Een Philips zakradiotje erbij. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-09-2026, 12:48 (23 uur en 35 minuten geleden)

Bekend is wel dat ik ook niet al te grote transistor radiotjes verzamel zwarte uitvoering en je ziet in Driebergen altijd wel een tafel vol met allemaal transistor radiotjes.

Zo vond ik dit zakradiotje voor 5 Euro die wel een poetsbeurt nodig had, verder was alles heel ook de antenne. Van binnen geen batterijschade dus maar mee genomen.

Eerst de kast helemaal gedemonteerd totdat ik het aluminium luidspreker grilletje vol met oxidatie plekken los had en in de draaibank met polijstpapier heb behandeld om het draaiende propeller effect te behouden.

Om het dunne geperforeerde plaatje op te kunnen spannen in de vierklauwplaat moet een hout blokje op maat worden gemaakt.

Na verder het schoon maken de biesjes bij gewerkt met aluminiumverf. Een 9 Volt batterijtje er in gedaan wat ik eerst al had gedaan want was benieuwd uiteraard of ie het wel doet en speelt de sterren van de hemel op de FM, op de AM een enkele zender.

[image]
Philips 90RL184 9 transistor

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Een Philips zakradiotje erbij.

door Goldline @, Oranjedorp, 09-09-2026, 14:59 (21 uur en 24 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Leuk te lezen Hans,
Ik heb mij altijd afgevraagd wat het typenummer was van dit toestel,
dat ik heb gekregen op mijn 10 verjaardag in 1969.
Het toestelletje was gekocht bij Aurora in Amsterdam.
Als je het ooit weer weg wil doen houd ik mij aanbevolen....

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-09-2026, 16:17 (20 uur en 6 minuten geleden) @ Goldline

Leuke herinnering Cees, zo heb ik een herinnering aan dit Koyo six transistor radiotje die een zus van mij ooit won met een kleurwedstrijd. Ik heb een zelfde in steenrode kleur. (geen zwart weliswaar want was alleen in steenrood en groen uitgebracht.)

Als klein kind mocht ik er wel eens naar luisteren zodoende heb ik daar herinnering aan en enkele jaren gelden er een op een beurs gekocht, spelend en wel en met tasje en oortelefoon.

;-)
Hans

[image]
Als ik hem weg doe is ie voor jouw.

--
Hans van Kampen

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 09-09-2026, 16:54 (19 uur en 29 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Andries van Dekken., 09-09-2026, 16:58

Black is black van Los Bravos kan er ook nog bij betreffende de leeftijd.
Heb hier de Aristona uitvoering model 6315T
[image]

Dit is de eerste transistorradio die 'k met slede als autoradio gebruikte.
[image]

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

door henk vdb @, Breda, 09-09-2026, 21:26 (14 uur en 56 minuten geleden) @ Hans van Kampen

9 transistoren!

Let op, plus aan massa.

[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-09-2026, 21:37 (14 uur en 46 minuten geleden) @ henk vdb

Ik hoef er verder niet in te sleutelen Henk en bij aansluiten 9 Volt batterijtje busje in kroontje en kroontje om busje van batterijclip aan batterij.

Niettemin dank voor het schema, ik sla hem op.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 09-09-2026, 21:54 (14 uur en 29 minuten geleden) @ henk vdb

Nog even betreffende het schema: polariteit van C36 is fout getekend.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-09-2026, 22:04 (14 uur en 19 minuten geleden) @ henk vdb

Ik heb het meteen veranderd in het schema Henk.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door G.J.Eshuis @, 10-09-2026, 09:36 (2 uur en 47 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Geldt hetzelfde (polariteit) ook niet voor C52??
En wat is de functie van TS5 : de collector zit via R20 (10k) aan de min en dat is alles.
Ook de basis "zweeft", op zijn minst merkwaardig bij een Si-tor.

Gerrit Jan

door Goldline @, Oranjedorp, 10-09-2026, 10:31 (1 uur en 52 minuten geleden) @ G.J.Eshuis

Inderdaad geen basis instelspanning.
Zal wel een tekenfout zijn, zo geschakeld zal er alleen vervormd geluid zijn bij hoog volume.

--
Cees PA1DBA

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 10-09-2026, 11:00 (1 uur en 23 minuten geleden) @ Goldline

TS6 doet zo helemaal niet mee als versterker element en zal hier toch wel voor
bedoeld zijn.
Vindt het helemaal een vreemd apparaat waar voor FM maar twee trappen en voor AM
maar een MF trap wordt gebruikt.Ook een avr lijn zit er niet in.
Zal die van mij,als 'k tijd heb,nog eens bekijken hoe het écht zit.
--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

door Onno-I @, 10-09-2026, 07:01 (5 uur en 22 minuten geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Onno-I, 10-09-2026, 07:03

Plus aan massa? Dan staat C36 verkeerd getekend.
(edit)Henk was me voor zie ik...