Betrouwbaarheid Chinese IC's (Algemeen)

door Lammert @, Ermelo, 18-07-2026, 22:55 (1 dag en 17 uur geleden)

Beste lezers,

Zijn IC's van Chinese makelij net zo betrouwbaar en goed als van bijvoorbeeld Japans fabricaat?

Groet,

Lammert

Betrouwbaarheid Chinese IC's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-07-2026, 23:08 (1 dag en 17 uur geleden) @ Lammert

Geen pijl op te trekken.

Als je Chinees zoekt kunnen dat uitstekende kwaliteit zijn.
Niet voor niets komt 80% IC gewoon uit China
Gaat om de controle , wie bepaald de productie.

Vraag is; weet je wie geproduceerd heeft.
Dat is het probleem.
Zit heel veel rotzooi en knoeiers tussen.
Uit oude apparatuur en via technieken opgeleukt.

Kortom zoek uit wie ze gemaakt hebben.
Ga dan niet af op logo op het IC dat kan later iedereen er op gezet hebben.

Belangrijk is de betrouwbaarheid van de leverancier.
Of deze weer van gerenommeerd echte fabriek afgenomen heeft.

Als je ALI gebruikt als aankoop weet je helemaal niets.
Prijzen zijn tot nu toe het proberen waard.

Ik heb tot nu toe met reguliere ICs best wel prima Chineese versies die geen problemen geven.
Echter bv de specifieke , bv een zender eindtrap IC heb ik slechte ervaring.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-07-2026, 23:09 (1 dag en 17 uur geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-07-2026, 23:12

Het hangt er nogal van af wat je met Chinees bedoelt. Misschien wil je je vraag nog wat concreter stellen als je een concreet geval in gedachten hebt?

De drie meest voorkomende varianten:

- Gemaakt in China door een Chinese fabriek die ze onder eigen naam en typenummer verkoopt: meestal wel.
- Gemaakt in China door een Chinese fabriek voor een niet Chinees bekend merk: meestal wel.
- Zelf uit China geïmporteerd *) "westers" type: meestal of refurbished (gebruikt), of overgestempeld ongeveer equivalent, of gestempelde lege behuizing of overgestempeld compleet ander IC (al dan niet refurbished).

Nou hoeft een IC voor dat laatste niet uit China te komen. Een bekend merk zoals TI levert tegenwoordig in plaats van de NE5532 een overgestempelde 4580 als ongeveer equivalent met sommige behoorlijk andere specs... Maar dat is onder westerse fabrikanten gelukkig wel een uitzondering.

*) Ali, Temu, Amazon, Ebay, e.d. De enige semi-betrouwbare Chinese IC trader die ik ken is UTSource. En ook dat is een gok. Maar die zetten er vaak nog wel bij of een IC refurbished is (dan is de kans het grootste dat hij niet vals is).

door Lammert @, Ermelo, 18-07-2026, 23:18 (1 dag en 17 uur geleden) @ Maarten Bakker

Het betreft het SSM2015 IC. Zo ruim 30 jaar geleden geproduceerd.
Heb reserves aangeschaft op eBay in China.

Ziet er uit zoals op de afbeelding.

[image]

Meer weet ik er op dit moment (nog) niet van.

Groet,

Lammert

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2026, 01:22 (1 dag en 15 uur geleden) @ Lammert

Een obsolete IC van een Westerse fabrikant (AD), valt dus diep in de derde risicocategorie. Grote kans op overgestempelde IC's of uitgesoldeerd en refurbished. Aan een foto van het daadwerkelijke IC zodra je het binnen hebt, is misschien al meer te zien.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 19-07-2026, 10:12 (1 dag en 6 uur geleden) @ Maarten Bakker

Je hebt meer aan een goede functional test. Zo had ik drie pogingen nodig om een echte TA7317 speaker protector te krijgen. De twee andere waren counterfeits (vervalsingen), willekeurige IC's met een opgelaserde typecode. De echte waren NOS. En veel duurder.

Voor die SSM2015 geldt hetzelfde. Het kan goed uitpakken en dan ben je spekkoper maar vaak genoeg ben je de sjaak. Goed testen dus.

Tjerk

door Lammert @, Ermelo, 19-07-2026, 12:13 (1 dag en 4 uur geleden) @ PE9ZZ

De SSM2015 wordt al heel lang niet meer gemaakt; er zijn verbeterde opvolgers geweest zoals de SSM2019.
Jaren was de SSM2015 moeilijk meer te krijgen en als je wat kon bemachtigen betaalde je er soms tientallen euro's per stuk voor.
Nu worden ze (volop) aangeboden op Ebay; allemaal in China.
Ben benieuwd of die weer geproduceerd worden in fabriekjes daar of dat het gaat om verkoop van restpartijen of om verkoop van valse partijen. Wel opvallend dat ze allemaal nu uit China komen.
Zal eens bekijken als ik de exemplaren binnen gekregen heb, hoe deze eruit zien.
Vermoed niet dat het om uit gesoldeerde exemplaren zal gaan, maar je weet het nooit.

Groet,

Lammert

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2026, 13:47 (1 dag en 2 uur geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-07-2026, 13:54

Als ze al zo lang niet te krijgen zijn, is uitgesoldeerd minder waarschijnlijk omdat de apparaten waar ze in zaten, schaars zijn.

Ik gok in het beste geval pincompatible met mindere of andere eigenschappen. Zijn er niet toevallig nog courante IC's met ongeveer dezelfde pinout?

Aan de andere kant proberen ze geen merkopdruk te vervalsen. De foto's die ik online tegenkom hebben allemaal alleen het typenummer en een simpele datumcode uit de jaren '80 of '90 erop staan. Of zagen de originele IC's er ook zo uit?

door Lammert @, Ermelo, 19-07-2026, 14:36 (1 dag en 1 uur geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Lammert, 19-07-2026, 14:43

Dag Maarten,

Ik heb nog een IC waarop aan de onderkant in een kleine, geheel glanzende cirkeltje 'Japan' ingeperst staat. In nog eenzelfde kleine cirkel staan de letters Kk.
Op de bovenkant staat SSM2015 met daaronder een code 8534.

En ik heb ook nog een IC waar op de onderkant Taiwan 12057A 9320 geperst staan en in een vergelijkbaar klein cirkeltje de letters Lb geperst staan. Op de bovenkant staat SSM2015 en eveneens de cijfers 9320.

Ik zal zien wat er op de IC's staan die ik over 14 dagen binnen hoop te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Lammert

door Lammert @, Ermelo, 19-07-2026, 14:42 (1 dag en 1 uur geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Lammert, 19-07-2026, 14:45

Krijg ook nog wel eens de code 'Duplicate entry '4581-1' for key 'PRIMARY''als ik een bericht wil wijzigen. Wijzigen lukt dan niet.
Als ik geen vinkje zet bij 'Stuur een email bij reacties op dit bericht' lukt het wel.