Hameg 1507-3 (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 30-04-2026, 17:10 (6 uur en 11 minuten geleden)

Na ong. 25 jaar trouwe dienst laat mijn Hameg 1507-3 (digitaal/analoge) oscilloscoop mij in de steek. Oscilloscopen genoeg maar dit is mijn favoriet.

Bij inschakelen wordt de zelftest normaal doorlopen maar verschijnt op het scherm enkel

[image]

Foto is bij maximale helderheid. X-pos en beide Y-pos werken.
Ik heb de schema's maar weet eigenlijk niet goed waar/hoe te beginnen zoeken.

Iemand een tip? Alvast bedankt.

Grts - Johan

Hameg 1507-3

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2026, 17:35 (5 uur en 47 minuten geleden) @ JohanB

Ik zou om te beginnen de condensatoren op het voedingsboard of in ieder geval bij voedingsgedeelte eens na zien en kijken ook of de spanningen conform schema die je hebt kloppen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Hameg 1507-3

door JohanB @, Sleidinge (BE), 30-04-2026, 22:07 (1 uur en 14 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans,

dank voor de tip. Ga ik doen. Alles is SMD, dus dat belooft een leuke klus te worden.

Grts - Johan

Hameg 1507-3

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2026, 22:18 (1 uur en 3 minuten geleden) @ JohanB

Succes Johan. Condensatoren (uitgedroogd/verlopen) zijn veelal de zwakste schakels in de elektronica.

SMD……:-| ja, dat vereist het juiste soldeergereedschap. Ik kreeg laatst van iemand een SONY video editor die niets deed, 4 leeg gelopen SMD elcotjes op het multilayer board met door gerotte fijne printsporen. Dit was een reddeloos verhaal, ik hoop dat het jouw scope beter af gaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen