Ohio Sound stereo (Toestel of techniek)
Ik heb een Ohio Sound stereo versterker op de werkbank waarvan meermaals van een kant de 2 eindtorren + zekeringen doorbranden.
Deze bevat een print dat volgens "Google lens" een "Philips ST-S2004" zou moeten zijn, of dit juist is weet ik niet. Het gaat hier om eindtrappen met BDX66 en BDX67 eind transistoren"Darlington".
Is er misschien hier, iemand die daar gegevens over heeft b.v. een schema. bij voorbaat dank.
Ohio Sound stereo
De Philips bouwpakketten NL3610 (100W) en NL3612 (60W) waren met darlington eindtransistoren. Hier zijn schema´s van te vinden. De NL3610 is mogelijk gelijk aan het schema uit de (op CO genoemde) Elektuur april 1982.
Ohio Sound stereo
Beste,
Dank u wel.
Bij mij ziet de print er volledig ander uit, de voeding zit mee op de print.
Mogelijk is door de firma alleen het schema overgenomen en er een eigen ontwerp van gemaakt.
Onduidelijk blijft waarop telkens de zelfde kant door brand.
Grts Alph
Ohio Sound stereo
Meet eerst aan de goede kant
Onderdelen stroom meten waarde weerstanden en dan bij defecte gedeelte
Kan defecte condemsator elko weerstand.
Vind je dat dan de transistoren vervangen
Waardes vindje in het goede kanaal
Nieuwe torren erin en russtrom meten
Zet je nu nieuw in zonder meten klapt de boel eruit.
Ohiosound is een belgisch produckt die leverde aan horeca gelegenheden
Completen kasten met tape reorders lenco draaitafels versterker tuner en boxen.
Er is ook een forum aanwezig over Ohio sound.
Succes
Mvg René Daemen
Ohio Sound stereo
Kan liggen aan de aansturing van de torren waardoor ze helemaal opengaan.
Mogelijk geeft dit schema een leidraad om verder te komen.
Groet, Ben
![[image]](images/uploaded/202607271157496a6747bdb4a6e.jpg)
Ohio Sound stereo
Als die peperdure eindtorren er steeds uitfikken worden ze vol opengestuurd. De truc is de boel te testen zonder eindtorren. Dat kan door de collector van T4 te verbinden met de speaker outout. Uiteraard zonder T7 en T8. De collector van T3 moet dan 2.4 V hebben. Als dat wat anders is, bijvoorbeeld als de loper van P1 loshangt, heb je je fout gevonden. Er even vanuitgaande dat het schema hierboven correct is.
Denk ook eens aan een DBT (Dim Bulb Tester), oftewel een gloeilamp van 60-100 W in serie met de netvoeding. Dan fikken je eindtorren er niet meteen uit maar wordt foutzoeken wel lastiger.
Tjerk
Ohio Sound stereo
Ik ben 'r zeker van dat het schema is overgenomen. De print bevat 2 versterker kanalen plus de voeding. Mogelijk zijn er toch ook enige modificaties op gebeurt, dit ga ik ter zijner tijd volledig uit spitten. wat ook nog mogelijk een reden kan zijn is dat de voedingsspanning is opgelopen door de netspanning van 220 naar 230v is gegaan in het verleden.
Beide zijden zijn uitgerust met BDX66c BDX67c welke hogere spanning verdragen i.p.v b serie, en een ongestabiliseerde voeding voor beide zijden.
Mogelijk is er nog meer gerommeld om een hogere output te verkrijgen.
Ohio Sound stereo
Het fenomeen gebeurt niet direct, de versterker heeft maanden geen defect om dan plotseling out te gaan. Frappant is dat het kanaal dat niet defect gaat ook kort door z'n knieën gaat.
Ohio Sound stereo
Het fenomeen gebeurt niet direct, de versterker heeft maanden geen defect om dan plotseling out te gaan. Frappant is dat het kanaal dat niet defect gaat ook kort door z'n knieën gaat.
Vaak worden dit soort problemen veroorzaakt door problemen (oxidatie, slecht contact loper o.i.d.) met het instelpotje waarmee de de ruststroom wordt ingesteld.
Zou deze eerst eens vervangen voor een eentje van goede kwaliteit. (Bourns b.v.)
Het andere kanaal protesteert omdat de voedingsspanning eventje enorm daalt en de bromrimpel toeneemt
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Ohio Sound stereo
Een zeer plausibele oorzaak-gevolg keten.
Ohio Sound stereo
Ik vond dit terug op internet en dat klopt ook met wat mij verteld is door een van de (inmiddels helaas overleden) oud medewerkers;
Ohio sound was een product van jac van ham automaten uit tilburg,en heeft van begin jaren 70 tot eind jaren 90 geluidsapparatuur geproduceerd.
Het was een van de eerste merken die met professionele geluidsinstallaties voor de horeca kwam na het verdwijnen van de jukeboxen uit de cafe's.
De ulx (250, 280, 290, 294) serie mengversterkers(een 19 inch 8 kanaals mixer met ingebouwde versterker van 2x80 of 2x 120 watt) waren zeer populair van dit merk.
Ohoi sound maakte altijd zelf een behuizing met binnenwerken van teac casettedecks,cd spelers,en zelfs lenco platenspelers werden gerestyled en voorzien van eigen logo.
Alleen bandrecorders hebben ze nooit zelf gemaakt,die waren bijna altijd van akai of sony.voor de rest was alles van dit merk leverbaar, Mengpanelen, eindversterkers, equalizers, speakers, limiters, tuners en zelfs disco verlichting.
Dit alles was compleet leverbaar in een voor zijn tijd mooi meubel met verlichting,genaamd ohio sound unique.
Rond 1998 zijn ze met ohio sound gestopt omdat het niet meer kon concurreren met de huidige installaties.
Nadeel was dat het ontzettend duur was,geluidskwaliteit redelijk tot goed en dat men nogal qua techniek achterliep (bijv in de jaren 80 werden er nog 5 polige dinpluggen gebruikt)daardoor kreeg dit de bijnaam OEI OEI SOUND.
voordeel was dat het redelijk betrouwbaar was en gemakkelijk zelf te repareren.
De speakers(disco 300) die hierboven genoemd werden dateren uit het midden van de jaren 80,en zijn dus al een beetje antiek.
Ik kom het nog regelmatig tegen in de wat oudere cafe's.
Misschien heb je er iets aan....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Ohio Sound stereo
Hoi Leo,
Ik zag een jaar of 40-50 geleden veel van deze setjes in de kleinere cafe’s .
Vrijwel altijd zat er een Sony TC377/378 of zoiets taperecorder bij, zo’n schuine, ooit een Akai.
Idd op elkaar gestapeld in een meubel gebouwd.
Het geluid stond meestal op achtergrondnivo en het klonk gortdroog.
Heel veel middenweergave uit de toch grote Ohio Sound boxen….
Als het wat harder ging als het wat later werd, klonk het hard en kil.
De installatie bij ons in de disco zag er echt anders uit:
Een stapel van 4 Crown eindversterkers die groepen EV Eleminator 1A en 4A aanstuurden.
En dat in de discotheek en nogmaals hetzelfde in de zaal.
In de zaal hingen bovendien daar bij de discjockey een setje monitoren in de vorm van een setje MFB532 boxen.
En in het Café daarnaast stond een Technics SU 3500 versterker met een mengpaneel en een Akai 630, gekoppeld aan een stuk of 8 vrij kleine ITT boxen.
Dat klonk ook goed!
Dat klonk toch wel heel anders….
Ik heb enkele eindtrapjes gehad van Ohio Sound, altijd waren er eind torren stuk.
De onderdelen zelf waren op zich wel goed(Philips).
De kastjes eromheen waren gammel, iets dikker triplex leek het wel.
Ik vond het allemaal wat bouwkit achting uitzien.
Een beetje Japanse versterker was veel degelijker qua opbouw!
Mvg Frank