bluetooth koppeling tussen nokia 6310(2024) en pionier 320BT (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 23-05-2026, 15:59 (8 uur en 24 minuten geleden)
Gewijzigd door loek, 23-05-2026, 16:06

Hallo forumlezers,

Omdat het 2G netwerk in 2027 wordt opgeheven moest ik een vervanger zoeken voor mijn zeer oude Nokia 6310I. Met dit toestel kan je alleen telefoneren en Sms'en meer had ik en heb ik niet nodig. In mijn auto was een carkit ingebouwd voor deze telefoon en deze moest dus ook vervangen worden.

Na verwijderen van deze carkit heb ik ook de radio vervangen door een Pionier 320BT. Op internet kon je zien dat deze uitstekend geschikt was voor handsfree bellen er zat een externe microfoon bij en je kon de radio instellen op bluetooth telefoon.

Als telefoon heb ik gekozen voor een Nokia 6310 (2024) die op het 4G netwerk kan werken. Je kan met deze telefoon eigenlijk ook alleen bellen en Sms'en. Deze telefoon heeft ook een bluetooth mogelijkheid en ik dacht dus dat dit handsfree bellen mogelijk zou maken via de luidsprekers van de radio.

Het installeren via bluetooth gaat goed dus de zogenaamde pairing en daarna de melding dat ze elkaar zien en verbonden zijn.

Ook het handsfree bellen gaat daarna goed je zou dus kunnen zeggen hoera!!!

Maar als je de auto van contact afhaal dan zie je op het mobieltje dat de verbinding verbroken wordt. En bij inschakelen van het contact zie je dat de verbinding weer gemaakt wordt. Maar nu werkt het handsfree bellen niet meer. De telefoon maakt wel verbinding met het gekozen nummer maar er is niets te horen via de radio.

Voor alle duidelijkheid ik denk dat de radio voor wat betreft de voedingsspanning goed is aangesloten omdat de voorgeprogrammeerde radiozenders blijven staan. En ook de instellingen van de bluetooth blijven staan.

Zo langzamerhand denk ik dat de handsfree functie van de radio alleen goed werkt als de telefoon een Android besturingssysteem heeft. Maar zeker weten doe ik dit niet vandaar mijn vraag op dit forum of iemand de juiste oorzaak en misschien oplossing weet.

Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

bluetooth koppeling tussen nokia 6310(2024) en pionier 320BT

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2026, 19:07 (5 uur en 15 minuten geleden) @ loek

Het kan zijn dat de radio de instellingen opslaat in een EEPROM en de voedingslijnen alsnog verwisseld zijn.

Je zou ook eens kunnen chekcen of er firmware updates voor zijn.

bluetooth koppeling tussen nokia 6310(2024) en pionier 320BT

door electron @, eindhoven, 23-05-2026, 22:11 (2 uur en 11 minuten geleden) @ loek

@Loek- Enigste van ik zo snel vindt is dat P-320bt alleen compatible is met Android OS.
N-6310 heeft Series-30 OS (dus niet Android). Dus ws. toch Android phone nodig...
Ik ben nog ouderwets met Plantronics BT-Headset en Android phone.. als ik niet rijdt.:-|
Groet, Ben@