Oscilloscoop (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-09-2026, 19:49 (16 uur en 23 minuten geleden)

Ik heb hier al meer dan 10 jaar een defecte scoop (PM340) staan.
Het enige levensteken was een rode led, en soms ook dat niet.
Dus de voeding er uitgehaald, en volgens de service doc met diverse weerstanden een belasting gemaakt voor testdoeleinden.
Ging niet altijd aan, vaak hikken, tot ik een kleine overbelasting aansloot (ook volgens de doc) waarna met het nodige vuurwerk de voeding het definitief begaf.
Ben toen begonnen een rechttoe rechtaan te bedenken, alleen de benodigde ringkern trafo gaf nog de meeste problemen.
Nu eindelijk de wikkelmachine redelijk werkt het project weer opgepakt, en zowaar er zit weer wat leven in.
Wat nog niet werkt is de tijdbasis schakeling, wat vermoedelijk ook de fout was toen ik het toestel over nam.
Wat ik mis in deze doc zijn diverse spanningen en/of oscillogrammen.
De voedingsspanningen zijn aanwezig, maar er is geen zaagtand te zien.
Dit is de beschrijving en een deel van het schema, groen omcirkeld de twee transistoren die dat moeten doen.
Met de multimeter meten ze normaal, en ook staan er wat spanning op b,c of e maar geen idee of dat te hoog of te laag is.
[image]
[image]

Wie kan mij een beetje op weg helpen om de schakeling te begrijpen, omdat ik zo niet zie hoe hier een zaagtand wordt opgewekt.

Dirk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks