Zwarte radio familie (Algemeen)
Hallo forumlezers,
Naast een enorm ingekrompen buizenportable radioverzameling begint er onderhand wel een transistorradio verzameling te ontstaan. Als het niet te grote toestelletjes zijn en zwart van kleur met wat chrome vind ik het wel aardig er eentje mee te nemen als ik er een tegen kom zoals afgelopen zondag 10 mei op de jukeboxbeurs in Rosmalen dat SONY AM-FM radio'tje rechts die nog helemaal compleet is met tasje en oortelefoon.
![[image]](images/uploaded/202605120754186a02dcaacb3e2.jpg)
Van boven af v.l.n.r. staat er een:
AVIATOR II 12 transistor -- PHILIPS l3x23t 7 transistor
PHILIPS l1X75T 7 transistor -- NATIONAL T-26 8 transitor -- SONY TFM-825T 8 transistor
CORONA TR-688 6 transistor -- STANDARD SR-6443 7 transistor -- ADMIRAL YK201GP 8 TRANSISTOR
Het mooie is dat ze allemaal spelen
. Veelal is wel de krakende volumeregelaar met succes even behandeld alsmede de bandschakelaar voor zover aanwezig.
Zomaar even, ik heb ze even op de foto gezet.
Hans
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
Leuk Hans- voor als de 'Shit Hits The Fan'- hoewel met de NPO weet je dan nog niets ! #$%^ Zendamateurs!+
Zwarte Radios- altijd Goed! WITTE Radios- deugen niet! What about- Walky Talky's?
Maar, doe me een lol- vermeld die JukeBox Beurs voorshands in Evenementen- want ik heb het nu gemist!
Groet, Ben@
Zwarte radio familie
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er op het laatst achter ben gekomen die beurs altijd met moederdag, was meer dan de moeite waard en druk en op tijd nog mooi weer met aangename temperatuur in tegenstelling tot nu.
In oktober (eerste weekeinde) 2 dagen deze beurs en dan binnen, zal het op tijd vermelden.
Hans
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
Hoi Hans,
er zitten een paar heel geslaagde tussen (waar de kleur zwart past bij het design), maar is dit niet eerder een topic voor 1 November ? 
Zwarte radio familie
Plaats ik hem 1 november nog een keer Kris
Heb je mijn mail trouwens nog gelezen over die adapter?
Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
ze destijds zonder IC's alles in zo'n klein mogelijk kastje wisten te proppen, heerlijk om te zien die radio'tjes van binnen.
Hans
![[image]](images/uploaded/202605121314346a0327ba3c5a6.jpg)
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
Is dat familie van de Rode Radio’s?
![[image]](images/uploaded/202605121529206a034750b27ba.jpg)
Zwarte radio familie
Mooie verzameling glimmend zwart.
De PHILIPS L3X23T en de L1X75T wat zien die er nog goed uit.
Zwarte radio familie
Inderdaad Gerard
Fraai stel ook.

Hans
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
In nieuwstaat Maurice, weliswaar zonder zover erbij behorend het tasje, op de SONY na dan.

Hans
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
De eerste radio links boven aan zal het merk Nova-tech zijn en model Aviator II even ter aanvulling dus niet het merk Aviator.
Hans
--
Hans van Kampen
Zwarte radio familie
Heb je mijn mail trouwens nog gelezen over die adapter?
![]()
Hans
Hey Hans,
ja, ik moet nog een foto maken voor in het andere topic. Maar ik heb er maar eentje, voor eigen gebruik, die is niet te koop.
Zwarte radio familie
Ok, jammer Kris. Valt tegen dat er op het web ook niet meer aan te komen is. Je ziet talrijke afbeeldingen als je er op zoekt maar niet leverbaar of zijn geen verkoop sites.
Laat foto maar zitten hoor, heb er genoeg gezien.
E-bay / Marktplaats maar in de gaten houden ja.
Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
Heb paar weken geleden poging gedaan deze 40kan 27MC Hand bak uit 1979.
Ongelofelijk hoe die vol gepropt zit.
Is bijna niet te doen.
Schema is net zo onduidelijke bende, ach ja beter iets dan niets.
![[image]](images/uploaded/202605131729466a04b50a18469.jpg)
![[image]](images/uploaded/202605131729556a04b513c93ea.jpg)
Mooi om te zien hoe...
Zo Maurice, daar staan de componenten ook schouder aan schouder zeg.
Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
Dat moet met de hand ook zijn gedaan, net als in jouw voorbeeld.
Dit gaat niet machinaal.
Kan me niet voorstellen.
Mooi om te zien hoe...
Mooi begin van een nieuw aspect van de hobby.
Wat de Sony betreft,is er in de volgende dertig jaren nog veel meer elektronica
op een kleine ruimte gepropt in de vorm van een geïntegreerde schakeling.
De Grundig BOY 50 heeft slechts één IC,en de gevoeligheid ten opzichte van de oude
types is met grote sprongen vooruitgegaan.
Telde de FM stations hier vanmiddag en kwam op 46 die ongestoord kunnen worden ontvangen.
En dat op de sprietantenne van slechts 40 cm.
Heb ze hier in vele kleuren,geeft wat meer fleur aan de verzameling.
--An3s--
![[image]](images/uploaded/202605141221156a05be3b96273.jpg)
--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.
Mooi om te zien hoe...
Mooi Andries, ja, met de komst van de geintergreerde schakeling veranderde er heel veel. zo'n radiotje zag er niet meer zo complex uit van binnen zoals die Grundig die je vast hebt op de foto.
Ik hou het voorlopig op zwarte toestelletjes jaren 60, schreef ik nu en een paar jaar later staat mijn hele huis vol allerlei transistorradio's 
Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
Niet te doen ? Zijn voorgangers hadden blauw/grijze weerstanden. Dus geen kleurcodes.
En dan allemaal vertikaal naast elkaar. En die print had 1 flots tin er overheen.
Dus je zag amper de pinnetjes. 
Mooi om te zien hoe...
Een flots tin er over heen??
Ik heb een HANDIC computerscanner uit 1979 en daar ook componenten verticaal schouder aan schouder en een grote klodder witte rubberachtige hars er over gedeeltelijk alsof er yoghurt in is gemorst. Met tin een grote klodder toch sluiting?

Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
Sommige mensen zien blijkbaar het verschil niet.
Zal morgen nog een mooi (zwart) toestelletje plaatsen
omdat dat je voorkeur kleur is.
--An3s--
--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.
Mooi om te zien hoe...
Was een hele toer om 'm uit het tasje te wurmen.
Deze Sharp FX174 werkt op 4 penlites in tegenstelling tot veel kleintjes
welke met 9V batterij werken.Afm.zijn12x7x4 cm.
--An3s--
![[image]](images/uploaded/202605150941246a06ea44d3917.jpg)
![[image]](images/uploaded/202605150941556a06ea63ad819.jpg)
--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.
Mooi om te zien hoe...
Mooi Andries. Helemaal de moeite gedaan laten zien, dank je wel, ook een leuk toestelletje die ik zou kopen als ik hem op de beurs tegen kom, klein en zwart. Ook propvol ja.
Hans
--
Hans van Kampen
Mooi om te zien hoe...
Mooi ding, dank voor het laten zien
Mooi om te zien hoe...
Graag gedaan.
Het kan zomaar mis gaan met dit oude spul.Stond vanmorgen mooi te spelen
en ineens gekrijs en fluiten door het zendersignaal,vooral als ie juist
goed op de zender stond.Bleek een vette elco van 220µF geen capaciteit
meer te hebben.Was een 6V type op de 6V en was zo te zien een keer eerder
vervangen gezien de anderen van het merk Elna zijn.
Vervangen door een welke een hogere spanning kan verdragen en weer okë.
--An3s--
--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.