Microstereo met Megaprestatie, knutselen, bijna gratis (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 19-08-2026, 18:26 (1 uur en 45 minuten geleden) @ Piet Blaas

Uiteindelijk heb ik zo'n "allesspeler" in een ruim kastje ingebouwd.

Ondertussen heb ik gemerkt dat er verschillende versies van deze module in omloop zijn. Bij jou zie ik op het stickertje JT-BT staan. Mijn eerste batch had type JQ-BT en mijn recente bouwsel is JX-BT.

Zowel de JQ als de JX heeft bij mij iets vervelends. De JQ geeft een zacht stoorbrommetje op de Bluetooth stand. Heel "slim" is het zo geprogrammeerd dat als het geluid onder een bepaald nivo zakt, de versterker wordt uitgeschakeld maar als er weer genoeg signaal komt, schakelt het weer aan. Dan hoor je het brommetje vrijwel niet, maar het inschakelen kost wat tijd zodat je van veel zinnen of muziekjes de eerste halve seconde mist.
De JX heeft dat probleem niet op Bluetooth maar wel op AUX!

Ik heb drie dingen bedacht en uitgevoerd om het hele ding nog iets leuker te maken. De AUX-ingang aan de voorkant kun je natuurlijk ook aan de achterkant maken, dan heb je niet aan de voorkant een steeds ingeplugde kabel.
Verder heb ik over de AUX ingang links en rechts een weerstandje (188 Ohm) naar massa, de "antibrom". Brom die wordt opgepikt door de kabel of aanraken van het uiteinde wordt zo kortgesloten. Bij een signaal van lage impedantie, zoals een koptelefoonuitgang van een laptop, maakt die weerstand geen verschil.

Tenslotten heb ik aan de uitgangen LEDjes gemaakt als sterkte-indicatie. Het is maar heel grof natuurlijk, maar geeft wel een leuk effect.
Het kan op de complete module of op de losse PAM8403 versterkertjes: https://gerardtel.nl/Fotos6/PowerLED.mp4
Dit is inmiddels in drie units ingebouwd, met prima resultaat.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks