Valse positief internet security software... (Computertechniek)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-07-2026, 21:57 (1 dag en 0 uur geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-07-2026, 23:32

Vooropgesteld dat het bij een up-to-date Windowscomputer bij normaal gebruik zeker niet aan te raden is om beveiligingssoftware va een derde partij te installeren (Windows Defender draait vaak stabieler en beschermt ruim voldoende), zijn er toch veel mensen die deze soms zelfs met een betaald abonnement gebruiken dus iets waar ik als forumbeheerder vanzelfsprekend rekening mee houd.

Vanochtend kreeg ik de klacht dat sommige beveiligingssoftware het transistorforum als onveilig beschouwt.

Na wat zoekwerk, geholpen door mensen die hier op het NFOR en per mail melding van maakten, kwam ik er achter dat het forum op 2 blacklists staat: Avira en Gridinsoft. Deze worden ook gebruikt door een aantal andere softwaremerken.

https://www.urlvoid.com/scan/transistorforum.nl/ geeft deze aan, naast ruim 30 andere bronnen die zeggen dat er niets aan de hand is:

[image]

Bij Avira was het simpel om een false positive te melden (maar ook geen feedback dus hopen dat de er wat mee doen), ook verder niets van transparantie. Bij Gridinsoft moet je dan wel een account aanmaken. Komt niet heel sympathiek over, zeker niet met een aan lasterlijk grenzende beschrijving van het forum (let wel, zo onveilig dat het maar 10/100 scoort op betrouwbaarheid, slechter dan online casnino's, duidelijk een weegfout), maar heeft als voordeel dat je nog feedback kunt krijgen. We zullen zien... Vooralsnog staan we nog op beide lijsten.

https://gridinsoft.com/online-virus-scanner/url/transistorforum-nl

Ze vragen daar ook om reviews van het forum... Ik vind het dubieus om daar aan mee te doen, dan legitimeer je ook hun dataverzameling en fouten... Maar als je er zelf nut in ziet dan mag je er natuurlijk altijd een (hopelijk goede) review achterlaten.

[image]
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks