EMECO breakdown voltage tester (Toestel of techniek)
Ik heb twee Gadgets uit China uitgeprobeerd- ze staan uitvoerig beschreven op Jos Verstraten’s
Blog:
Daniu TC1 multi-function tester
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/daniu-tc1-multi-function-tester.html
Over de TC1 ben ik maar matig te spreken.
Bij een darlington transistor had de TC1 de B en E omgewisseld, en dacht dat het een gewone transistor was.
De ir decoder is meer een reclame stunt- het werkt soms maar meestal niet- en alleen voor het nec-16 protocol.
![[image]](images/uploaded/202609151934446aa99dd418544.jpg)
EMECO breakdown voltage tester
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/emeco-breakdown-voltage-tester.html
Hierover ben ik echt enthousiast. Dit is een serieuze tool die ieder van ons zou moeten hebben.
Niet iedereen heeft een regelbare voeding met regelbare constante stroombron van 0-3KV @0-5mA.
ALI: €16,99, 50-3700V, .05-5.0mA. een kloon.
BG: €24,18, 120-2700V, .2 -3.6mA. origineel emeco (zie blog). Thuis bezorgd voor €29,-
Hiermee kan men controleren of halfgeleiders voldoen aan hun hoog-spannings eisen.
Ik heb totaal 8x BU826 moeten weggooien. VCEO’s van 20-80V@200uA in plaats van 375V-MIN.
Ik had destijds een K40 voeding daarmee proberen te repareren.
TWEE van deze fake BU826 vlogen er vervolgens uit- totdat er een echte BU826 ingezet werdt.
Ik was al lang op zoek naar een apparaat om componenten op een hogere spanning te testen dan enkele volts. Destijds had ‘Loek’ een Gadget dat tot 1500V-? teste- maar kan dat nergens terugvinden op forum.
![[image]](images/uploaded/202609151946046aa9a07ce4b25.jpg)
![[image]](images/uploaded/202609151949106aa9a136dc3d1.jpg)
Waarschuwingen.
1)
Kijk UIT! Bij het meten aan dat kastje met een Volt-meter of Oscilloscoop!
Het is een nogal ruwe DC HOOG spanning die eruit komt met een grote rimpel.
De ingebouwde voltmeter heeft er geen enkel probleem mee.
Mijn Digitale Meter WEL. Die sloeg helemaal OP TILT, en ging in de beveiliging!
Weigerde om meer dan 500V-DC aan te wijzen op 1KV-DC bereik. Wees voorzichtig- voordat je een meter vernielt!!
2)
Het is GEEN hoogspannings voeding! Ga niet proberen er vonken mee te trekken- want dan is hij meteen stuk!
Belast niet meer dan nodig. Meer dan 1mA heb je niet nodig. Niet langer op spanning testen dan nodig!
3)
Halfgeleiders testen is veilig Zolang je test op =< 200uA of lager.
Een transistor met VCEO van 100V verstookt dan slechts 20mW.
Wel OPPASSEN met MOS-fets, IGBT-transistors. ALTIJD de GATE GROUNDEN aan de SOURCE.
Anders sla je een gat in de GATE, en STUK!
4)
Condensators testen is niet destructief Zolang je ONDER de DC-VMax. blijft.
Anders sla je gat in de isolatie en STUK!
Niet bedoeld om Elco’s met hoge capaciteits-waarden te testen.
Ben@