Een Philips zakradiotje erbij. (Algemeen)

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 10-09-2026, 19:52 (16 uur en 38 minuten geleden) @ henk vdb

Volgens mij is dit zo ongeveer hoe de DC instellingen geregeld zijn.
Het lijkt me ook dat er inderdaad een verbinding moet zijn tussen collector T5 en knooppunt C42/R15. Polariteit van C35 lijkt mij correct.
Voor de rest lijkt me buiten de eerder genoemde polariteit van C36 weinig mis met het schema, afgezien van het feit dat de tekenwijze van het schema nogal wat te wensen overlaat.

[image]Fouten in tekeningen kwamen vaker voor bij Philips, op zich dus niets bijzonders.

Ook ontwerpfouten zaten in sommige producten.
Ik herinner me nog dat in de jaren '50 een Philipsversterker slecht presteerde bij gebruik van de microfoons. Bij wat luider inspreken trad er zware vervorming op en wegvallen van het geluid.
Mijn vader kon het wel oplossen, maar zo'n dure Philips meteen al aanpassen, tja "kom maar naar Eindhoven en we zoeken het uit "
In het lab netjes alles aangesloten en toongenerator erop, alles binnen spec.
Zegt mijn vader , sluit een microfoon aan een een paar speakers en luister dan eens. Het werkte voor geen meter, maar de versterker was geheel in orde.
Thuis toch maar de fout opgelost,
Een van de voorversterker buizen had een wel erg hoogohmige roosterlekweerstand, nl 10 M Ohm,
De buis stelt zich dan zelf in, maar het rooster wordt bij grote signalen erg negatief en de buis knijpt af.
Mijn vader loste het thuis dan maar zelf op door een roosterlekweerstand van 1M Ohm erin te solderen. De lading op het rooster kon dan gemakkelijker afvloeien en het ongewenste effect was verholpen......

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks