Akai versterker type AM-2650 defect (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 09-07-2026, 22:47 (21 uur en 6 minuten geleden)

Twintig jaar geleden kreeg ik van kennissen van mijn vrouw een versterker kado die overbodig was geworden. Het betreft een Akai AM-2650. Vorig jaar speelde hij nog de sterren van de hemel.
Begin dit jaar zette ik hem weer aan, en raad eens wat er gebeurde. Het leek wel of er explosieven aangestoken werden. Eerst een sissend geluid enkele seconden later gevolgd door een harde knal in de rechter luidsprekerbox. Ik durf hem nu niet meer aan te zetten daar ik mijn luidsprekerbox(en) wil sparen. Reparatie in een servicecenter bleek schreeuwend duur vanwege de zeer hoge uurtarieven. Hoewel de versterker uit de jaren 80 stamt vraagt men op Marktplaats.nl voor eenzelfde versterker 300 a 400 euro. Schandalig voor zo'n oud beest. Zelf repareren doe ik niet meer vanwege mijn gevorderde leeftijd. Wie kan mij (zomaar voor de weet) vertellen wat hier aan de hand kan zijn ? Ook monteerde ik ooit 2 originele nieuwe lampjes voor de 2 Watt (volume) meters. Korte tijd later brandden ze al niet meer.Ik zoek daarom in deze een hobbyist die hem voor mij kan repareren. Ik woon zelf in Tilburg Oost maar heb geen auto meer en heb een hekel aan treinen. Ik zit dus in een soort spagaat. Kan iemand mij helpen ?

Akai versterker type AM-2650 defect

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 10-07-2026, 06:48 (13 uur en 5 minuten geleden) @ Jan 1

Wie kan mij (zomaar voor de weet) vertellen wat hier aan de hand kan zijn?

Dit één van de weinige Akai versterkers met een discrete eindtrap. Doorgaans hebben ze een powerplak. Denk dat ze daarom zo prijzig zijn op MP.

Spontane zelfdestructie kan een aantal oorzaken hebben. Wat vaak gebeurt is dat de instelling van de eindtorren verstoord raakt doordat er iets losraakt ofzo. De eindtorren gaan vol in geleiding, BOOM. Aanzetten zal geen verdere schade veroorzaken maar heeft geen zin.

Ik schat dat je voor een reparatie hiervan toch wel snel op €200 uitkomt. Kan meevallen maar ik verwacht van niet. Mocht je dat ervoor overhebben zou je hem kunnen opsturen naar Amsterdam-West. Anders op MP voor onderdelen of kliko.

Tjerk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-07-2026, 15:38 (4 uur en 15 minuten geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-07-2026, 15:39

Kliko is zonde. Hij zal op MP toch minstens wel een paar tientjes doen.

En 200 investeren in een apparaat dat daarna 300 a 400 waard is, lijkt me ook niet slecht.

door Roland Huisman @, Zwolle, 10-07-2026, 15:58 (3 uur en 55 minuten geleden) @ Jan 1

Wat een mooie versterker, dat zal één van de betere van Akai zijn geweest.

Los van wat er werkelijk defect zou zijn, verdienen dit soort klassiekers inmiddels wel groot onderhoud. Ik heb zo ook nog een Luxman van eind jaren 70 staan. Een snelle controle leerde dat ook hier de condensatoren na decennia echt aan vervanging toe zijn... Dat zal bij die Akai niet anders zijn. Mijn Luxman is voor mij een winterprojectje.

Je zou bij de Akai een snelle controle met een multimeter kunnen doen om te zien of de uitgangstransistoren het overleefd hebben. Maar niet zelden hebben deze sluiting zoals Tjerk ook al zegt.

En met het plaatsen van alleen nieuwe transistoren denk ik dat die dan weer defect zullen raken. Dus als je wat wilt, ga dan voor een revisie.

Groeten, Roland

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-07-2026, 16:46 (3 uur en 8 minuten geleden) @ Jan 1

Prijs is omdat dit soort versterkers een enorme bak dynamiek hebben.
Gegeven vermogen is dan ook in RMS en geen piek als je mazzel hebt dat het piekje het gegeven vermogen ooit haalt zoals de latere specificaties van versterkers.

Dat is verschil tussen dit soort geweldenaars en de latere bakkies veel geld ziet er leuk uit
maar prestaties...

Ze wegen zo zwaar omdat er gedegen voeding in zit wat dat vermogen kan leveren.
Dikke versterker meet je op de weegschaal:-D .

Heb zelf hier nog de AM-2800 staan.
Decennia geleden is de eindtrap er weer eens uit gegaan.
Tja de tijd dat schema's een zeldzaamheid waren, internet er praktisch nog niet was.
Zo lang heb ik hem al.

Als ik eens tijd en zin heb, pak ik hem op. Zakje nwe onderdelen ligt ook ergens.
Zou een mooie set zijn met de cassette GXC-735D en de Bandrec. GX-600

Mijn Advies voor je AM-2650,á 10kg goed herstellen heb je er weer jaren plezier van.
Met zijn 65W RMS , dijk van een versterker met ruimschoots mooi geluid in balans.

Ben je hem toch zat, is via de verkoop sites liefhebbers te vinden.

Bekijk nu eens kritisch je versterker, mooi degelijke knoppen, lopen mooi.
Schakelen mooi.