CombiScope PM3331 start niet (Algemeen)

door Mick @, 10-09-2026, 20:31 (16 uur en 0 minuten geleden)

Beste Forummers,

Mijn PM3331 wil het niet meer doen. Hij produceert een snerpende fluittoon, verder niets. Ik heb op de gok C6011 (33 uF) in de voeding vervangen, maar dat helpt niet. Heeft iemand een gouden tip? Ik zou liever niet rücktsichlos alle elco's willen vervangen.

Dank & groeten, Mick

CombiScope PM3331 start niet

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-09-2026, 20:56 (15 uur en 35 minuten geleden) @ Mick

Hallo Mick,

Niet lachen...

Kan je met een slangetje aan je oor als een soort stethoscoop die je kent van de huisarts niet naar enkele componenten gaan met het andere einde van het slangetje.

Ik heb het ooit mee gemaakt in een oude tv dat (je gelooft het of niet) er een weerstand stond te gillen wat mogelijk jouw fluittoon is, kan zomaar ergens in de hoogspanning zijn omdat daar een oscillator zit om hoge spanningen op te wekken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 10-09-2026, 21:42 (14 uur en 50 minuten geleden) @ Mick

Hevig piepen kan ook komen door een sluiting in bijv de scope, waardoor de voeding overbelast wordt.
Je zou eens kunnen meten of alle uitgangen van de voeding nog iets van spanning geven, wellicht ligt er een uitgang in sluiting Of het aansluitend gedeelte in de scope..
Je zult moeten meten met een universeelmeter, als je geen tweede scope hebt.

door Goldline @, Oranjedorp, 10-09-2026, 21:47 (14 uur en 44 minuten geleden) @ Mick

Ik ken deze scope niet maar verwacht een schakelende voeding.
zo ja zou je de secundaire gelijkricht dioden op sluiting kunnen testen.
Kan je hier het voeding-schema plaatsen?
Gepiep kan natuurlijk ook uit de hoogspanningstrafo komen,
dan is het slangetje van Hans handig :-D

--
Cees PA1DBA

door Mick @, 10-09-2026, 23:56 (12 uur en 35 minuten geleden) @ Goldline

Cees, het is inderdaad een schakelende voeding. Hierbij het schema:

[image]

Groeten, Mick

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 11-09-2026, 10:38 (1 uur en 54 minuten geleden) @ Mick
Gewijzigd door Leo Snoeren, 11-09-2026, 11:25

Dag Mick,

Vervang alle elco's aan de secundaire kant van de trafo. Gebruik hiervoor low ESR types (bijvoorbeeld van Okaphone). De elco's zijn over het algemeen gehalveerd in capaciteit (of nog minder) en de ESR ligt vaak tussen 8 en 40 Ohm. 99% kans dat je probleem opgelost is. De elco's primair zijn over het algemeen in goede staat en hoef je niet te vervangen.

Wil je de scope weer echt in goede staat terug brengen, vervang dan ook de elco's op de verschillende andere printplaten (deze zijn ook "op").

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 11-09-2026, 11:27 (1 uur en 4 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Dag Mick,

Vervang alle elco's aan de secundaire kant van de trafo. Gebruik hiervoor low ESR types (bijvoorbeeld van Okaphone). De elco's zijn over het algemeen gehalveerd in capaciteit (of nog minder) en de SER ligt vaak tussen 8 en 40 Ohm. 99% kans dat je probleem opgelost is. De elco's primair zijn over het algemeen in goede staat en hoef je niet te vervangen.

Wil je de scope weer echt in goede staat terug brengen, vervang dan ook de elco's op de verschillende andere printplaten (deze zijn ook "op").

Succes!

Ik zoutoch liever eerst de storing zoeken.
Ik gebruik nog een scope van een wat oudere generatie van Philips (PM3216) Dat ding gaat nog dagelijks aan en vertoont nog geen enkel ouderdoms verschijnsel. Ook daar zit al een SM voeding in.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 11-09-2026, 11:43 (48 minuten geleden) @ soundman2

Succes!

Ik gebruik nog een scope van een wat oudere generatie van Philips (PM3216) Dat ding gaat nog dagelijks aan en vertoont nog geen enkel ouderdoms verschijnsel. Ook daar zit al een SM voeding in.

Wat jij wil Henk,

Uiteindelijk kom je bij een slechte elco. Die vervang je natuurlijk om na drie weken weer een defecte scope te hebben. Ook dan vind je een slechte elco. Zo blijf je bezig.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat elco's en hoge frequenties niet samengaan. De schakelfrequentie in jou (al wat oudere scoop) is een stuk lager dan die in de scoop van Mick. Het gevolg is dat ze langer meegaan.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 11-09-2026, 11:59 (32 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 11-09-2026, 12:05

Succes!

