Philips CD207 ca. 1988 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-06-2026, 18:58 (48 dagen geleden)

Mijn cd speler, een Philips CD207 werkt vorig jaar nog redelijk. Ik moest wel een paar keer hem opnieuw aanzetten en dan deed hij het soms. Als hij eenmaal liep dan bleef hij het doen maar als ik hem even uitzette dan moest ik hem een paar keer aanzetten alvorens hij het cd-tje wilde inlezen. Als hij het 't neet deed dan start de cd met een ongelooflijke snelheid.
Gisteren wilde ik een cd-tje draaien maar hoe vaak ik hem ook aanzet, de speler slaat op hol.

Omdat ik dacht dat het voortkwam uit verlopen condensatoren heb ik deze nagemeten en eigenlijk viel dat nog wel mee. Alleen die blauwe Philips condensatortjes zijn slecht maar die lichtgrijze die de hoofdmoot vormt zijn allemaal nog goed. Die slechte heb ik vervangen maar... de speler slaat nog steeds op hol.

Vraag is dus, heeft iemand ervaring met dit probleem? Is het de elektronica of de laserunit?
Wat te doen?

Jack Marotick

Philips CD207 ca. 1988

door Lovam @, Eindhoven, 08-06-2026, 19:57 (48 dagen geleden) @ Marotick

Goedenavond Jack,

Hetzelfde probleem is al eens behandeld in het MFBFreaks forum, zie topic:
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=12976

Philips CD207 ca. 1988

door Marotick ⌂ @, Huizen, 08-06-2026, 20:21 (47 dagen geleden) @ Lovam

Dank je, die diodes had ik al getest maar de spanningen nog niet. Ik ga het onderzoeken.

Jack

Philips CD207 ca. 1988

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-06-2026, 23:17 (46 dagen geleden) @ Marotick

Nog een leuke bijkomstigheid.
Ik verzorgde in die jaren de techniek van een lokaal (niet geheel legaal) radiostation en er moesten cd spelers gekocht worden. Dat was gemakkelijk want één van de adverteerders (van Barneveld in A'foort) had er genoeg.
Maar welke moet je kiezen?
Ik had een zwaar beschadigd cd schijfje en nam dat mee. Ik wist dat de cd spelers, die ik kende, daar grote moeite mee hadden.
We probeerden eerst de duurste speler die toen in de winkel stond en die kon hem niet geheel vlekkeloos afspelen. Dat zag er niet goed uit. Ook de iets goedkopere hadden de grootste moeite.
U voelt hem al aankomen, er stond ook een zeer goedkope 207. Op hoop van zege.
Wonderbaarlijk, hij speelde de gehele cd moeiteloos af. Die werd het dus.

Philips CD207 ca. 1988

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-06-2026, 23:24 (46 dagen geleden) @ Lovam

In het artikel dat over hetzelfde mankement gaat wordt beschreven dat er 2 fouten waren.
2 diodes van een brugcel defect en die bleken bij mij ook niet goed te zijn.
En een massadraad die 2 pootjes van een IC moet doorverbinden deed dat niet.
Ook bij mijn 207 zijn er 2 diodes stuk en ook is er wat mis met de massa verbinding van het genoemde IC??? Ondanks dat er aan de soldering weinig te zien is. Opnieuw vertinnen en de massa is weer perfect. De vraag is natuurlijk zijn er meer slechte verbindingen die optisch wel goed lijken?

Jack

Philips CD207 ca. 1988

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-06-2026, 12:23 (46 dagen geleden) @ Marotick

Zelfde heb ik met de Philips CD 471 speelt ook meer af dan je denkt.
Eens klein CD maatje met 2 of 3 nrs er op.
Glee er op de stoep met mijn voet over uit.
Dus bak krassen van je weet niet hoe diep.
Denk je in de speler en zonder een hik speelt deze de cd
Waar andere spelers het zeker laten afweten.

Is de manier van aftasten ook.
Deze doen dat met 600Hz waar anderen 3 stralen gebruiken voor
Spoor volging.

Philips CD207 ca. 1988

door Marotick ⌂ @, Huizen, 10-06-2026, 20:30 (45 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 10-06-2026, 21:14

Goed bericht, op de aangegeven site staat een oplossing van Bram Jacobse en die doet heel veel met CD spelers (https://www.bramjacobse.nl/wordpress/)
Ik heb de diodes vervangen en ook de massa verbinding hersteld en de CD speler doet het prima. Ook zijn er een 10-tal verlopen condensatoren vervangen.
Wel was er een probleempje van de ophanging van de laser unit maar met 4 kleine harmonica rubbers van de fietsenwinkel (voor om de versnellings kabel) heb ik de ophanging weer prima weten op te hangen.
De hele middag cd's gedraaid.
Bram Jacobse bedankt. En ook Lovam bedankt.

Jack Marotick