welke toepassing voor deze condensator? (Algemeen)
door hanswal
, Hoorn, 01-10-2026, 18:04 (5 uur en 26 minuten geleden)
Bij het eeuwigdurend organiseren van mijn verzameling onderdelen, kwam ik dit model condensator tegen:
![[image]](images/uploaded/202610011557146abe82dadacf9.jpg)
De capaciteit en de max spanning vind ik niet opmerkelijk, maar de tolerantie wel. Waarvoor zouden condensatoren met een tolerantie van 1% gebruikt zijn? Dit is er een van 10K [en hij meet ook exact 10K], maar ik heb er meer en dan in minder gebruikelijke waarden, zoals 115K, 147K of 121K.
Hans
--
jmwalraven apestaart quicknet punt nl
welke toepassing voor deze condensator?
door soundman2
, Wouw, 01-10-2026, 18:37 (4 uur en 53 minuten geleden) @ hanswal
Gewijzigd door soundman2, 01-10-2026, 18:43
Het is een polystyreen condensator. Buiten dat ze precies zijn, zijn ze ook niet gevoelig voor temperatuurwisselingen. Ze zijn bijv. geschikt om stabiele oscillatoren e filters mee te bouwen.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 01-10-2026, 21:42 (1 uur en 48 minuten geleden) @ hanswal
Het lijkt me een polystyreentype van Philips. Bijvoorbeeld gebruikt in stabiele oscillatoren.
door hanswal
, Hoorn, 01-10-2026, 22:07 (1 uur en 23 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Maarten,
Ik koos voor plaatsing op het transistorforum omdat ik de condensatoren in tijd na de mosterdcondensatoren plaats.
In de Philips catalogus Standaard-onderdelen en service-artikelen van 1967 vond ik inderdaad de polystyreenversie, maar ja, standaard-onderdelen.., daar zitten dus geen 1% typen tussen en het getoonde is 63V. In een oudere onderdelengids komen wel 125V types voor, doch met een tolerantie van 5 of 10%.
Het zou leuk zijn als ik een Philips meetapparaat kon traceren waar deze condensatoren in toegepast werden. Jij dacht oscillatoren, mijn eerste gedachte was tijdbasisgeneratoren.
Hans
--
jmwalraven apestaart quicknet punt nl
door soundman2
, Wouw, 01-10-2026, 22:35 (55 minuten geleden) @ hanswal
Het zou leuk zijn als ik een Philips meetapparaat kon traceren waar deze condensatoren in toegepast werden. Jij dacht oscillatoren, mijn eerste gedachte was tijdbasisgeneratoren.
Hans
Het hart van een generator is meestal een oscillator.......
door henk vdb
, Breda, 01-10-2026, 22:57 (34 minuten geleden) @ hanswal
Gewijzigd door henk vdb, 01-10-2026, 23:04
Dit zijn typisch van die condensatoren die nauwelijks in consumentenapparatuur gebruikt zijn maar wel in professionele apparaten. Gezien de tolerantie en gebruikte materialen waarschijnlijk relatief duur.
Er waren wel meer componenten die je in de consumenten apparaten niet of nauwelijks tegenkwam. Bijvoorbeeld de gele toffees en blokcondensatoren. In de consumentenapparaten zag je de mosterdcondensatoren en later de Engelse drop of tropical fish condensatoren.
Ook "solid aluminium" condensatoren zag je alleen in professionele apparatuur.
Professionele apparatuur moest betrouwbaar stabiel zijn, ook onder extreme omstandigheden en dat vaak met jaren gebruik al dan niet continu. Daar hing een prijskaartje aan, niet alleen maar zeker mede bepaald door de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. In latere meetappartuur zie je ook vaak metaalfilmweerstanden, duurder en in uitgebreidere reeksen (E96 bijvoorbeeld) ook voor stabiliteit en nauwkeurig reproduceerbare instellingen in de schakelingen.
Verder gewoon gebruiken die polystyreen condensatoren, zijn prima, ook nu nog!