L3X42T (Toestel of techniek)

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 16-09-2026, 16:21 (4 uur en 55 minuten geleden)

Deze toestellen hebben de eigenaardigheid dat,wanneer je de trimmer voor de gelijkloop
Op de juiste plaats afregelt het toestel op andere frequenties er ver naast staat.
Dit kun je oplossen door een extra trimmertje wat je uitwendig met een knopje op de
gewenste frequentie op maximale gevoeligheid kunt instellen..Zie het zwarte gelijmde
knopje op de bevestigingsschroef van de naamschaal.
Vergroot het luisterplezier van de toch al zwakke LPAM zenders.
[image]
[image]
grt--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

L3X42T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-09-2026, 17:57 (3 uur en 19 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Is er dan niet wat anders aan de hand?

Als zo werkt is ook goed.

Zag nr en dacht ik heb de L3X32T/00C versie (ergens week 32 1964).
Zie dat de L3X42T iets andere kleurstelling heeft.

Mijn L3X32T heeft een netvoeding ingebouwd ooit, staat hier al te spelen.
FM zelfs zonder ext antenne prima ontvangst.
Die heb ik echt al jaren (10+) niet meer aan gehad.
Speelt perfect.
Of zenders exact kloppen, moet ik nazien.
Ik kijk niet zo nauw ook..

Mooi zuiver geluid met die AD3415RX luidspreker.
Klinkt heel prettig.

L3X42T

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 16-09-2026, 19:34 (1 uur en 41 minuten geleden) @ Maurice

Is bij deze toestellen geen kwestie van afregelen,dat is bij meerdere van dit type
gedaan en allen vertonen deze afwijking.Denk dat de capaciteit van de afstem C op sommige
plaatsen niet helemaal gelijkloopt met die van de oscillator.
Dit jaren geleden zo gemaakt en werkt prima.
De eerste keer dat 'k deze radio zag was bij de kapper die 'm in de scheerwinkel had staan. Enigste nadeel t.o bijvoorbeeld een Grundig record boy is de a.f.c
die een sterke zender wel heel lang vasthoud in de buurt van een zwakkere.
Deze is dan bijna niet te pakken te krijgen.
--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

L3X42T

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 16-09-2026, 20:45 (31 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Je kan gewoon S11 over de ferrietstaaf schuiven om op 600 kHz de gevoeligheid te optimaliseren. En dan met het trimmertje in de varco voor 1570 kHz. Afwisselen tot geen verbetering meer is te behalen. Dit volgens het manual. Als dan halverwege (op 999 kHz ofzo) blijkt dat de gelijkloop niet klopt is inderdaad een extra trimmertje geen overbodige luxe.

Tj3rk