Wat jij wil Henk,

Uiteindelijk kom je bij een slechte elco. Die vervang je natuurlijk om na drie weken weer een defecte scope te hebben. Ook dan vind je een slechte elco. Zo blijf je bezig.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat elco's en hoge frequenties niet samengaan. De schakelfrequentie in jou (al wat oudere scoop) is een stuk lager dan die in de scoop van Mick. Het gevolg is dat ze langer meegaan.....

Ik wil niet een hele polemiek opstarten, maar toch.

Veel "reparateurs" denken dat het uitwisselen van onderdelen die vaak verdacht zijn, gelijk staat aan repareren. Het resultaat is heel vaak dat het apparaat nog steeds niet werkt, doordat er gewoonweg (nog goede)onderdelen door verkeerde exemplaren zijn vervangen, printen beschadigd door het ontbreken van fatsoenlijk desoldeergereedschap en nieuwe (soldeer)sluitingen zijn ontstaan.
Tot nu toe heb ik altijd eerst de fouten opgespoord, waarna het apparaat gerepareerd kan worden en weer werkt. Ik wil dan best nog kijken, of er tekortkomingen zijn etc.
Dat bekijk ik dan weer door metingen te verrichten.
Een bol staande elco gaat er bij mij natuurlijk ook uit, maar als bijv een voeding geheel rimpelloos werkt, ga ik zeker niet alle elco's uitwisselen. Tja het is een werkwijze en die heeft me in mijn toch wel langjarige electronica loopbaan nimmer teleur gesteld.

Ik blijf ook bij mijn lemma:
Repareren is een vak en daar heb je kennis en kunde voor nodig en uiteraard de juiste tools.
Ik moet toegeven, met uitwisselen van onderdelen hoef je alleen maar wat vaardigheid te hebben in solderen, je kunt er meteen mee beginnen, zelfs zonder schema's etc, maar het resultaat is heel onzeker.........

Ook TS heeft op de gok een elco vervangen, zonder resultaat!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2026, 12:07 (24 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-09-2026, 12:11

Om me dan toch met de discussie te bemoeien... Als je door foutzoeken en/of meten op een slechte elco uitkomt, ik zeg 50% kans in dit geval, dan ligt het voor de hand om meer te vervangen (zelfs al zijn het in veel gevallen maar een paar hoogbelaste elco's die eerder stukgaan dan de rest, het loont simpelweg om het apparaat jarenlang niet meer open te hoeven maken).

Zonder enige diagnose elco's vervangen zou ik hier niet doen omdat de kans veel te groot is dat er wat anders aan de hand is. Het is een gokje dat ik wel zou nemen bij bijvoorbeeld een subwoofer van Herman Karton of iets dergelijks, die er om bekend staan (laatst gedaan en het klopte).

door electron @, eindhoven, 11-09-2026, 11:40 (51 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,
Duidelijk dat de schakelvoeding het zwaar heeft en het probeert.:-( Is nu nog 'mogelijk' primair goed.
Ik zou alle voedingslijnen losgooien secundair.. Kijken of hij nog piept. Mijn 5 centen.;-)
Ben@

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2026, 12:04 (28 minuten geleden) @ electron

Precies mijn gedachte, ik schreef iets vergelijkbaars al op nadat ik een paar reacties over elco's had gelezen en me niet rechstreeks met die discussie wilde bemoeien.

Houd er wel rekening mee dat de voeding misschien een kleine belasting nodig heeft om goed op te komen. Vandaar mijn eerste stap om simpelweg bij uitgeschakeld apparaat op overduidelijke kortsluitingen te controleren. Als die er niet zijn zou ik denk ik ook onder spanning gaan testen (met losgenomen uitgangen en belasting).

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2026, 12:00 (31 minuten geleden) @ Mick

Ik zou gezien de scherpe toon niet direct op defecte elco's gokken, tenzij ze in sluiting liggen.

Het lijkt me aangewezen om op zijn minst een ruw iddee te hebben van de storing vordat je elco's gaat vervangen. Ik zie zo snel ook even dat er een crowbar achter de voeding zit. Als deze geactiveerd wordt, of er een andere kortsluiting is, dan gaat een schakelende voeding typisch op een lagere frequentie lopen. Dat kan hikken of knorren zijn, maar wellicht ook piepen.

Als de schakeling te ingewikkeld is en er geen goede beschrijving te vinden is, dan is een mogelijke eerste stap om secundair op sluitingen te controleren.

Natuurlijk zou een eventuele overspanning waar de crowbar op reageert, ook door slechte elco's veroorzaakt kunnen worden. Maar zonder verdere metingen zou ik dit toch als een schietgebedje beschouwen en niet als een reparatie.

door electron @, eindhoven, 11-09-2026, 12:12 (20 minuten geleden) @ Maarten Bakker

@Maarten- ik zag die crowbar bry39 meteen. moeilijk aan te komen- ik heb.
Volgens Inet gaan die ook wel eens de mist in bij die scopes.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2026, 12:13 (18 minuten geleden) @ electron

De BRY39 is volgens mij deel van de oscillator. De crowbar staat secundair.