Geen spanning op laptop (Algemeen)
Beste forumgenoten,
Eerder heb ik bericht dat mijn laptop niets meer doet en dat ik vanaf de powerplug nergens spanning op de print terugvond.
Dankzij de suggestie van Maurice heb ik een HF meetinstrument gekocht dat met piepjes aangeeft hoe de verbinding moet lopen.
De spanning komt aan op een 2tal ic's (E180AJ) die deze schakeling herbergt.
![[image]](images/uploaded/202606241250076a3bd27f1de6a.jpg)
Er zitten er 2 achter elkaar waarvan ik een tekeningetje heb gemaakt hoe dat geschakeld zit.
![[image]](images/uploaded/202606241254326a3bd388ced64.jpg)
Op de mosfet komt keurig 19 Volt maar ik zie niet hoe de stroom kan gaan lopen.
De stroom zou moeten lopen vanaf de 19Volt naar de 2 condensatoren van 22uF.
Ook al zouden de fets doorlaten dan zie ik een weerstand van 1MOhm en 2 condensatoren.
Wat gaat hier fout?
Zo zit het op de print.
![[image]](images/uploaded/202606241300056a3bd4d5d41f2.jpg)
Vast bedankt voor het meedenken.
Jack Marotick
Geen spanning op laptop
Kennelijk krijgt de gate op de het linker ic van de foto, onvoldoende of geen gateapanning.
Ic kan natuurlijk ook defect zijn.
Gate source spanning moet ca 12 volt zijn.
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view-marking/716614/ROHM/RQ3E180AJ.html
Geen spanning op laptop
Hallo Jack,
Wat ik op het board zie komt niet terug op het door jou getekende schema. De puntten 1/2 en 3 zijn van beide IC's zijn met elkaar doorverbonden. Dit zou betekenen dat als het eerste (waar 19V staat) gaat geleiden er dan een weg is naar het tweede IC. En als deze ook geleid dan is er een weg mogelijk via de 0 Ohm weerstand.
Het basis probleem (als mijn verhaal klopt) is dus waarom er geen gate spanning staat om het eerste IC te laten geleiden. Je zou dat eerste IC even kunnen overbruggen, werkt het geheel daarna, of staat de 19V op de 0 Ohm weerstand, dan moet je het zoeken in de eerste aansturing.
Met vriendelijke groet,
Loek
Geen spanning op laptop
voorzover ik het begrijp-
die mosfets schakelen de stroom in vanaf -ofwel de adapter -ofwel de batterij.
die 10mOhm weerstand detecteerd of de voedingsstroom te groot wordt en onderbreekt
zonodig de voeding. dat gebeurt bv. bij sluiting ergens.
als je de mosfets gaat overbruggen loop je kans nog meer stuk te maken.
tenzij je de spanning langzaam opvoert met stroombegrenzing en defect gaat opsporen
met bv. warmtebeeld camera.
Ben@
Geen spanning op laptop
Hallo Ben,
In mijn verhaal overbrug ik alleen de eerste mosfet.
Met vriendelijke groet,
Loek
Geen spanning op laptop
Hallo Loek- het gaat om stroomsterkten die potentieel printbanen kunnen vernielen.
Op YT regelen ze de spanning op tot een acceptabele stroomsterkte en kijken
dan op het warmtebeeld waar iets opgloeit.
Een voeding met regelbare stroombegrenzing is noodzakelijk hiervoor.
Groet, Ben@