Foutmelding Fotoreportage NVHR-beurs 5 september (Computertechniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 06-09-2026, 11:28 (2 uur en 6 minuten geleden)
Gewijzigd door Piet Blaas, 06-09-2026, 11:31

Op aanraden van Maarten start ik hier een topic over de foutmelding die sommigen ondervinden bij het bekijken van de foto's van de beurs van afgelopen zaterdag.

Het blijkt dat enkele virusscanners vinden dat de site onveilig is. Het merkwaardige is dat deze melding zich alleen voordoet op het domein nvhrdocu.nl. De andere domeinen (zoals nvhr.nl) die we bij dezelfde provider hebben ondergebracht geven geen foutmelding. Het ligt dus kennelijk niet aan de provider, maar specifiek aan het domein nvhrdocu.nl.

Mijn vraag is: kan ik als beheerder van dat domein iets doen, waardoor deze foutmelding niet meer optreedt?

--
Groeten,

Piet.

Foutmelding Fotoreportage NVHR-beurs 5 september

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-09-2026, 11:40 (1 uur en 54 minuten geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-09-2026, 12:12

Je kunt testen of het domein of het IP erachter op een blacklist staat.

Helaas precies dezelfde daders als ik laatst met het transistorforum had https://www.urlvoid.com/scan/nvhrdocu.nl/

Avira kun je makkelijk met de hand een false positive melden en die is dan ook snel weer weg.

Gridinsoft zijn een beetje zeikers en willen dat je een account maakt ter verificatie. Je wilt niet dat je gegevens bij zo'n bedrijf liggen, dus dat is een slecht plan. Boos worden en/of een slechte review schrijven, helpt.

Wel ligt het iets genuanceerderdan bij het transistorforum, maar veel zal het niet schelen. Bij het transistorforum hadden ze zelf verzonnen dat de site gevaarlijk is, voor nvhrdocu geven ze daarnaast nog 2 externe bronnen aan: CRDF en VIPRE. Zie ook https://www.virustotal.com/gui/domain/nvhrdocu.nl

Zo zie je dat scanners van alles verzinnen en van elkaar overnemen. De scanners die hier problemen geven, zullen of de Avira engine gebruiken of klakkeloos vertrouwen op losse false positives van een miniem aantal andere diensten.

Die laatste alinea is in een notendop samengevat een klein deel van wat er mis is met moderne antivirus- en internetsecurityrommel. Ik raad Windows-gebruikers zonder speciale eisen die Windows 10 of 11 draaien, altijd met klem aan om uitsluitend de in Windows ingebouwde Microsoft Defender te gebruiken. Niet omdat ik voorstander ben van Microsoft, maar omdat dit in de praktijk de minste problemen geeft en de prestaties van de computer ook het minst beïnvloedt. Bovendien is het gratis, en hoef je er zelf niets aan te installeren of onderhouden, wat het risico ook weer kleiner maakt.

Foutmelding Fotoreportage NVHR-beurs 5 september

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 06-09-2026, 12:12 (1 uur en 22 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Oké. Bedankt. Ik heb een melding gemaakt bij Grindsoft.

--
Groeten,

Piet.