Philips AM21 onderdelen gezocht (Gezocht)
Beste forumlezer,
Zoals een aantal van jullie weten verzamel ik Philips bouwdozen. Niet alleen de bekende EE experimenteerdozen, maar zo'n beetje alle elektronica bouwdozen die Philips ooit gemaakt heeft. Daar zitten best wel wat "exotische" exemplaren tussen, zoals de AM3 (een buizentoestel, uiteraard voor AM met drie banden), de AFM4 (een buizentoestel met 3 AM banden en uiteraard de ultrakortegolf band, beter bekend als FM) en de FM2 (eenultra kortegolf ontvanger, beter bekend als FM ontvanger). Daarnaast heb ik nog wel het een en ander, gewoon leuk om naar te kijken.
Enkele jaren geleden kocht ik op een beurs een AM21 radiotoestel. Deze heb ik inmiddels volledig opgeknapt en het toestel speelt erg goed! Helaas ontbreken de messing kleurige afdekplaatjes voor de draaiknoppen. De diameter is 16,2 mm en de plaatjes zijn bol.
![[image]](images/uploaded/202609211839226ab179dacb2cf.jpg)
Wie kan mij aan twee van die plaatjes helpen? Uiteraard heb ik in mijn knoppendoos gekeken of ik zoiets van een andere knop kan halen, maar de maten kloppen niet. Het meeste is net te klein of heeft de verkeerde vorm.
Uiteraard heb ik de hele handleiding van het toestel doorgenomen:
![[image]](images/uploaded/202609211840546ab17a36ef4a3.jpg)
Dan nog een vraag (maar dat is echt een spelt in een hooiberg):
![[image]](images/uploaded/202609211842556ab17aaf9d19d.jpg)
Enkele jaren geleden nam ik een deel van de magazijnvoorraad over van een opgeheven elektronica / witgoed / bruingoed zaak. Daarbij zat een bijna geheel compleet bouwpakket van een AM21.
Het enigste deel wat ontbreekt is het kunststof voorfront wat op het kastje gemonteerd moet zitten. Het bouwpakket is ongebouwd en blijft dat ook. Bouwen kun je tenslotte maar een keer.
Maar om het compleet te maken zoek ik dus de voorkant (luidspreker grille met schaalvenster). En nee; ik wil geen replica uit een 3D printer, los nog van het feit dat je dan een erg geavanceerde tekening nodig hebt.....
De nieuwprijs was in 1962 HFL 148.- blijkbaar was het toch lonend om zelf te bouwen....
Dus concreet zoek ik:
2 messing plaatjes, bol, 16,2 mm rond
1 kunststof frontpaneel
Ik ben benieuwd....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Philips AM21 onderdelen gezocht
Hallo Leo,
Deze afdekplaatjes als er geen andere mogelijkheden zijn ze te bemachtigen kan ik desnoods voor je maken als ik de bolling weet en de diameter, kijk maar.
Hans
![[image]](images/uploaded/202609211945246ab18954b371a.jpg)
--
Hans van Kampen
Bijzonder die bouwpakketten met buizen. De Pionier Senior kende ik uiteraard wel. (heb ik zelf gebouwd), maar de AM3 heb ik nooit gezien. In de bouwhandleiding staat ook geen foto of tekening van de voorkant van het gehele apparaat. Kan ook geen foto's vinden. Wie?
Bijzonder die bouwpakketten met buizen. De Pionier Senior kende ik uiteraard wel. (heb ik zelf gebouwd), maar de AM3 heb ik nooit gezien. In de bouwhandleiding staat ook geen foto of tekening van de voorkant van het gehele apparaat. Kan ook geen foto's vinden. Wie?
Aangezien ik de genoemde toestellen in bezit heb kan ik wel wat foto's plaatsen.
Ik kijk deze week even waar de AM3 staat en maak wat plaatjes....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
Hans, dank voor je aanbod! Ik wacht het even af en als er geen reacties komen kom ik graag bij jou op de lijn.
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren