tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk. (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-04-2010, 21:53 (5128 dagen geleden)
Gewijzigd door kris, 14-04-2010, 21:56

[image]

Ze lopen echt niet dik, de AC mVoltmeters met twee ingangen, twee bereikenschakelaars die je kan synchroniseren en twee naalden (waarschijnlijk vanwege de prijs). Ideaal voor afregelen/ controle gelijkloop stereoapparatuur. Na jaren zoeken een exemplaar gered van de vuilbak. Ik dacht dat enkel Leader zo gek was twee naalden in een instrument te duwen, National deed het blijkbaar ook, maar ja, hun fabrieken staan in dezelfde straat!
geniet van het plaatje. (de bereiken staan op een andere gevoeligheid, zo zie je de twee naalden goed)

nvdr voor het forumbeheer: hij bevat enkel transistoren. :-) (bouwjaar 1975)[image]

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door soundman2 @, Wouw, 15-04-2010, 05:56 (5127 dagen geleden) @ kris

Nooit eerder gezien.
Als die complete meters al zo zeldzaam zijn, moet het dubbele draaispoel metertje wel helemaal onvindbaar zijn. Tot nu toe heb ik me altijd moeten redden met twee PM2454 van Philips.....:-(
Henk Roovers

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 15-04-2010, 22:39 (5127 dagen geleden) @ kris

Leuk om te laten zien. Ik wist niet dat deze dingen bestonden. Wel heel apart.

Groeten,

Piet.

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-04-2010, 23:48 (5127 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Zoals anderen al aangaven, zie je dit soort meters niet veel. Sterker nog; ik heb ze nog nooit gezien.

Groeten,
Paul

--
[image]

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-04-2010, 03:09 (5127 dagen geleden) @ Paul Brouwer

@ Henk ; De PM2454 is uiteraard een aangename en verzorgde meter, de naald loopt vlot en met een goede snelheid, althans in de eerste versies (met metalen grijze front) De latere versie, met blauwe front (PM2454 B) reageert wat onnatuurlijker en de meter is snel overstuurd. Welke versie heb je?
@ Paul: Jammergenoeg zonder schema en vanwege het rariteitsgehalte zal dit waarschijnlijk zo blijven.

Groeten

Kris

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door soundman2 @, Wouw, 16-04-2010, 10:26 (5126 dagen geleden) @ kris

@ Henk ; De PM2454 is uiteraard een aangename en verzorgde meter, de naald loopt vlot en met een goede snelheid, althans in de eerste versies (met metalen grijze front) De latere versie, met blauwe front (PM2454 B) reageert wat onnatuurlijker en de meter is snel overstuurd. Welke versie heb je?
@ Paul: Jammergenoeg zonder schema en vanwege het rariteitsgehalte zal dit waarschijnlijk zo blijven.

Groeten

Kris

Hallo Kris, ik heb beide uitvoeringen, van elk twee.
Inderdaad vind ik de oude 2454 fijn werken, beter als de B.
DE B kent ook nog het verschijnsel dat de meter in de hoek blijft staan bij te grote uitslag. Een tikje tegen de schaal en het werkt weer. Dat is een euvel waar de serie gewoon last van had. Ik werkte bij Philips en daar stonden er vele en allemaal hadden ze dat.
Ik heb nog geprobeerd om UPM550 van Sennheiser te bemachtigen uit de restpool. maar dat is nimmer gelukt.
Bovendien zit bij de oude meter de monitoroutput ook aan de voorzijde.
Altijd gemakkelijk om een scope mee te laten lopen. Overigens hangt aan een van de twee altijd een kleine audiomonitor. De 2454 kan dan uitstekend dienst doen als audiosnuffelaar, een signaltracer dus.
Het zijn voor de audioreparateur bijna onmisbare toestellen.

Henk Roovers

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 16-04-2010, 16:09 (5126 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris an anderen,

In vele Chinese fabrieken worden deze meters nog veelvuldig gebruikt. Vaak hebben ze ook nog een meetbrugje in zitten om de vervorming te meten. Je kunt hem dan tunen op de grondfrequentie en de harmonischen dan aflezen hoeveel dB deze er dan onder zit.
Ik zal de volgende keer als ik in China ben wat foto's van schieten.

groetjes,
-=Kees=-

tweekanaals, Dubbelnaald AC voltmeter .Eindelijk.

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2010, 22:27 (5125 dagen geleden) @ Kees van Dijke

wel Kees, het is toeval dat je er over begint, maar ik heb vorige week -niet zonder moeite- een tunable distorsiebrug waar aan de praat gekregen. 't Is er een van Heathkit en de knutselaar die ze ooit monteerde had bepaalde stukken in spiegelbeeld geassembleerd en gesoldeerd, maw wooren de brug had nooit gewerkt voor ik vorige week er alle montagefouten uithaalde. En zeggen dat die brug zeker 50 jaar oud is...

powered by my little forum