schitterend word weer gegeven zonder moire.

[image]
JVC monitor

Dit in tegenstelling wat ik bij de SONY monitors vaak zie dat moire in het 4 en 5 mHz blok en heb nogmaals een eveneens 14 Inch monitor van SONY er maar eens bijgepakt en wederom aangesloten

[image]
SONY monitor

Mijn inziens heeft dat te maken met de opbouw van het fosforraster op het scherm.

Die van het JVC scherm doet denken aan de aloude delta beeldbuis met dat verschil dat horizontaal (RGB) de stippen bij elkaar horen per groep (guns in line) i.p.v. in een driehoek zoals bij deltabuizen maar dat verder terzijde.

[image]
JVC scherm

Onder afgebeeld die van een SONY trinitron buis met verticaal on onderbroken fosforstrepen en mijn inziens meer moeite hebben met het weergeven van dergelijke vertikale lijnen zoals dat 4 en 5 mHz blok in het testbeeld.

[image]
SONY scherm.

Is iemand ook wel eens iets dergelijks opgevallen?

Zomaar weer even.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

JVC versus SONY monitor.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2026, 17:19 (16 uur en 38 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-04-2026, 17:25

Bij computermonitoren viel het me voor het eerst op na een "upgrade" van een iiyama MF-8617 met een deltamasker naar een opvolger met Diamondtron buis. Trinitron en afgeleiden lopen veel sneller tegen hun beperkingen aan dan deltamaskers.

Ook als je de dot pitch van een deltamasker omrekent naar horizontale pitch om te kunnen vergelijken, komt Trinitron er vaak bekaaid af als het op de resolutie (TVL) aankomt.

Het sterke punt van een dradenmasker is de lichtsterkte / het contrast. Voor de meeste andere toepassingen is een schaduwmaskerbuis superieur.

En een Trinitronbuis was natuurlijk in minder richtingen en vaak ook in absolute zin wat minder bol, maar werd op dat gebied later ook weer ingehaald.

JVC versus SONY monitor.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-04-2026, 17:25 (16 uur en 32 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Helder als glas Maarten, dank voor je info :)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

JVC versus SONY monitor.

door Marinus J @, 22-04-2026, 19:37 (14 uur en 19 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Dat klopt Hans , maar je JVC is ook niet in orde.
Lijn om lijn is de kleur niet goed.
Waarschijnlijk afregelfout.
Even met RGB aansluiten kijken of het dan ook nog is.
Leg het een dezer dagen wel een keer uit .

Gr. René D.

JVC versus SONY monitor.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-04-2026, 20:17 (13 uur en 40 minuten geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-04-2026, 20:18

Ok René,

Ik zie helaas op deze monitor geen RGB ingangen (BNC), zal toch niet via die Y/C in zijn?

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

JVC versus SONY monitor.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-04-2026, 21:23 (12 uur en 34 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 22-04-2026, 21:29

Hallo forumleden,

Ik heb vanmiddag een JVC monitor gekregen (14 Inch) en heb daar een testbeeld generator op aangesloten en wat meteen op viel was dat het 4 en eveneens 5 mHz blok werkelijk schitterend word weer gegeven zonder moire.

Dit in tegenstelling wat ik bij de SONY monitors vaak zie dat moire in het 4 en 5 mHz blok en heb nogmaals een eveneens 14 Inch monitor van SONY er maar eens bijgepakt en wederom aangesloten

Mijn inziens heeft dat te maken met de opbouw van het fosforraster op het scherm.

Onder afgebeeld die van een SONY trinitron buis met verticaal on onderbroken fosforstrepen en mijn inziens meer moeite hebben met het weergeven van dergelijke vertikale lijnen zoals dat 4 en 5 mHz blok in het testbeeld.

Is iemand ook wel eens iets dergelijks opgevallen?

Zomaar weer even.

;-)
Hans

er van uitgaande dat je in beide gevallen in composiet aangesloten hebt...(want de JVC heeft ook Y/C)

Het getoonde moire patroon heeft niks met de BB te maken. de Sony gebruikt (waarschijnlijk) nog klassieke filters om Y en C te scheiden, de JVC gebruikt overduidelijk een (2H)Comb filter .
die combfilters kwamen er pas laat (eind jaren 80), omdat je lange vertragingstijden nodig hebt, ze geven een perfecte Y/scheiding, ook in de Y/C overlappingsgebieden, zoals je kan zien.
Het idee van combfilters ooit te kunnen toepassen zat al ingebakken in de originele NTSC standaard van 1953. Bruch had dat NTSC verhaal goed begrepen en hield de mogelijkheid ook aan voor PAL. oa vandaar die vreemde subcarrierfrequenties, die dan nog eens gelockt moeten zijn aan de horizontale sync. Henri de France begreep dit stukje blijkbaar niet, vandaar dat het in secam niet kan.. (= er is daar altijd moire..)

JVC versus SONY monitor

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 23-04-2026, 07:11 (2 uur en 45 minuten geleden) @ kris
Gewijzigd door PE9ZZ, 23-04-2026, 07:57

Het getoonde moire patroon heeft niks met de BB te maken. de Sony gebruikt (waarschijnlijk) nog klassieke filters om Y en C te scheiden, de JVC gebruikt overduidelijk een (2H)Comb filter.

Klopt als een zwerende vinger. Ik zal zo effe mijn JVC en Sony 14" monitors naast elkaar zetten. Het was me nog niet opgevallen...

Helemaal eens met de sneer richting SECAM, het Franse Système Enlevée Contre les AMéricains. Eigenlijk was het AlleMands :-D

Edit:
Sony PVM-8044Q:
[image]

JVC TM-1010PN:
[image]

Dit is duidelijk geen kamfilter...

Tjerk

JVC versus SONY monitor.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-04-2026, 09:36 (21 minuten geleden) @ kris

er van uitgaande dat je in beide gevallen in composiet aangesloten hebt...(want de JVC heeft ook Y-C)

Is zeker aanwezig maar heb daar niet het kabeltje voor.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

JVC versus SONY monitor.

door ruudam @, Utrecht, 23-04-2026, 02:31 (7 uur en 26 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Het zit in de filtering.
Draai bij de SONY de kleuren maar eens weg en dan zal je zien dat de Z/W weergave beter is.
Ook kunnen er color dots zichtbaar zijn als in de Y lijn de 4,43 MHz onvoldoende weggefilterd wordt.

Wees blij dat het PAL is en geen NTSC.
Op een gegeven moment was bij de Lucy show bij ONS de NTSC color dots duidelijk te zien.
Nadat men over is gegaan op digitale scans van het originele 35 mm film materiaal is dat niet alleen weg maar het hele beeld veel beter.

JVC versus SONY monitor.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-04-2026, 09:30 (27 minuten geleden) @ ruudam

Is inderdaad bij zwart/wit weergave weg dat moire patroon in 4 en 5 mHz blok maar dat was me al eerder opgevallen.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen