''Banaan''stekker vervangen voor 4 polig XLR (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 13:48 (3 uur en 54 minuten geleden)

Hallo forumleden,

Ik heb een headset met microfoon en daar zit zo'n bekende ''banaan''stekker aan en die past niet op een camera waar een 4 polige XLR aansluiting op zit. Op het web wordt ik niet veel wijzer. Weet iemand toevallig hoe de aansluiting in elkaar steekt. Ik heb even een tekening gemaakt en genummerd.

Welk nummer van banaanstekker moet aan nummer bij XLR??

Dank alvast,
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

''Banaan''stekker vervangen voor 4 polig XLR

door soundman2 @, Wouw, 25-04-2026, 14:19 (3 uur en 23 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 25-04-2026, 14:20

Geeft de gebruiksaanwijzing geen info?
Welk type XLR? Mini?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 15:09 (2 uur en 33 minuten geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hans van Kampen, 25-04-2026, 15:18

Geeft de gebruiksaanwijzing geen info?

Ik heb geen gebruiksaanwijzing Henk.

Welk type XLR? Mini?

Geen mini. Buitendiameter stekkerbus XLR is 20mm.

Volledigheidshalve vermeld dat het een female stekker is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Onno-I @, 25-04-2026, 15:47 (1 uur en 55 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Je kunt natuurlijk met je ohmmeter constateren of de luidspreker met Tip (3) of Ring (2) van de klinksteker (3,5 mm jack) is verbonden. (lage impedantie en geluidje)
De schacht (1) is altijd massa.
En je kunt meten welke pennen van de XLR met massa zijn verbonden. Waarschijnlijk hebben koptelefoon en microfoon elk een eigen aarde (dit bedenk ik ter plekke, het lijkt logisch maar het kan anders zijn).
Kan er een signaal voor de koptelefoon uit de camera komen? Dan kun je zien met een scope of door de luidspreker van de koptelefoon op de verschillende pennen aan te sluiten.

Laatste: is de ingang bedoeld voor dynamische microfoon of elektreet? Je koptelefoon is waarschijnlijk een elektreet.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 15:58 (1 uur en 44 minuten geleden) @ Onno-I

Ik hoor inderdaad gekraak bij doormeten pen 1 en 2 van de 3.5mm. jack. Ik zou verder niet weten voor wat voor type de ingang van de camera bedoeld is, dynamisch of elektreet.

Wellicht weet Marinus (Rene) het antwoord want weet veel van deze camera's (leest wel mee)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 16:16 (1 uur en 25 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 25-04-2026, 16:17

Is voor op een BTS LDK10P camera. De bovenste van de drie is de 4 polige male XLR koptelefoon aansluiting. Is voor de look trouwens en niet voor gebruik, ik kan net zo goed het snoer los in de stekker steken zonder aansluiten.

[image]

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 16:24 (1 uur en 17 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 25-04-2026, 16:57

waarin stond dat 4 polig XLR voor 12 Volt voeding wordt gebruikt bij prof camera's en daar heeft hij gelijk in.

De aansluiting ziet er toch zo uit, ook 4 polig ja.

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 25-04-2026, 16:27 (1 uur en 15 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 25-04-2026, 16:32

Banaanstekker? Nooit van gehoord dat een Jack 6,3mm plug zo genoemd wordt. :-D

Een banaanstekker is een enkelpolige plug. Er zullen uitzonderingen bestaan, maar die jackplug is dat niet.

XLR4 aansluiting

Geen garantie dat dat in DIT geval klopt.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 16:32 (1 uur en 10 minuten geleden) @ henk vdb

Ik had banaanstekker al tussen aanhalingstekens staan, is inderdaad een 3.5mm. jack.

Dit is de aansluiting en die wordt zoals Marcel al schreef ook gebruikt voor 12 Volt aansluiting aan prof video apparatuur maar heeft op de een of andere manier het nodig gevonden zijn nuttige info te verwijderen (vreemd :-| )

[image]

--
Hans van Kampen

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 25-04-2026, 16:42 (1 uur en 0 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Klopt verwijderd, zag later dat het het een koptelefoon uitgang is in dit geval.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 16:50 (52 minuten geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Hans van Kampen, 25-04-2026, 16:51

Ik heb het zo maar even opgelost Marcel, gewoon de jack stekker er af geknipt en in de XLR stekker gestoken. Hoeft toch niet ter werken en kan niet werken want heb geen regie tafel met audio communicatie.

Ik wilde de headset voor het zicht alleen aangesloten hebben i.p.v. dat het niet passende snoer met verkeerde stekker er bij hangt.

Wat zit ik eigenlijk moeilijk te doen :-D

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 25-04-2026, 17:01 (41 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 25-04-2026, 17:11

Dit is de aansluiting en die wordt zoals Marcel al schreef ook gebruikt voor 12 Volt aansluiting aan prof video apparatuur.

Klopt, voor locale voeding (nominaal 12V) zit er al jaren een 4-polig MALE chassisdeel op professionele camera's. Indien er ook een 12V voedingsUITGANG aanwezig is dan is dat een XLR4 FEMALE chassisdeel. Voor headsets met microfoon ("intercom") is de laatste jaren een XLR5 female chassisdeel gebruikelijk op professionele camera's. Door de extra pin kunnen de oorschelpen afzonderlijk aangestuurd worden, wat handig kan zijn voor uitgebreidere communicatiemogelijkheden via de intercom. Maar de LDK10P is al een wat ouder beestje natuurlijk.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-04-2026, 17:19 (23 minuten geleden) @ henk vdb

Op mijn Grass Valley LDK 300 camera zit inderdaad een 5 polige headset aansluiting en vreemd werd er op de BTS LDK 10P een 4 polige gebruikt zoals met de 12 Volt voeding.

[image]

--
Hans van Kampen