Wij kent een simpele tv of video voeding schema ? (Algemeen)
In welke t.v. of videorecorder zit een echt simpele psu ? Van het type smps.
Zijn er die primair geen ic'tjes hebben ? Dus met losse transistors ?
Ik kocht wat uit Chna en zonder te overbelasten, spat heel primair er uit.
Gelukkig lag het omgedraaid en een zwarte plek op de werktafel.
Wij kent een simpele tv of video voeding schema ?
gaat het over huidige modellen, of historisch?
bij de huidige modellen TV denk ik niet dat er ook maar eentje is zonder schakelvoeding.. Je moet al terug gaan naar het eerste deel vd jaren 70 voor de tv's. de Philips K9 had al een schakelvoeding, eerst zonder IC, daarna met. De eerste getransistoreerde ITT transistor TV's hadden een schakelvoeding zonder IC, maar wel een hele hoop torren om de PWM te maken..
Voor VTR's kwam de omslag naar schakelvoedingen veel later. Bij de meeste tweede helft vd jaren 80. ( bij Panasonic was de NV-G21 de eerste met een SMPS, einde 87)
De K9 voeding zonder IC was behoorlijk gecompliceerd met een PUT en een dual gate thyristor in de aansturing, die schakeling had net zo goed in een IC kunnen zitten.
Voor simpele elegante voedingsontwerpen zonder IC's moet je bij Philips modellen van de midden tot late jaren '80 zijn.
Zijn er die primair geen ic'tjes hebben ? Dus met losse transistors ?
Klopt de eerste series K9 had nog geen IC, dat kwam pas later zoals Kris al opmerkte.
net zo goed in een IC kunnen zitten.
Dat kost tijd om te ontwikkelen en om een IC te produceren. In de Duitse kleuren manual inlet staat zelfs een mooi schema van het inwendige van het voedingsmodule (zonder IC)
Dat papieren ding wat NL kopers in het apparaat aantroffen was een mager ZW/W blaadje. De Duitser had ook allerlei scope diagrammen in het schema staan om de pulsen te kunnen vergelijken herinner ik me nu.
--
RAAF12