Terrasradio, nog beter dan Tuinradio (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-07-2026, 10:37 (9 uur en 43 minuten geleden)
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 09-07-2026, 10:39

De afgelopen weken heb ik een variant op mijn succesvolle Tuinradio gebouwd, getest en opgemeten, en hoera, hij werkt nog beter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Van de Tuinradio heb ik al bijna vijf jaar veel plezier, allemaal op het ene batterijtje uiteraard want stroom gebruikt hij bijna niet. Maar helaas heeft het fraaie houtwerk wel wat te lijden onder de vochtige buitencondities en daarom moest er een reserve komen in een kunstof omhulling.

Nou zijn al mijn Tuin/Balkon/Terras-projectjes vrijwel hetzelfde, maar omdat ik altijd slooponderdelen en toevallig aanwezig materiaal gebruik, is toch ook elke weer anders dus steeds een verrassing hoe goed hij werkt.

Bij de Kringloop vond ik een mooie Philips box, waarschijnlijk ooit met een setje meegeleverd, met een AD8080/M4 speaker erin (4 Ohm):

[image]

Vorig jaar had ik van de beurs bij Maarten een luidsprekertje meegenomen waaruit ik een uitgangstrafo kon redden; geruchten gaan dat dit dingetje ooit door Piet van Schagen is gemaakt. In condensatortjes en TA7642 en BC337 zit niet veel variatie, een ferrietstaafje en afstemco had ik uit een sloopradiootje. Het schema is als steeds een variant op de gevierde "Kid's Radio", waar ik voor de waarde van R2 wat experimenteerde:

[image]

De Kid's Radio is bedoeld voor een oortelefoontje, maar ik heb ontdekt dat je er met een UGT en luidspreker ook heel leuke resultaten mee kunt halen. De uiteindelijke 3k2 is denk ik geschikt voor de ontvangst van het sterke Radio Paradijs hier, met een kleinere waarde wordt de radio geschikt voor zwakkere stations.
Deze radio heeft "Biastonische volumeregeling"; zoals je ziet zit de potmeter niet opgenomen in de signaalweg, maar in de biasweerstand van de versterktransistor. De potmeter bij R3 regelt dus de bias van BC337, en hogere bias geeft een lagere ingangsimpedantie wat het geluid harder maakt. Dus zachter geluid betekent ook meteen minder stroomafname.

Dan even de hele boel in de box knutselen:

[image]

Rondom de luidspreker zie je rechtsboven het AA batterijtje, rechtsonder de volumepot met elco en biasregeling, linksboven de UGT met transistortje erop, en linksonder de tuner met ferrietstaaf en afstemco.

De UGT heeft spanningsverhouding ongeveer 1 op 50, dus impedantieverhouding 1 op 2500 (geschat door signaal te bekijken op scoopje) en met een 4 Ohm luidspreker betekent dit een wisselstroombelasting van 10k voor de BC337. De gelijkstroomweerstand van de primaire van de UGT is 488 Ohm.
Over R2 (van 3k2) staat 603mV dus de stroomafname door de tuner is 188uA.
Verdere metingen bij batterijspanning 1,52V in stand MINimaal/MAXimaal volume:
Biasweerstand R3: 928k/332k. Er staat ongeveer een Volt over dus de biasstroom is 1 a 3 uA.
Gelijkspanning over primaire UGT: 70/188mV. Terugrekenen met de gelijkstroomweerstand laat zien een collectorstroom van 143/385uA. De hFE van de BC337 zal ongeveer 130 zijn en de vermogensopname van de eindtrap 0,2 tot 0,6mW.
Totaal stroomverbruik uit batterij 321/588uA.

En komt er ook geluid uit? Ja, zelfs in de minimale stand is het voldoende om muziek te beluisteren als het op mijn terras stil is. Soms bij meer achtergrondgeluid of een populair liedje zet ik 'm wel harder. Maar soms ook wil ik 'm nog zachter hebben en gebruik dan primitieve regelmethoden zoals iets naast de zender afstemmen. Het is moeilijk om het volume van een toestel onder woorden te brengen. Voor hoe het klinkt is hier een fragmentje van No Milk Today, opgenomen met mijn telefoon.

Achter in de tuin kan ik Caroline, BBC, MCB, Sitar en Paradijs horen en die zijn gemarkeerd bij de knop. Naast mijn huis hoor ik door de storing heen alleen Paradijs.

[image]

Niets zo leuk als op je terras naar Radio Paradijs luisteren op een zelfgebouwde radio!

Terrasradio, nog beter dan Tuinradio

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 09-07-2026, 11:28 (8 uur en 52 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Er moet eigenijk een BT adaptertje in de terrasradio, kun je met oortjes luisteren.
Zodra het mooi weer is gaan hier de overburen buiten zitten met de stereo in de schuur aan.
Vreselijk.:-(

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-07-2026, 13:35 (6 uur en 45 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Leuk gemaakt.

Papier conus en water/vocht is niet helemaal de juiste combinatie.
Je kunt de LS inpakken in dun plastic zak en dan goed aanspannen.
Met gebruikte geluidssterkte zal wel meevallen dat je plastic hoort trillen.

Deed ik vroeger ook met de Aristona 1450 uit 1979.
(variant Philips 90RL450)

Waarbij ik ook de gehele print in pan met gesmolten kaarsvet had gedompeld.
Heeft zo ettelijke jaren een open zeilbootje in weer en wind/regen en eens opgedoken
van de bodem nadat deze overboord was gevallen.

Heden zit er nog geluid in ding.
Oer sterk.

[image]

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-07-2026, 17:50 (2 uur en 30 minuten geleden) @ Maurice

Erg mooi hoe jijje radio waterproof hebt gemaakt. Ingieten in kaarsvet, hoe bedenk je het!
Op mijn terras slaat er wel eens een druppel onder de overkapping door, maar het zal waarschijnlijk minder vochtig zijn dan op jouw open boot en zeker minder vochtig dan op de rivierbodem. De LS zal het wel een paar jaartjes houden zo.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-07-2026, 18:01 (2 uur en 20 minuten geleden) @ soundman2

Zodra het mooi weer is gaan hier de overburen buiten zitten met de stereo in de schuur aan.

Ja, Soundman2, hier roer je een goed punt aan. Ik heb de Tuin- en Terrasradio bewust met zeer laag vermogen gemaakt om zeker te zijn dat ik de buren niet tot last ben. Ik heb gemerkt dat als ik enthousiast naar leuke liedjes luister, ik toch steeds de neiging heb om het iets harder te zetten. Filosofie van de radio is dat je de buren nooit KUNT storen omdat hij daarvoor niet genoeg lawaai kan produceren.
Alleen, een beetje strijdig met die filosofie is dat ik dan wel weer probeer om zoveel mogelijk uit m’n microWattjes te halen, dus probeer de kabaal-stroom ratio hoog te krijgen. Technisch gezien zou ik heel in m’n nopjes zijn met een oorverdovend kabaal uit een milliWatt. Maar de terrasradio gaat de andere kant uit en die neemt juist flink minder stroom dan z’n voorganger voor maar een iets harder geluid.
Zoals ik zei, hij speelt hoorbaar op 0,4mA, een stroom die een AA cel een jaar kan leveren.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-07-2026, 18:03 (2 uur en 17 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Met vocht gaat denk ik direct die conus scheef hangen.

Kan ook lang goed gaan natuurlijk,

Ik bedoelde de luidspreker zelf strak in plastic inpakken. los schroeven
zak er omheen trekken, strak trekken en weer vast schroeven.
Rest bij elkaar draaien en dan tape er om heen, of een knoop.

Bedoelde niet de gehele box.
[image]

door electron @, eindhoven, 09-07-2026, 18:23 (1 uur en 57 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

@Gerard- ja, ben ook een fan van laag vermogen toepassingen. Al dat geweld is nergens voor nodig.
@Maurice- haha.. survival radio. Als alles plat ligt- blijft hij overeind- je maintiendrai.
Zelfs de schuifpotmeters en schaal zijn ge-waterprooft met kaarsvet.?

Mini-jukebox speakertjes zien er ook leuk uit. Wel een beetje complex voor zelfbouw.
Zag een kleine opknapper van 15cm hoog bij de kringloop . helaas te laat.

Ik zou iets willen met opslag- om hoorspelen, twilight zone, muziek jaren '50, '80 af te spelen.
Ben@
[image]

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 09-07-2026, 18:37 (1 uur en 43 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 09-07-2026, 18:45

Mini-jukebox speakertjes zien er ook leuk uit. Wel een beetje complex voor zelfbouw.
Ik zou iets willen met opslag- om hoorspelen, twilight zone, muziek jaren '50, '80 af te spelen.

Een paar jaar terug heb ik een handvol Bluetooth/FM/versterker/USB units gekocht van Ali. Waren indertijd 3 of 4 piek per stuk. Misschien is dat precies wat je zoekt. Met een grote plastic jukebox erbij, kun je hem zelf inbouwen.

Hier eentje gebouwd als parodie op een Philips buizenradio:
https://gerardtel.nl/Sets/MinGig.htm

Hier een setje ingebouwd in een luidsprekerbox:
https://gerardtel.nl/Sets/BigTo.htm

Zie sectie Nanoversterkers in deze presentatie:
https://gerardtel.nl/Pres/MiMiNaVer.pptx

Bij elkaar draaien er zes van deze hier in huis! Kun je wel nagaan hoe tevreden ik erover ben.
Een paar vrienden van me hebben er ook mee gebouwd.
Net vorige maand voor een kennis de laatste ingebouwd in een domino-doosje. Is er bij mee.

Ali had ze indertijd met en zonder versterker. Met versterker heb je 2x3W, volgens mij ruim genoeg voor alle huiskamertoepassingen.
Je kan er een USB stick of XD kaartje indoen met muziekbestanden.

door ruudam @, Utrecht, 09-07-2026, 20:17 (3 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Kijk, dat is nog eens promotie!
Dank je wel!