Het mysterie 4 polige XLR voor headset. (Algemeen)
Kom ik even terug op mijn eerdere topic ''Banaan''stekker vervangen voor 4 polig XLR waar werd geconstateerd door mij dat er voor de headset aansluiting op de camera een 4 polige XLR male chassisdeel werd gebruikt die gebruikelijk is voor aansluiting van extern 12 Volt. Ik heb recorders en monitors ook met een dergelijke 12 Volt XLR aansluiting wat daarvoor gebruikelijk is.
![[image]](images/uploaded/2026042909561269f1d5bc5341a.jpg)
4 polige XLR aansluiting voor headset.
De zaak maar eens open geschroefd en gekeken hoe het er van binnen uit ziet en lijkt origineel en niet omgebouwd.
![[image]](images/uploaded/2026042909583869f1d64e9b392.jpg)
Bedrading 4 plg XLR connector naar stekker op board.
![[image]](images/uploaded/2026042910002769f1d6bbdd259.jpg)
Achterkant camera met zicht op steekprint nr 10.
Dit om even te laten zien.
Hans
--
Hans van Kampen
Het mysterie 4 polige XLR voor headset.
De microfoon aansluiting zou best symetrisch kunnen zijn, gezien de ingangs transformatortjes op de print.
--
Cees PA1DBA
Het board waar je tegenaan kijkt is inderdaad voor het audiogebeuren dus zou zomaar waar zijn Cees.
Hans
--
Hans van Kampen
De twee trafootjes zijn in mijn herinnering voor audio 1 en audio 2, deze hadden een symmetrische ingang via XLR3.
Is al meer dan 30 jaar geleden...
Op deze site (link) deze foto gevonden:
![[image]](images/uploaded/2026042911085669f1e6c8843a2.png)
Waar duidelijk een XLR5 female op zichtbaar is.
Nu zie je als je de foto beter bekijkt een sticker "Modified with" en dan een 12nc codenummer.
Dit soort stickers betekenen dat er een (op aanvraag van de klant destijds) af-fabrieksmodificatie in het apparaat zit. Wat dat in dit geval inhoudt kan ik zo niet zeggen, kan best over iets anders gaan dan de intercom connector.
Zitten er op jouw camera ergens zulke stickers? kan ook op de onderkant zijn, maar meestal in de buurt van het type/serienummer plaatje.