CombiScope PM3331 start niet (Algemeen)

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 12-09-2026, 18:23 (11 uur en 41 minuten geleden) @ Mick
Gewijzigd door soundman2, 12-09-2026, 18:52

Heren, de boosdoeners zijn gevonden. Het zijn de metalen tonnetjes C6100 en 6101: de ene meet 0 (nul!) Ohm, de andere 250 Ohm. Deze zal ik vervangen door low ESR elco's.

[image]

eenemen?

Dank & groeten, Mick

Het 5 Volt circuit was dus kortgesloten. Ik had al geopperd dat de scope wellicht ergens de voeding te zwaar belastte.

Hevig piepen kan ook komen door een sluiting in bijv de scope, waardoor de voeding overbelast >wordt.
Je zou eens kunnen meten of alle uitgangen van de voeding nog iets van spanning geven, wellicht >ligt er een uitgang in sluiting of het aansluitend gedeelte in de scope..

Hoe ben je bij de fout terecht gekomen, altijd interessant om dat te horen.
In elk geval ben je er niet aan begonnen om alle elco's te vervangen.

Ik durf het bijna niet te vragen maar moet ik die bruine jongens op de achtergrond ook gelijk meenemen?

Die kleine ronde blauwe dingen zijn ook elco's.
Ik zou met de reparatie klaar zijn, maar als ik de thread zo lees, is dat helemaal fout. Morgen kan het weer wat anders zijn..........
Overigens ga ik mijn werkwijze niet aanpassen. De praktijk, heeft geleerd dat het niet altijd dramatisch hoeft te zijn.
In elk geval heb je (straks) weer een prima werkende scope!
Meet nog wel na of de 5 Volt spanning nog klopt. Zo weet je zeker dat de elco's niet defect zijn geraakt door een te hoge spanning.
Misschien zou je ten behoeve van het testen tijdelijk een stevige zenerdiode van een Volt of zes zeven, of een aantal stevige diodes in serie parallel aan de elco moeten zetten. Mocht de DC regeling van de voeding niet goed werken, stook je niet alsnog de scope op.
De voeding los testen zou ook nog kunnen, maar zonder belasting zou die misschien niet goed functioneren.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks