Datering Microprofessor (Computertechniek)
Beste lezers,
Onlangs heb ik van een oud collega een flinke kofferbak met oude elektronica voor onderdelen gekregen. Naast veel doosjes onderdelen zaten er ook wat complete apparaten bij. O.a. een doos met een Microprofessor:
![[image]](images/uploaded/202606141244296a2ea22de4672.jpg)
![[image]](images/uploaded/202606141246236a2ea29f37bce.jpg)
Nu ken ik het kitje wel, maar heb het zelf nog nooit in handen gehad. Wat ik mij echter afvraag is oud dit specifiek kitje is. Opzoeken op internet leert, dat het kitje begin jaren 80 op de markt is gebracht, door het bedrijf dat nu Acer heet. Er zit echter ook een Nederlandse handleiding van Dirksen opleidingen bij:
![[image]](images/uploaded/202606141248026a2ea302f22e2.jpg)
Wat mij daarbij opviel was het telefoonnummer:
![[image]](images/uploaded/202606141248486a2ea330879af.jpg)
Ik dacht dat het netnummer van Arnhem 085 was en dat die pas bij operatie Decibel in 1995 is veranderd in 026. Ook zijn toen de abonneenummers uitgebreid naar 7 cijfers. Maar dat zou betekenen dat het boekwerk van na 1995 zou zijn. Dat kan ik mijn echter niet voorstellen. In 1995 was de Microprofessor al zwaar verouderd. Weet iemand hoe dat zit? Was Arnhem misschien al veel eerder omgenummerd?
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
![[image]](http://www.nfor.nl/radioforumservice/images/misc/tuil_mail.png)
Datering Microprofessor
Voor wat het waard is: de productiedatum van enkele IC's van het bordje lijken in 1992 te liggen, wat me nogal "nieuw" lijkt voor een dergelijk bordje, maarja...
Datering Microprofessor
Otto ik heb er een die ik pakweg 1985 tweedehands kreeg. Ik kan wel eens kijken of ik het boekje nog heb
Datering Microprofessor
Hoi,
In 1993 heeft Acer deze productlijn aan Flite Electronics International Limited (1993-) verkocht.
Dit bedrijf maakt nog steeds dit product in kleine series.
https://en.wikipedia.org/wiki/Micro-Professor_MPF-I
--
W. Heemskerk
Datering Microprofessor
Leuk , heb zelf ook incl 2 optie dozen, o.a. een Printer als optie.
Die van mij is uit (volgens IC datering) ca 1983-84.
Kit is in 1981 op de markt gebracht maar wel erg lang in productie geweest.
Jouw Kit is gezien ICs uit ca 1992, of althans de productie.
Werd veel op scholen gebruikt als leerdoel om te leren programmeren.
Dirksen opleiding boekwerk geeft ook aan.
Wiki pagina meldt dit ook in 1993:
After releasing several iterations of the product, Acer sold the product line to Flite Electronics in 1993.
Dus zou die van jouw zo'n beetje de laatste zijn.
Daarna zeker nog in 2021 nog in kleine batches gemaakt,Flite.co.uk
Zie elektor mei jun 2021
VRAAG aan jouw:
Kun je gegevens van die voeding adapter doorgeven?
Ik mis deze bij mijn Kit.
Weet ik welke adapter te gebruiken.
weet wel dat kit 5Vdc is door de 5V regelaar, maar zou leuk zijn te weten,
denk iets van 8 of 9V?
Datering Microprofessor
Jouw Kit is gezien ICs uit ca 1992, of althans de productie.
Dat is verrassend nieuw dus. Had niet gedacht dat het kitje zo lang in productie is geweest. Ngr even een foto met alle IC's:
![[image]](images/uploaded/202606141502016a2ec2692349c.jpg)
VRAAG aan jou:
Kun je gegevens van die voeding adapter doorgeven?
Met foto:
![[image]](images/uploaded/202606141502556a2ec29fe748b.jpg)
Er zit ook nog een extra EPROM in de doos. Enig idee wat voor uitbreiding dat zou kunnen zijn?
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
![[image]](http://www.nfor.nl/radioforumservice/images/misc/tuil_mail.png)
Datering Microprofessor
Otto, dank voor adapterfoto.
Uitbreiding : MPF-IBP
![[image]](images/uploaded/202606141549406a2ecd941fa12.jpg)
Mijn set, zonder boeken, echter op Internet is heel veel te vinden.
Hier bv e (LINK) en hele bak aan te download manuals en gegevens
![[image]](images/uploaded/202606141550006a2ecda8bdc5c.jpg)
Datering Microprofessor
Ik dacht dat het netnummer van Arnhem 085 was en dat die pas bij operatie Decibel in 1995 is veranderd in 026. Ook zijn toen de abonneenummers uitgebreid naar 7 cijfers. Maar dat zou betekenen dat het boekwerk van na 1995 zou zijn. Dat kan ik mijn echter niet voorstellen. In 1995 was de Microprofessor al zwaar verouderd. Weet iemand hoe dat zit? Was Arnhem misschien al veel eerder omgenummerd?
Hallo Otto,
Daar kan ik als oud-medewerker van Dirksen Opleidingen wel wat over vertellen. Het feit dat op het kaft het netnummer 026 staat wil niet zeggen dat het betreffende boekwerkje uit het jaar van de omnummering van de netnummers dateert.
Het boekje is ouder, ik weet niet precies hoe oud. Bij de omnummering van de netnummers moest al het drukwerk waar het oude telefoonnummer op stond worden aangepast. In dit geval betekende dat een nieuw voorblad maken met het nieuwe telefoonnummer erop.
De cursus waar de Microprofessor deel van uitmaakte was een algemene cursus over microprocessoren. Het ging bij die cursus om het aanleren van algemene principes, die voor veel microprocessoren van toepassing waren. De Microprofessor-kit was een prachtig instrument om die principes in de praktijk te kunnen zien werken en te kunnen toepassen. En het maakt daarbij niet zo veel uit of dat instrument verouderd is of niet, zolang die algemene principes nog maar geldig zijn. Het was gewoon een bijzonder handige kit, die veel mogelijkheden bood.
--
Groeten,
Piet.