Een ramp om te openen. (Algemeen)
Zoals eerder vermeld ben ik mijn enorme collectie mini tv-tjes aan het testen maar heb hier er eentje van het merk CONIC die niet open te krijgen is.
Ding geeft perfect beeld maar geluid is totaal afwezig, ook geen ruis, niets. ook de radio zo dood als een pier. Wil binnen bij earphone connector kijken of niet iets blijft hangen wat speaker uitschakelt.
12 schroeven los die je net zo goed weg kan gooien, ding blijft rotsvast in elkaar, met dunne metalen liniaal in de naden poeren om click bevestiging los te makken.............vergeet het maar.
Iemand ook al eens meegemaakt?
Ga maar weer verder proberen.
Hans
![[image]](images/uploaded/202609201353446aafe568aed96.jpg)
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Hans
Twee knoppen zijkant verwijderen?
Groet René
Een ramp om te openen.
Heb ik meteen na posten bericht gedaan René en zat er achter een knop ook nog een schroefje en die hield de zaak tegen.
Zo, nu achter de fout aan.
Hans
![[image]](images/uploaded/202609201413516aafea1f13213.jpg)
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Hans
Gelukkig zonder schade te openen
Soms zit je rot te zoeken om het te openen
Nu de fout vinden
Succes
Groet René
Een ramp om te openen.
Dank je René. Ik heb ook nog een PANASONIC ranger met de zelfde fout, wel beeld en totaal geen geluid maar die is makkelijk te openen.
Hans
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Ik meet totaal geen voedingsspanning op IC TBA810P in het audiocircuit, (pen 1, Vcc en pen 10, ground) ik heb wel eerder een onderbroken weerstand meegemaakt.
Hans
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Ik meet totaal geen voedingsspanning op IC TBA810P in het audiocircuit, (pen 1, Vcc en pen 10, ground) ik heb wel eerder een onderbroken weerstand meegemaakt.
![]()
Hans
Dan heb je nog geluk.
Soms kun je met de testpen nergens bij om te meten en als het uit elkaar ligt kun je ook nergens meer aan meten........
In de productie werden de afzonderlijke panelen getest en afgeregeld op een testbank met een zgn pennenbed.
De print ligt dan op een mal, waaronder pennen die corresponderen met allerlei meetpunten. De mal wordt vacuum getrokken, waardoor de print met de testpennen contact maakt.
De meetmachine en de meetman kunnen nu hun werk doen.Spanningen die nodig zijn worden stroombegrensd ingeschakeld, zodat een nieuwe print niet meteen in rook opgaat bij een tinsluiting of een fout onderdeel.
Een ramp om te openen.
Ik heb een kunstgreep uit moeten halen Henk door een paperclip open te buigen en een crokodil testkabeltje aan te klemmen en het andere eind aan een meetpen van de multimeter.
De andere meetpen kon ik tegen de buitenste pin nummer één aan houden van het IC, net aan bereikbaar.

Hans
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Geluid ook weer op orde
Inderdaad een onderbroken weerstandje naar IC TBA810B.

Hans
--
Hans van Kampen
Een ramp om te openen.
Hans,
omdat ik niet zo'n speaker heb wil ik niet jouw "Luidsprekertje gezocht" draad verstoren maar toch even opmerken dat aan een speaker voor zo'n TVtje wat eisen gesteld worden voor wat betreft de magneet van de luidspreker. Een vervanger met willekeurige permanent magneetveld zou makkelijk je afbuiging van de beeldbuis kunnen verstoren. Dus daar dien je wel rekening mee te houden, maar het zal gewoon proberen worden. Bij een kleurenbuis is het allemaal nog kritischer.
40 ohm is een wat merkwaardige waarde, 32 ohm is gangbaarder, maar zou het ook wel moeten doen lijkt mij, eventueel met een weerstand van enkele ohms in serie.