Tantaalfeest IBM 5160 PC XT (Computertechniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 07-09-2026, 17:55 (18 uur en 20 minuten geleden)
Gewijzigd door Roland Huisman, 07-09-2026, 18:46

Na de verhuizing is het tijd om de diverse items weer eens aan te slingeren na lange tijd in een verhuisdoos. Zo kwam ook mijn IBM 5160 PC XT aan de beurt. Hij kwam zowaar op, en begon het geheugen te tellen. En... PATS uit ging die, en daarop volgde de bijbehorende geur van een protesterende tantaal condensator.

[image]

Nou was dit niet de eerste keer dat er een tantaal in deze machine defect raakte. Dus ik was het beu en heb de machine maar weer eens uit elkaar gehaald. Dit keer niet om die ene tantaal te vervangen, maar álle tantaal condensatoren. Ik heb in het verleden lelijke schade zien ontstaan door tantaalcondensatoren die door bleven fikken en de printplaat erbij sloopten. Ik heb er voor gekozen om er Panasonic FR condensatoren in te zetten om niet weer na verloop van tijd dezelfde problemen te krijgen. Voor machines zoals deze is dat prima.

[image]

Zo moesten ook alle kaarten er maar aan geloven...
[image]

Overigens hadden niet alle kaarten tantaal in gebruik, sommige hadden al klassieke elco's.[image]

Dus na wat solderen had ik het kleine grut er allemaal uit...
[image]

Maar de voeding is ook al 40+ jaar oud. Als die elco's slecht zijn dan kunnen de kleintjes op het moederbord ook nog extra voor hun kiezen krijgen. En inderdaad, één van de 5V elco's had het zweet al onder de oksels staan (elektrolyt liep langs het pootje)

[image]

En omdat we toch alles open hebben... Gelijk alle elco's in de voeding ook maar vervangen.
[image]

Alles er maar weer in... De borden van links naar rechts:

Soundblaster CT1320-C geluidskaart
Novell netwerk kaart
Philips CM153 controller voor de CM100 CD-rom speler
IBM / Xebec MFM controller
IBM FDD controller
Everex systems RAM uitbreiding
Vega EGA video kaart
Seriele RSR232 Kaart

Het systeem heeft ook nog een 8087, maar ik heb geen software die dit gebruikt.

De originele 10MB harddisk heb ik 15 jaar geleden vervangen door een 20MB model.
Ik vond 10MB wel pijnlijk weinig...

[image]

En weer up-and-running :-)

[image]

En de CD-rom werkt ook nog steeds :)

[image]

De IBM 5154 monitor doet het 15 jaar na het repareren nog steeds :-)
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=6144

[image]

Ik heb ook nog een Cipher tapedrive bij de computer (links). Daar heb ik ooit een demo van gemaakt, maar dat is alweer 15 jaar geleden. Helaas zijn de rubber bandjes in de tapes stuk, dus die kan ik voorlopig niet meer gebruiken.

Demo: https://www.youtube.com/watch?v=hHvT6Gc_H2E
[image]

Het enige dat ik mis is eigenlijk nog een klok / RTC kaart. Er waren vroeger van die MIO kaarten waar verschillende dingen opzaten zoals RAM, seriele poort, RTC, game poort, printerpoort etc... Die moet ik er nog eens bij zien te krijgen. Maar leuk dat hij weer in de lucht is vind ik. :-)

Groeten, Roland

Tantaalfeest IBM 5160 PC XT

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-09-2026, 18:08 (18 uur en 7 minuten geleden) @ Roland Huisman

Mooi resultaat Roland :)

Wat zijn het toch ellendige krengen die C’s :ng :fir

Ik ben ook zo huiverig iets aan te steken, beter is om meteen maar alles te recappen zoals jij gedaan hebt.

Veel plezier met je fraaie vintage computers.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 07-09-2026, 18:08 (18 uur en 6 minuten geleden) @ Roland Huisman

Ziet er goed uit die vintage PC! Als het goed is heb ik nog een 386 zwerven. Met 5¼" floppy. En coprocessor (geen 387 maar een alternatief, weet niet meer hoe die heet. Weitek ofzo).

Tjerk

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 07-09-2026, 18:50 (17 uur en 24 minuten geleden) @ Roland Huisman

Dit is dan weer geen tantaaltje, maar een vonkenbrugje.
(Dat wist je waarschijnlijk wel)

[image]

door ffeilers @, Breda, 07-09-2026, 19:03 (17 uur en 12 minuten geleden) @ Roland Huisman

Mooi restulaat, prachtig om die oude glorie werkend te zien.
mvg
Frans

door Mans Veldman @, Leidschendam, 07-09-2026, 21:46 (14 uur en 29 minuten geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Mans Veldman, 07-09-2026, 21:50

Mooi verslag met duidelijke foto's, goed dat zo'n IBM XT behouden blijft.
Mijn eerste PC op het werk was in 1985 een IBM-PC met 128Mb geheugen, twee floppies en achterop nog een DIN aansluiting voor een cassette recorder en BASIC in ROM.

Vrij snel kwam er al een IBM-PC XT met 10Mb HDD en 3270 insteekkaart zodat er communicatie met het IBM mainframe (IBM 4300) mogelijk was. Op de seriële poort een modem en met com.programma (ChitChat) konden we bellen naar bulletin boards. Wij hadden niet zo'n mooi EGA scherm, gewoon monochroom groen. Allemaal nostalgie... mooi dat jij dat nog in standhoudt.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-09-2026, 23:36 (12 uur en 38 minuten geleden) @ Roland Huisman

Roland,
Je hebt er werk van gemaakt.

Tja de tantaal is prachtig duurzaam product met uitstekende eigenschappen,maar kan slecht tegen een verkeerde spanning
en dan gaan ze direct.

Goed te zien dat allemaal weer werkt.
Je hebt hem mooi compleet met tape en CD speler.
De joystick is in deze opzet een bijzondere toevoeging.
Werd denk ik alleen in de hoogste ontwikkeling kringen gebruikt voor teken programma's.

Je hebt betreft kaarten goed vol zitten.
Was deze daarom ook niet een uitbreiding kast beschikbaar?
Of was alleen voor 5150.