NAD 275BEE eindversterker probleem. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-05-2026, 16:43 (22 uur en 59 minuten geleden)

Hallo forumlezers,

Heeft iemand dat al eens aan de hand gehad, ik heb 14 jaar een versterker set waar deze eindversterker deel van uit maakt.

Hij heeft het volgende probleem....als hij even aan staat gedurende een paar minuten hoor je een relais tikken en staat hij weer op stand bye.

[image]
In de stand bye modus is het lampje amberkleurig.

Doe je hem aan dan brand gedurende (heel normaal) het lampje 5 seconden rood.
[image]

Om dan vervolgens blauw te worden ten teken dat de versterker aan staat.
[image]

Maar na een paar minuten slaat er een relais af en versterker staat weer in stand bye modus met amberkleurig lampje.

Mijn verdenking gaat uit naar een verlopen condensator op rood omcirkelde printje bij relais.

[image]

Hier onder de gehele eindversterker.

[image]

Dank alvast voor de tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

NAD 275BEE eindversterker probleem.

door Goldline @, Oranjedorp, 04-05-2026, 18:05 (21 uur en 37 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Vermoedelijk verloopt 1 eindtrap en komt er DC op de uitgang.
Dat is te meten voor het speaker relais.
De beveiliging schakeling grijpt dan vermoedelijk in .
Deze Nad series staan bekend om slechte elko's en losse print contacten.

--
Cees PA1DBA

NAD 275BEE eindversterker probleem.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-05-2026, 18:06 (21 uur en 36 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Het kan zijn dat er DC op de uitgang komt waardoor de beveiliging aanspreekt. Dit is te meten met een voltmeter (beide uitgangen controleren).

Mogelijk is ef iets met een eindtrap aan de hand....

Edit; Cees was me net voor:-D

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Dank heren voor de tip.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-05-2026, 21:16 (18 uur en 26 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Ik zal dat eens nameten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Het resultaat…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 04-05-2026, 23:09 (16 uur en 33 minuten geleden) @ Hans van Kampen

is dat de versterker 2 uur aan heeft gestaan zonder af te slaan. Met 2 meters op iedere uitgang ook steeds 0 Volt. Zal je net zien.

Ik heb wel eerder het rood omcirkelde boardje er uit gehad met 3 connectors los getrokken en naderhand weer aangesloten om de elco’tje te testen, in het kader van slechte print contacten de hoop dat dit de oplossing is die connectors los gehad en weer aangesloten. Er zijn overigens nog vele print contacten los te halen en opnieuw vast, wie weet.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Het resultaat…

door MarcelvdG @, 05-05-2026, 10:20 (5 uur en 22 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Mijn radio (Sony ST-SB920 tuner) had enkele jaren geleden de neiging na een tijdje ermee op te houden, behalve toen ik 'm doormat, toen deed hij het een uur lang probleemloos. Uiteindelijk bleek het aan een printtrafo met losgetrilde contacten te liggen. Soldeerbout er even tegenaan en sindsdien doet hij het weer prima.

Het resultaat…

door Ben ⌂ @, Dijkdorp, 05-05-2026, 12:51 (2 uur en 52 minuten geleden) @ MarcelvdG

Klopt, vaak zijn het soldeerpunten van trafo of dikke torren / stabilisators.
Door trillen of warmte gaan ze krimpen / uitzetten en veroorzaken ze storing.
Goed nakijken is dan de boodschap en doorsolderen.
Groet, Ben

Het resultaat…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-05-2026, 12:57 (2 uur en 45 minuten geleden) @ Ben

Zijn inderdaad dingen om na te kijken.

De versterker staat inmiddels de hele morgen probleemloos aan maar wel nadat ik er gisteren een print uit heb gehad met 3 print stekkers los en weer aangesloten. Misschien zat daar het probleem.

Zoals Leo al schreef heb ik op iedere uitgang een multimeter aan gesloten om te kijken of er DC op de uitgang komt waardoor de beveiliging aan spreekt.

Wat Cees schreef schrok ik wel een beetje van dat deze versterkers bekend staan om hun slechte Condensatoren en losse print contacten. Ding kostte bijna 1300 Euro in 2012.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen