Groene LED in pulsbreedte (Toestel of techniek)
Mijn groene LEDjes mogen volgens etiketje een stroom van 20mA hebben.
Nou wil ik ze gebruiken in heel korte pulsen, van (zeg 240kHz en) pulsbreedte 1%.
Mag, gezien de korte pulsduur, de opgegeven maximumstroom overschreden worden? Hoeveel?
Ze branden ook erg flauw, terwijl ze meestal op weinig stroom al veel licht geven. Is de pulsduur misschien te kort of maakt dat voor LEDs niet uit?
![[image]](images/uploaded/202607111314066a52419eb0a65.jpg)
Groene LED in pulsbreedte
pulsduur te kort voor het menselijk oog ,vandaar heel zwak lichtbeeld.
Met deze duty cycle mag je de led wel 50% oversturen.
--
Cees PA1DBA
Mijn groene LEDjes mogen volgens etiketje een stroom van 20mA hebben.
Nou wil ik ze gebruiken in heel korte pulsen, van (zeg 240kHz en) pulsbreedte 1%.
Mag, gezien de korte pulsduur, de opgegeven maximumstroom overschreden worden? Hoeveel?Ze branden ook erg flauw, terwijl ze meestal op weinig stroom al veel licht geven. Is de pulsduur misschien te kort of maakt dat voor LEDs niet uit?
Hallo Gerard,
Daarvoor heb je eigenlijk de datasheet van de LED nodig, maar een willekeurige andere LED kan wel als leidraad dienen, bijvoorbeeld de Kingbright L-934LGD:
![[image]](images/uploaded/202607111328476a52450f4a971.png)
Het is niet handig om de absolute maxima te overschrijden, maar in jouw geval kun je er wel kort 100-140 mA door jassen. De pulsbreedte is immers groter dan 10 kHz, bij een duty cycle kleiner dan 10%. In jouw geval is de effectieve stroom 10% van de pulswaarde, oftewel 10-14 mA:
![[image]](images/uploaded/202607111338306a5247560718a.png)
Dat moet voldoende licht geven. (Uitgaande dat de lichtopbrengst en -vermogen een beetje lineair met de stroom is)
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
![[image]](http://www.nfor.nl/radioforumservice/images/misc/tuil_mail.png)
LED's hebben een te verwaarlozen inschakelvertraging. De lichtopbrengst is dus ongeveer evenredig met de duty cycle bij constante piekstroom.
De max. continustroom van 20 mA wordt vooral bepaald door de max. temperatuurstijging.
De max piekstroom is i.h.a. hoger. Begrensd door de dikte van de aansluitdraadjes, max stroomdichtheid in de chip, bij-effect van extra verliezen door ohmse weerstand zodat piekstroom * duty cycle <20mA moet zijn
Welke de max piekstroom is.... moet je uit het datasheet halen.
Een paar wikkeleurige voorbeelden:
30 mA LED met piekstroom 100 mA bij 1/10 https://www.farnell.com/datasheets/2724776.pdf
15 mA LED met piekstroom 80 mA bij 1/10 https://datasheet4u.com/datasheets/American-Opto-Plus-LED/L314GT/1560274
Ruwweg zou je dus bij 1/10 best 60-80 mA piekstroom moeten kunnen geven.
Ons oog is logaritmisch van aard. 240KHz is niet het probleem- 1% pwm wel (te kort).
Je zult dus exponentieel de led moeten aansturen voor een vloeiend verloop.
https://insights.acuitybrands.com/eldoled-blog/article-why-you-need-dimming-curves
Die tabel van Otto is goede leidraad- dus 100mA max.
Ben@
![[image]](images/uploaded/202607111733336a527e6db7172.png)
LED's hebben een te verwaarlozen inschakelvertraging. De lichtopbrengst is dus ongeveer evenredig met de duty cycle bij constante piekstroom.
Dat klopt, maar 240 kHz is wel heel errug hoog. Een LED heeft een stevige capaciteit. Die gaat bij dit soort frequenties in de weg zitten. Ik had zelluf een experiment op 1440 kHz en dat ging helemaal niet goed. De LED in kwestie was een zeer helder exemplaar, zo'n straw hat geval als TS ook heeft maar er kwam bijna geen licht uit. Ik had een extern circuit nodig die DC maakte van dat middengolfsignaal. 240 kHz is wat minder hoog maar daarvoor geldt in principe hetzelfde.
Het is natuurlijk wel zo dat bij duty cycle de gemiddelde stroom telt. Bij een I(max) van 20 mA zou bij een duty cycle van 1% theoretisch 2.0 A erdoorheen mogen. Dat overschrijdt fysische beperkingen in de LED, bijvoorbeeld voor de bonding wires en de package leads. Maar een duty cycle van 20% bij 100 mA is geen enkel probleem. Neem dan wel een lagere frequentie. 10 kHz ofzo.
Tjerk