Valse positief internet security software... (Computertechniek)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 15-07-2026, 21:57 (18 uur en 11 minuten geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-07-2026, 23:32

Vooropgesteld dat het bij een up-to-date Windowscomputer bij normaal gebruik zeker niet aan te raden is om beveiligingssoftware va een derde partij te installeren (Windows Defender draait vaak stabieler en beschermt ruim voldoende), zijn er toch veel mensen die deze soms zelfs met een betaald abonnement gebruiken dus iets waar ik als forumbeheerder vanzelfsprekend rekening mee houd.

Vanochtend kreeg ik de klacht dat sommige beveiligingssoftware het transistorforum als onveilig beschouwt.

Na wat zoekwerk, geholpen door mensen die hier op het NFOR en per mail melding van maakten, kwam ik er achter dat het forum op 2 blacklists staat: Avira en Gridinsoft. Deze worden ook gebruikt door een aantal andere softwaremerken.

https://www.urlvoid.com/scan/transistorforum.nl/ geeft deze aan, naast ruim 30 andere bronnen die zeggen dat er niets aan de hand is:

[image]

Bij Avira was het simpel om een false positive te melden (maar ook geen feedback dus hopen dat de er wat mee doen), ook verder niets van transparantie. Bij Gridinsoft moet je dan wel een account aanmaken. Komt niet heel sympathiek over, zeker niet met een aan lasterlijk grenzende beschrijving van het forum (let wel, zo onveilig dat het maar 10/100 scoort op betrouwbaarheid, slechter dan online casnino's, duidelijk een weegfout), maar heeft als voordeel dat je nog feedback kunt krijgen. We zullen zien... Vooralsnog staan we nog op beide lijsten.

https://gridinsoft.com/online-virus-scanner/url/transistorforum-nl

Ze vragen daar ook om reviews van het forum... Ik vind het dubieus om daar aan mee te doen, dan legitimeer je ook hun dataverzameling en fouten... Maar als je er zelf nut in ziet dan mag je er natuurlijk altijd een (hopelijk goede) review achterlaten.

[image]
[image]
[image]
[image]

Valse positief internet security software...

door Onno-I @, 16-07-2026, 08:02 (8 uur en 6 minuten geleden) @ Forumbeheer

De juiste vertaling van “false positive” naar het Nederlands is “vals alarm”.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 16-07-2026, 08:04 (8 uur en 4 minuten geleden) @ Forumbeheer

Niet te geloven, wat een gepruts. Review achtergelaten. Vijf sterretjes ja. Was nogal een uitdaging om door de CAPTCHA heen te komen maar de aanhouder wint. Geeft wel weer een mooie illustratie hoe brak en wild-west IT technologie is. En we vertrouwen er ons hele hebben en houwen aan.

Overigens kan Forumbeheer ook beroep aantekenen tegen deze blacklisting maar dat is waarschijnlijk al gedaan.

Tjerk

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 16-07-2026, 11:30 (4 uur en 38 minuten geleden) @ Forumbeheer

Inmiddels is het transistor forum voor mij weer toegankelijk. Ergens heeft iemand wat aangepast.
Wat me tussen alle reacties wel opvalt is de mening dat antivirus software niet meer nodig zou zijn dank zij de ingebouwde Windows Defender. Ik gebruik Norton waar ik niet echt over te spreken ben. Misschien is het onderwerp interessant genoeg voor een nieuwe thread ?

door electron @, eindhoven, 16-07-2026, 13:05 (3 uur en 3 minuten geleden) @ Leo Bolier

@Leo-
Heb destijds nooit zoveel virussen gehad op mijn PC- als met Norton.:ng
Av-ast= Bal-ast! AVG was ooit goed.. Weg met die Inet Security Suites (is OverKill!).

Bit Defender Free is mijn AV, al enkele jaren- werkt probleemloos!:)
En om verdachte bestanden te checken "voordat je installeert"- uploaden naar https://www.virustotal.com/gui/home/upload

Ben@
[image]

door Mans Veldman @, Leidschendam, 16-07-2026, 13:33 (2 uur en 35 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door Mans Veldman, 16-07-2026, 13:41

Windows Defender is ook probleemloze antivirus.

Te zien aan jouw ABN certificaat vervangt Bitdefender blijkbaar het originele certificaat door een zelf gegenereerd lokaal certificaat. De meerwaarde ervan ontgaat mij, sterker nog in hoeverre kun je het certificaat vertrouwen (Bitdefender op je PC kan gehackt zijn)

Sectigo is ook geen CA (Certificate Authority) maar doet centraal beheer voor verschilende CA's

[image]

door electron @, eindhoven, 16-07-2026, 16:04 (4 minuten geleden) @ Mans Veldman

Algemeen bekend dat alles gehackt kan worden- pfff.:-P
Jij bent fan van W-Defender. Ik dus niet- en vertrouw op Bit Defender. Groetjes.
Ben@
[image]

door WalterH @, Den Haag, 16-07-2026, 16:00 (8 minuten geleden) @ electron

Het uploaden van verdachten programma's is natuurlijk niet de oplossing voor alles.
Programma's halen tegenwoordig update's (soms zelfs automatisch) binnen en die worden op die manier natuurlijk niet gecontroleerd door de externe virus controle. Dat het besmetten van update's gebeurt, is zelfs op een besturingssysteem als Linux een probleem gebleken.

Verder denk ik dat als een virusscanner je pc met Windows vertraagd, je waarschijnlijk beter kan overstappen op Linux, omdat je pc dat waarschijnlijk gewoon te traag is geworden voor het systeem belastende Windows :-)

--
W. Heemskerk