Vraag over trafo (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-09-2026, 22:55 (2 uur en 30 minuten geleden)

Beste forumlezers,

Ik ben bezig mijn enorme collectie mini tv-tjes aan het testen en ik had er eentje tussen zitten waarvan het plaatje (verharde lijm) verdwenen is waarop de spanning staat en ik nam aan dat die ook voor 220 Volt was (origineel netsnoer afwezig) dus met krokodillenklem snoertjes aangesloten op het lichtnet.

Een bromgeluid en een stank :fir stekker er snel uit, ding was voor 110 Volt.
Op 12 Volt (heeft ook 12 Volt aansluiting) geprobeerd en werkt perfect maar de nettrafo blijkt door gebrand, niet afgezekert ook:ng. Had ik hem maar meteen op 12 Volt aangesloten.

Trafo er uit en de primaire gemeten en is wel heel laag Ohmig (2 Ohm) dus enkele wikkelingen in sluiting.

De trafo heeft aan de secundaire zijde 3 draden conform dit schema en nu de vraag wat secondair de spanning kunnen zijn geweest want op de trafo staat natuurlijk niets anders dan een nummer waar je niets mee kan.

Ook het vermogen van het trafo'tje.

Met 12 Volt gevoed gebruikt het TV-tje 700mA dus ik dacht aan iets van op de 3 secundaire van de trafo iets van
9 - 0 - 9 Volt gestaan zou kunnen hebben. Ik heb zo'n trafotje secundair 9 - 0 - 9 Volt maar die is maar 250mA en lijkt mij te licht.

Dus de vraag wat het voltage van het trafo-tje secundair zou moeten zijn en het vermogen, dit bij 12 Volt voeding en 700 mA gebruik.

Hieronder het schema zoals ook bij het TV-tje, dank alvast.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over trafo

door Onno-I @, 27-09-2026, 00:12 (1 uur en 13 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Onno-I, 27-09-2026, 00:15

Dat hangt ervan af.
Wat is de rest van het schema van de voeding?
Is er een schakelaar die tussen de 12V ingang naar de 12V gelijkgerichte en afgevlakte spanning schakelt?
Dan zal de TV niet gevoelig zijn voor variaties in de voeding.
Of zit er na de bufferelco nog een stabilisator waar 12V uit komt, en heeft de TV een stabiele 12V nodig? Dan heb je minstens 15 V nodig op de bufferelco en dus 10-12 V Wisselspanning uit de trafo.

Vraag over trafo

door electron @, eindhoven, 27-09-2026, 01:20 (6 minuten geleden) @ Onno-I

@Hans- zoals Onno zegt- te weinig input.
Wat zit er tussen die trafo en dat tv-tje.?? Elco's?, Voeding?, ??
Ben@
[image]