Deelschakeling (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 27-06-2026, 17:04 (5 uur en 28 minuten geleden)

Ik probeer een frequentie door 1 of tweemaal 10 (of minder) te delen, maar loop vast op m'n technische kennis.
Dacht dat een CD4017 daar goed voor is, maar kleiner dan 5 keer krijg ik ze niet.
Misschien is het wel helemaal niet mogelijk, daar ben ik nog niet achter na verschillende bouwschema's bekeken te hebben.
Pen 12 (carry out) geeft onder de 5 geen signaal meer af.
Op alle uitgangen een led kan je wel zien dat de deler werkt, dus misschien is dit een normaal iets, en is dit een beperking voor dit ic.
Als proef heb ik er nu een met CD4013 (2x een tweedeler) de pulsen wel lager gekregen.
Nu steekt het niet zo nauw met de te delen pulsen, er wordt een stappenmotor mee aangestuurd
Die een toiroid trafo moet ronddraaien.
Dit is de eerste proefopstelling met een houten kern.[image]
Het linker gedeelte is met 1 tweedeler minder, te zien aan de iets grotere windingafstand.De pulsen komen van een reflectiesensor op de aandrijfas.
Ben geen held met programmeren, en hoop het zo op te lossen.

Dirk.

Deelschakeling

door Goldline @, Oranjedorp, 27-06-2026, 17:39 (4 uur en 53 minuten geleden) @ doktordirk

Hoi Dirk, kijk eens naar de HEF4040.
dat was mijn favoriete deler uit de 40 familie .
Succes.

--
Cees PA1DBA

Deelschakeling

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 27-06-2026, 18:24 (4 uur en 8 minuten geleden) @ Goldline

Moet je nog wel uitpoorten als heet (deel-)tal bereikt is.

Deelschakeling

door electron @, eindhoven, 27-06-2026, 19:40 (2 uur en 52 minuten geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door electron, 27-06-2026, 19:42

de 4017 deelt /10.
https://www.jotrin.com/technology/details/the-ultimate-guide-to-cd4017-decade-counter-datasheet-a...
de 7490 en 74290(andere pinout) decade deler kun je instellen: /10, /5, /2.5.
de 74390 heeft 2 decade delers: dus /10, /100 totaal. de 4040 is /2 (12x).
Ben@
[image]

powered by my little forum