Probleem met BM7502 monochroom monitor (Algemeen)

door Martin72 @, 13-06-2026, 09:53 (10 uur en 23 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb een video op we transfer gezet, misschien dat dit helpt om het duidelijk te maken. Het probleem is dat dit effect ook optreedt met een videosignaal, vandaar dat ik keek of dit ook gebeurde zonder het videosignaal. Het is niet constant, soms is het weer een tijdje weg en begint het weer opnieuw. Ik heb meerdere van deze monitoren en dit is de eerste die dit gedrag vertoont.

link naar bestand: Video naar 'flitsend' beeld

Wat ik zie is dat de secundaire voedingsspanningen van de lijntrafo tijdens deze 'flitsen' inzakken, met de multimeter zie ik dat bv de voedingsspanning van de +60V naar 30-40 V inzakt. Ik zal vandaag met de oscilloscoop meten om beter plaatje te krijgen wat er precies gebeurt.
De reden van het stellen van mijn vraag is om te bepalen in welk gedeelte van de schakeling ik dit moet zoeken.
De +11V is netjes ingesteld op 11V en blijft stabiel tijdens dit effect.
De elco's op de secundaire uitgangen van de lijntrafo zijn vervangen.
[image]
In bovenstaand gedeelte van het schema heb ik TS321 tijdelijk verwijderd omdat ik dacht dat deze het effect beinvloedde, maar dat maakt niet uit.
Ook heb ik de kleine instelpotmeters (trimmers) vervangen omdat ik dacht dat de lopers mogelijk slecht kontakt maakten, ook dit maakt niet uit.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks