Laptop (Computertechniek)
M'n broer had ondervonden dat wijn en laptops niet zo'n goede combinatie zijn.
Na een tijdje drogen deed het apparaat het weer, maar niet voor lang.
Heeft maar een ander aangeschaft, en de ssd schijf over laten zetten waarna hij weer verder kon werken.
Ik heb nu de defecte, en vermoed dat het voedingsgedeelte het heeft begeven.
Er zitten daar twee electrolieten? waarover ik sluiting meet.
De omringende ic's kan ik geen gegevens van vinden, maar zullen vermoedelijk de 19 volt van de adapter in andere voltages over zetten.
Wie weet of ik het goed heb?, zo ja dan lijkt het me einde verhaal op enkele onderdelen na dan.
![[image]](images/uploaded/2026050712552769fc8bbf249e4.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026050712554069fc8bccb419e.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026050712555569fc8bdb1364d.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026050712561069fc8beaae689.jpg)
Dirk
Laptop
Zo te zien zit er een hoop stof op, samen met de wijn geeft dat een vieze kuk die ook onder chips e.d. zit.
Je hebt weinig te verliezen dus ik zou print gewoon eerst eens goed schoonmaken. Gewoon onder de kraan, lauw water, borsteltje, beetje sop en daarna goed afspoelen en drogen (haarföhn of 30 min. in de oven op 50 graden).
Laptop
Als het past, zou ik 'm in de ultrasoon doen!
Droog blazen met compressor en dan goed drogen, b.v. op 50 graden in de oven.
Zelf vaker gedaan met een perfect resultaat!
Succes!
Laptop
Ben toch bang dat het hiervoor te laat is.
De twee vermoedelijk electrolitische c's met opdruk 68 1E21 meten zo goed als 0 Ohm.
Denk zomaar niet dat wijn en stof zo goed geleid.
De voeding staat te pulsen, ofwel sluiting.
Kan van de getoonde ic's geen gegevens vinden, laat staan een datasheet.
Dirk.
Laptop
Hoi Dirk,
Ik zou zelf denken dat de wijn niet snel een condensator zal opblazen.
Een te hoge spanning op de uitgang van de spanningsregelaar zou dit mogelijk wel kunnen doen.
Als de condensatoren dan over de uitgangsspanning staan, meet je ook kortsluiting.
Misschien een idee om de beide condensatoren te verwijderen, dan weet je het zeker.
Hoe je dit kan doen is zeker te vinden om bijvoorbeeld YouTube en twee nieuwe condenstoren kosten weinig.
Misschien heb je geluk en zijn het inderdaad de condensatoren.
Mvg. Walter.
--
W. Heemskerk
Laptop
De ABA0 is een mosfet https://www.atombilgisayar.com/aoz5007aqi-aba0-drmos-power-module-56236?srsltid=AfmBOop8LnfemeIed...
De andere zeer waarschijnlijk ook maar is niet zo snel te vinden.
Enige wat ik vond was een NTE2941 maar die lijkt er niet op wat model betreft.
Dat je sluiting meet over de condensatoren is meestal een probleem met de mosfet ernaast.
Kijk eens een paar filmpjes van de man https://www.youtube.com/@dellpartspeople
Duidelijke uitleg in wat meer jip en janneke taal hoe een mosfet werkt maar ook wat er mis gaat in die voeding circuits.
Vooral interessant hoe hij snel bepaalt waar de sluiting zit.
Overigens zie ik geen geknoeide wijn op jouw foto's, dus zoek eerst waar dat op de print is terechtgekomen.