Contragewicht lenco 75 contra lenco 78L (Toestel of techniek)

door Pevan0 @, België, 16-09-2026, 13:12 (4 uur en 58 minuten geleden)

Hallo ,

Ik heb al verschillende jaren een lenco l75 platenspeler staan waarvan het contragewicht en het snaartje met gewichtjes ontbreekt. Nu zag ik op een verkoopsite een contragewicht van een l78 te koop staan. Kan iemand mij vertellen of deze onderling uitwisselbaar zijn?

Mvg. Peter

Contragewicht lenco 75 contra lenco 78L

door Martina @, Weerselo Twente, 16-09-2026, 17:16 (54 minuten geleden) @ Pevan0
Gewijzigd door Martina, 16-09-2026, 17:53

Hallo ,

Ik heb al verschillende jaren een lenco l75 platenspeler staan waarvan het contragewicht en het snaartje met gewichtjes ontbreekt. Nu zag ik op een verkoopsite een contragewicht van een l78 te koop staan. Kan iemand mij vertellen of deze onderling uitwisselbaar zijn?

Mvg. Peter

Ja die kan je uitwisselen.... het snaartje met anti-skatinggewichtje zelf ff maken op de draaibank en een stukje vissnoer.

vraag aan iemand op dit forum die een L75 heeft of die het gewichtje even kan wegen.
Heel kritisch is het gewichtje niet, het dient alleen om de dwarskracht te neutraliseren een halve gram meer of minder doet 't 'm niet.

Ik zie net dat er twee uitvoeringen zijn...het oude model heeft een hangend gewichtje aan een nylon snaartje...de latere een soort hefboom met schuifgewichtje....

Groetjes Martine

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 16-09-2026, 18:01 (10 minuten geleden) @ Martina

Hallo Martina
Het hef boom met gewichtje is bij de S serie eigenlijk uit italië
L75s 76s 78s deze heeft een jelco S arm beter dan de rechte lenco arm in de V blokjes
Dat is het verschil beide soorten zijn ong gelijktijde op de markt verschonen
Mvg René

door Goldline @, Oranjedorp, 16-09-2026, 18:07 (3 minuten geleden) @ RenéDaemen

Hoi Rene,
ik verwacht niet dat het Zwitserse lenco ooit die dure japanse jelco armen heeft gemonteerd.

--
Cees PA1DBA

door Goldline @, Oranjedorp, 16-09-2026, 17:55 (15 minuten geleden) @ Pevan0

4 gram ,bijvoorbeeld een moertje aan een nylon visdraadje 20/100
zie tabel van de NGG ;
ea afhankelijk van het gebruikte element.
[image]

--
Cees PA1DBA