Schema netvoeding / hoogspanning (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 04-07-2012, 21:35 (4336 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 04-07-2012, 21:39

Hallo,

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=124653

Hierbij het schema en de vragen.
Volgens de documentatie van de radio bedraagt de stroom HT 9,6mA
De aangegeven spanningen zijn onbelast gemeten.
De radio heeft de volgende spanningen nodig 105V, 69V, -3V en -1,5V
De benodigde 2V gloeispanning + schaallampjes (samen ca. 1,2A) heb ik gemaakt met een spanningsregelaar LM350T die ik nog had liggen.

[image]

De 7 zenerdioden in serie op het schema hebben elk een waarde van van 18V 1,3W
Met de 230V netspanning erop en onbelast worden deze zeners wel erg heet.Is dit normaal?
Kan ik op de plaats A twee zenerdioden in serie zetten ( zener 5V en zener 13V) om een spanning van 105V te maken?
En op de plaats B twee zenerdioden 9V in serie om de benodigde spanning van 69V te krijgen?
Moet er verder dan iets gewijzigd worden aan het schema?
Hoe los ik best de negatieve spanningen van -1,5V en -3V op? Met de potmeter kan ik ofwel -1,5V ofwel -3V instellen maar ik heb ze beide nodig.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten, Armand

Schema netvoeding / hoogspanning

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-07-2012, 00:36 (4336 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,

Als er geen stroomafname is van de radio moet alle vermogen dat teveel is opgestookt worden in de zeners, het is dus normaal dat ze zeer warm worden( reken het maar eens na), en op lange termijn heel ongezond. Een prestabilistatie (voor de zenerschakeling ) met een transistor kan de zeners ontlasten van hun parrallestabilistatietaak bij nullast. Oplspitsen in meerdere zeners per tak is uiteraard ook al beter, om op je vraag te antwoorden
Betreffende je negatieve spanningen. Verbruiken deze veel stroom(gloeidraden voor miniatuurbuisjes, of gaat het enkel om een polaristatiespanning?

groeten

Kris

Schema netvoeding / hoogspanning

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-07-2012, 03:24 (4336 dagen geleden) @ Armand

Misschien heb iets aan dit artikel? http://www.vintage-radio.com/projects/battery-set-psu.html
Men schrijft hier dat de spanning van de anodevoeding niet kritisch is.

Om een negatieve roosterspanning te krijgen kan je het oplossen door dezelfde manier toe te passen als bij veel buizenradio's, een serieweerstand in de negatieve leiding die van de trafo afkomt. En als er twee verschillende negatieve spanningen moeten zijn, dan twee weerstanden (of zenerdiodes) in serie.

Schema netvoeding / hoogspanning

door soundman2 @, Wouw, 05-07-2012, 06:48 (4335 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 05-07-2012, 06:59

Hallo,

http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=124653

Hierbij het schema en de vragen.
Volgens de documentatie van de radio bedraagt de stroom HT 9,6mA
De aangegeven spanningen zijn onbelast gemeten.
De radio heeft de volgende spanningen nodig 105V, 69V, -3V en -1,5V
De benodigde 2V gloeispanning + schaallampjes (samen ca. 1,2A) heb ik gemaakt met een spanningsregelaar LM350T die ik nog had liggen.

[image]

De 7 zenerdioden in serie op het schema hebben elk een waarde van van 18V 1,3W
Met de 230V netspanning erop en onbelast worden deze zeners wel erg heet.Is dit normaal?
Kan ik op de plaats A twee zenerdioden in serie zetten ( zener 5V en zener 13V) om een spanning van 105V te maken?
En op de plaats B twee zenerdioden 9V in serie om de benodigde spanning van 69V te krijgen?
Moet er verder dan iets gewijzigd worden aan het schema?
Hoe los ik best de negatieve spanningen van -1,5V en -3V op? Met de potmeter kan ik ofwel -1,5V ofwel -3V instellen maar ik heb ze beide nodig.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten, Armand

Als je al -3 volt hebt, kun je de schakeling met de potmeter tweemaal toepassen. Beide spanningen zijn dan apart regelbaar van 0 tot -3 volt. Je kunt de -3 volt ook wat verhogen t0t bijv -4 volt en twee potmeters in serie zetten. Op de ene loper heb je dan 0...-2 en de andere -1,5...-4 volt.
ook zou je een kunnen kijken of de hele schakeling niet opgebouwd kan worden met de moderne switchers ic's. Je hebt dan soms wel veel werk om de opgewekte storing te elimineren.


Edit:
Nu ik het schema van de radio heb gezien, blijken de negatieve spanningen alleen voor de instelling van roosterspanningen. Daar loopt dus vrijwel geen stroom. Het is voldoende om bijv twee weerstanden te nemen van 2,2 K ohm en die in serie te zetten, als daar de volledig opgenomen stroom van het toestel doorheen loopt, valt er zeker een aantal volts over. Parrallel aan de serieschakeling kun je dan een paar diodes bijv 4x 1N4003 zetten. De spanning wordt dan begrensd tot een volt of drie. Op de aftakking heb je dan meteen de benodigde 1,5 volt. De weerstanden moet je wel voor HF en LF kortsluiten, door daar een elco en eventueel nog een ceramische condensator over heen te plaatsen.

Soundman2

Schema netvoeding / hoogspanning

door Armand @, België, 05-07-2012, 08:22 (4335 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Armand, 05-07-2012, 08:39

Hallo Kris,

Bedankt voor de info.
De negatieve spanningen zijn polarisatiespanningen / negatieve roosterspanning en zijn er alleen voor de instellingen van de roosterspanningen (met dank aan Ed en Henk).Stel ik me nog de vraag of de warmte-ontwikkeling van de zeners binnen de perken zal blijven met een stroomopname van pakweg 10mA bij aansluiten van de radio.
Link naar het schema http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=124673

Vriendelijke groeten, Armand

Schema netvoeding / hoogspanning

door Armand @, België, 05-07-2012, 08:26 (4335 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,Bedankt voor de tips en link.
Afwijkingen van de anodespanningen met 10% naar beneden zullen inderdaad weinig uitmaken.

Vriendelijke groeten, Armand

Schema netvoeding / hoogspanning

door Armand @, België, 05-07-2012, 08:32 (4335 dagen geleden) @ soundman2

:) voor de informatie.Kan ik mee verder en zal wel lukken.

Vriendelijke groeten, Armand

Schema netvoeding / hoogspanning

door Armand @, België, 06-07-2012, 07:24 (4334 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Even verder geëxperimenteerd : voor de negatieve spanning heb ik tussen de loper van de potmeter en de O een spanningsdeler gezet met 2 R's van 2KOhm.
De negatieve spanning is met de potmeter nu te regelen van O tot -17V
Bij -3V krijg ik dan de -1,5V op het knooppunt van de 2 R's

Het regelgebied is afhankelijk van de waarden van de 2 R's (bv. bij 1KOhm van O tot -14V)

Vriendelijke groeten, Armand

[image]

Schema netvoeding / hoogspanning

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-07-2012, 14:57 (4334 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,

je moet de potmeters hoog genoeg houden in waarde, anders werkt de onderste zenerstabilisatie niet meer (bij 20 volt zener moet er ook 20 volt over de zener staan) Als de zenerstabilisatie niet meer werkt gaan je negatieve spanningen veranderen in functie van het anodevebruik..

groeten

Kris

Schema netvoeding / hoogspanning

door Armand @, België, 06-07-2012, 20:18 (4334 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Armand, 06-07-2012, 20:20

Hallo Kris,

Bedankt:) Gaan we doen.Heb de zeners ondertussen opgesplitst per tak.Het zijn er nu 12 i.p.v. 6 (positieve regeling).

Vriendelijke groeten, Armand

powered by my little forum