Geen spanning op laptop (Algemeen)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 25-06-2026, 11:18 (2 uur en 35 minuten geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 25-06-2026, 11:21

Bedankt voor alle reacties.
Vermoedelijk zit het probleem dus in (1 van de 2) de E180AJ mosfets.
Nu krijgt de eerste mosfet op zijn gate geen spanning waarmee de fet zou kunnen gaan geleiden.
Nu loopt er een verbinding vanaf de gate naar ergens in de laptop. Dat zou iets kunnen zijn van achter de aan/ uit schakelaar?
Ik overweeg om op de gate van de eerste fet via een instelpotje een gelijkspanning toe te voeren en dan kijken wat er gebeurt. De 2de fet komt dan ook in geleiding omdat de beide gates ook aan elkaar gekoppeld blijken te zijn, iets wat ik gisteren nog niet wist. Op de drain van fet2 komt toch nog 1 Volt uit en dat zou hoger moeten zijn.

De weerstand van 1MOhm daar is wat mee. Gisteren liet die zich moeilijk opmeten maar als ik hem nu opmeet dan krijg ik wisselende uitkomsten. Met de meter die ik gister gebruikte is hij nu 136,8K groot maar gebruik ik een (nieuwere) meter die de weerstand berekent dan is dat variabel tussen 800K en 1MOhm. Dat begrijp ik niet.

Ik heb het schema opnieuw getekend want de sources van beide fets komen aan elkaar en dat zat niet in mijn oude tekening. En ook heb ik toegevoegd de koppeling van de 2 gates.

Jack

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks