Japans apparaat aansluiten 100V?? (Algemeen)

door leemhuis01 ⌂ @, Coevorden, 05-08-2026, 16:23 (7 uur en 55 minuten geleden)

Beste gebruikers,

Een kennis van mij heeft een Japanse Playstation 2 gekocht.
Hierop staat 100V 50/60Hz vermeld.

Is er hier misschien iemand die wat advies kan geven over wat nu een goede oplossing is om deze Playstation te voorzien van spanning?

Ik heb zelf ook al even gezocht, maar ik kom heel veel 110/120V spul tegen.

Ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee.
Alvast bedankt voor het meedenken.

--
Met vriendelijke groet,
Nick Leemhuis

Japans apparaat aansluiten 100V??

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 05-08-2026, 16:45 (7 uur en 34 minuten geleden) @ leemhuis01
Gewijzigd door soundman2, 05-08-2026, 17:01

Beste gebruikers,

Een kennis van mij heeft een Japanse Playstation 2 gekocht.
Hierop staat 100V 50/60Hz vermeld.

Is er hier misschien iemand die wat advies kan geven over wat nu een goede oplossing is om deze Playstation te voorzien van spanning?

Ik heb zelf ook al even gezocht, maar ik kom heel veel 110/120V spul tegen.

Ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Het aangewezen apparaat hiervoor is de zgn Verhuistransformator. Deze zet de spanning om van 230 naar 110 Volt. Het voordeel is dat je niet hoeft te knutselen. Bovendien is de uitgang meestal voorzien van een Amerikaans model steker dus met platte pennen. Als het 110 Volt toestel ook de (originele) goede steker heeft, kun je je niet vergissen omdat die niet in een Europees stopcontact past.
Het vemogen kun je kiezen bij de aanschaf, er zijn er van 10 Watt, maar ook van 2000Watt en alles daar tussenin.
Zelf valt er ook wel wat te knutselen. Elke (voedings-) trafo met meerdere netspanningsaansluitingen is bruikbaar. Je sluit hem aan met de 230 Volt en de nul Volt aansluiting op het lichtnet.
Het 110 Voltapparaat sluit je aan op de 110 volt en de nul Volt tap. Het is raadzaam om aansuitingen te voorzien van niet verwisselbare stekers, Dus op de 230 Volt aansluiting een Europese steker en op de 110 Volt een Amerikaanse contra steker.
Het verschil 100 of 110 Volt zal niet veel invloed hebbem zeker als het apparaat geschikt is voor 50/60Hz. Is het alleen 60Hz zou ik voor een 100 V exemplaar gaan.
Overigens als je apparaat een losse adapter heeft, zou ik hen gewoon vervangen door een Europees model. Het etiket geeft aan welke spanning en stroom het ding moet leveren.
Een afbeelding kan helpen bij het zoeken naar de juiste vervanger.